kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۳۰۵
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸
در صحن مجلس مطرح شد

تذکر به دولت به دلیل عدم حمایت از صادرات محصولات کشاورزی


یکی از نمایندگان دیروز در صحن علنی مجلس از عدم حمایت دولت از کشاورزان برای صادرات محصولاتشان انتقاد کرد و نسبت به واردات بی‌رویه برنج تذکر داد. همچنین نماینده دیگری در تذکر به وزیر اقتصاد پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه سنگین با سود اندک به مدیران بانک تجارت را گوشزد کرد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز تقاضای بررسی طرح الحاق یک تبصره به بند «ب» ماده 34 قانون اصل 44 قانون اساسی را به صورت دوفوریتی به بحث گذاشتند.
بر اساس این گزارش وکلای ملت پس از شنیدن سخنان مخالفان و موافقان دو فوریتی بررسی شدن طرح مذکور که وزارت اقتصاد را مکلف می‌کرد ظرف 4 سال بدهی سهامداران سهام عدالت را تسویه کنند، به دوفوریت آن رای ندادند و پس از آنکه به درخواست مسعود پزشکیان نائب رئیس اول مجلس یک فوریت آن به رای گذاشته شد با آن نیز مخالفت کردند.
نمایندگان طراح در تبصره پیشنهادی عنوان کرده بودند؛ وزارت اقتصادی و دارایی مکلف است ظرف 4 سال از تاریخ تصویب این قانون از طریق سود سهام یا پرداخت نقدی سهامدار، بدهی سهامداران سهام عدالت را تسویه نموده و مالکیت آن را به سهامداران انتقال دهد.
برخی از وزرا را از خودمان می‌دانیم!
سید ابوالفضل موسوی بیوکی نماینده مردم یزد و عضو فراکسیون امید در تشریح نشست دیروز فراکسیون متبوعش به فارس گفت: جلسه با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و اعضا تشکیل شد. از آنجایی که چند نفر از وزرا مورد حمایت خاص فراکسیون امید بودند و برخی وزرا را از خودمان می‌دانیم بنابراین فراکسیون امید اینها را به جلسات خود دعوت می‌کند تا مباحث مورد نظر را به صورت شفاف‌تر در فراکسیون مطرح کنیم.
موسوی بیوکی ادامه داد: بحث‌های خاص وزارت راه و شهرسازی در این نشست مطرح شد که درباره آنها باید صحبت شد و 15 نفر از نمایندگان توانستند مسائل و سوالات خود را مطرح کنند همچنین موارد مربوط به وزارت راه و حوزه انتخابیه و مسائل کلی مانند خطوط ریلی، مسکن، شهرسازی و موارد کلی هم عنوان شد.
این عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه عنوان کرد که وزیر راه هم پس از ارائه سوالات نمایندگان، توضیحاتی ارائه داد ولی مباحث به جمع‌بندی نرسید بنابراین مقرر شد جلسه‌ دیگری با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شود و طی آن مباحث کلی لایحه بودجه 97 و موارد مربوط به وزارت راه و شهرسازی را بررسی کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: آنچه که از حرف‌های وزیر متوجه شدیم این بود که عنوان کرد بودجه دولت و آن سهمی که به وزارت راه و شهرسازی اختصاص داده می‌شود کفاف انجام عملیات‌های مورد نظر نمایندگان و مردم را ندارد؛ بنابراین گلایه و مشکل اصلی این است که سطح بودجه عمرانی ما کم و پایین است لذا باید چاره‌ای برای تامین منابع مالی دولت و همچنین کاهش هزینه‌ها داشته باشیم.
جلسه نمایندگان ولایی با نوبخت
مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود و سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی در بیان جزئیات نشست دیروز فراکسیون خود با محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه پرداخت.
وی هدفمند کردن یارانه‌ها، افزایش‌ حامل‌های انرژی و همچنین عوارض خروج مسافران و مالیات در این زمینه را از محورهای مورد بحث نشست دیروز عنوان کرد. سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی در ادامه گفت: درباره هدفمند کردن یارانه‌ها نمایندگان معترض بودند به اینکه یارانه ۳۱ میلیون نفر را به یکباره حذف کردن، کار سختی است فلذا فضا را باید متعادل‌تر کنیم و یارانه دهک‌های بالا تنها باید حذف شود.
وی بر همین اساس اضافه کرد: درمورد عوارض خروج مسافران هم نمایندگان گلایه داشتند که یک مرتبه این عوارض سه برابر افزایش پیدا کرده است  و این کار دشواری خواهد بود؛ لذا بهتر این بود که در این زمینه استثنائاتی قائل شوند و نباید مبلغ آن سه برابر شود.
