kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۲۹۸
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
سازمان ملل:

آمریکا هنوز در گوانتانامو از شکنجه‌های قرون وسطایی استفاده می‌کند



سرویس خارجی-
اگرچه شکنجه براساس قوانین آمریکا و قوانین بین‌المللی منع شده است اما بازرس حقوق بشر سازمان ملل گزارشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد در زندان گوانتانامو هنوز از شکنجه و شیوه‌های وحشیانه  دوران قرون وسطی  استفاده می‌شود.
 گوانتانامو نام زندانی نظامی است واقع در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در  خلیج گوانتانامو در جنوب شرقی کوبا که در اجاره ارتش آمریکا قرار دارد.  بازداشتگاه مخوف گوانتانامو پس از اشغال افغانستان در سال ۲۰۰۱ م ایجاد شد و افرادی که متهم به ارتباط با فعالیت‌های تروریستی در خارج از خاک آمریکا بودند، به این بازداشتگاه انتقال یافته و وحشیانه شکنجه شدند. سال 2009 میلادی، باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در دومین روز ورودش به کاخ سفید فرمان تعطیل شدن بازداشتگاه گوانتانامو و همچنین زندان‌های مخفی سیا را صادر کرد، اما این شکنجه‌گاه هیچ‌گاه تعطیل نشدند. اسناد وحشتناکی از شکنجه‌های عجیب و غریب زندانیان در گوانتانامو منتشر شده است. تجاوز جنسی، برهنه کردن، محرومیت طولانی از خواب، زندان انفرادی، اعدام ساختگی، غرق مصنوعی، استفاده از سگ برای ترساندن، تحقیر جنسی، مشاهده شکنجه دیگران و ... تنها بخشی از شکنجه‌های فاش شده در این زندان است. بر اساس گزارش‌های مستند، دولت آمریکا هنوز در این زندان به شکنجه‌های قرون وسطایی زندانیان ادامه می‌دهد. به گزارش ایسنا، به نقل از «نیوزویک»، نیلس ملزر، بازرس ارشد سازمان ملل در امور حقوق بشر در همین رابطه  اعلام کرده که عمار بلوچی، یکی از متهمان حملات 11 سپتامبر در زندان گوانتانامو هنوز مورد شکنجه قرار می‌گیرد. وی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «بلوچی در یک سلول تحت کنترل‌های شدید بیش از یکسال است که در گوانتانامو زندانی است. علاوه بر تاثیرات بلندمدت شکنجه‌های گذشته هنوز از شکنجه صدا و لرزش علیه وی استفاده می‌شود که این شکنجه‌ها او را از خواب محروم کرده و باعث اختلالات ذهنی و فیزیکی می‌شود.»به گفته «ملزر» «اگر اتهامات وارده مبنی بر شکنجه‌های شدید در زندان