این نماینده افزود: «درباره بحث افزایش حامل‌های انرژی هم دولت پیش‌بینی کرده سود آن را به یارانه تولید اختصاص دهد اما در مجموع و بر اساس پاسخ‌های آقای نوبخت اعتقاد نمایندگان این بود با توجه به اینکه امسال مالیات افزایش پیدا نمی‌کند، هدفمند کردن یارانه‌ها هم اجرا می‌شود و همچنین قیمت سوخت هم گران خواهد شد لذا برای مردم سخت است و کشش ندارند؛ پس باید در نهایت یکی از این موارد را انتخاب کرد.»
بی‌توجهی دولت
 به واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی
علی محمد شاعری در جلسه علنی دیروز در نطق میان دستور خود خطاب به دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت: به زودی بیت‌المقدس به دامان مسلمانان جهان بازگشته و جبهه مقاومت آمریکا را از تصمیم غلط خود پشیمان می‌کند.
نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی و بیکاری جوانان به عنوان مهم‌ترین چالش کشور اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، وظیفه دولت حمایت از تولید داخل، تنظیم بازار و رونق کسب و کار با هدف ایجاد فرصت‌های اشتغال بود که با مرور برخی رخدادها در کشور می‌توانیم دولت و عملکرد آن را در حمایت از تولید و ایجاد اشتغال مورد قضاوت قرار دهیم.
وی افزود: در سال جاری حدود 5 میلیون تن مرکبات در کشور تولید شده که 20 درصد آن مازاد بر نیاز داخل بود که باید صادر می‌شد اما تاکنون این هدف محقق نشده و اکنون قیمت فروش مرکبات با هزینه تولید آن سر به سر شده و موجب دلسردی کشاورزان است.
شاعری همچنین اضافه کرد: علیرغم تولید 2 میلیون و 300 هزار تن برنج در کشور و واردات بیش از یک میلیون تن که برای مصرف یک سال کشور کافی است متأسفانه زمزمه‌های واردات برنج همچنان به گوش می رسد که باعث ایجاد رکود شدید در بازار برنج در کشور شده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی گندم که باید هر ساله به میزان نرخ تورم اعلامی همان سال ازسوی بانک مرکزی افزایش می‌یافت اما سال گذشته این قانون نادیده گرفته شد و علیرغم تورم 10 درصدی شاهد تنها 2 درصد افزایش قیمت تضمینی خرید گندم بودیم که ادامه این روند تهدیدی جدی برای خودکفایی گندم در کشور می‌شود.
پرداخت وام‌های سنگین به مدیران بانک تجارت
تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور در جلسه علنی دیروز مجلس از سوی هیئت رئیسه قرائت شد که این تذکرات به‌شرح زیر است:
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در تذکری به وزیر نفت عنوان کرد که علت دریافت آبونمان با توجه به رأی دیوان عدالت اداری و مبنی بر غیرقانونی بودن دریافت آبونمان از مشترکین گاز چیست؟ همچنین وی در تذکری به وزیر اقتصاد عنوان کرد که پرداخت پاداش و وام‌های قرض‌الحسنه سنگین با سود اندک به مدیران بانک تجارت در حالی‌که این بانک زیان‌ده است، با چه مبنایی صورت می‌گیرد.
شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان به وزیر علوم در مورد علت عدم پیگیری‌ها برای ارتباط صنعت و دانشگاه در هیئت دولت تذکر داد.
ناصر شریفی نماینده مردم بندرلنگه به وزیر نفت در مورد تبریز و بی‌عدالتی در آگهی جذب نیرو در این وزارتخانه تذکر داد.
شهاب نادری نماینده اورامانات در تذکری به رئیس‌جمهور عنوان کرد که با توجه به مسئولیت پولی کشور چرا به وضعیت استمهال وام و پرداخت بدهی‌ها رسیدگی نمی‌شود؟
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، شهروز برزگر، فرهاد تجری و شهاب نادری در تذکری به وزیر آموزش و پرورش خواستار عمل به وعده خود در خصوص رفع مشکل بیمه فرهنگیان و پرداخت حق‌الزحمه نیروهای حق‌التدریس و عوامل اجرایی امتحانات نهایی آموزش و پرورش شدند. همچنین جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در تذکری به وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد که دلیل ضعف گسترده مدیریتی در سازمان نوسازی مدارس کشور چیست؟
سیدحمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مطابق به اصل 85 قانون اساسی شد.
سیدمحمدجواد ابطحی، نادر قاضی‌پور، محمدمهدی برومندی، سیداحسن علوی و علیرضا محجوب در تذکری به وزیر بهداشت خواستار تسریع در پرداخت حق و حقوق و کارانه و اضافه‌کاری پرستاران کل کشور شدند.
سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان به رئیس‌جمهور ضرورت نظارت بر عملکرد صرافی‌ها و پلمب صرافی‌های غیرمجاز در سطح کشور برای جلوگیری از بروز بحران مجدد در اقتصاد کشور و به وزیر ورزش و جوانان ضرورت برخورد قاطع با مسبب رخداد پیش‌آمده در مسابقات کبدی قهرمانی آسیا که منجر به جنجال رسانه‌ای علیه کشور شده است را متذکر شد.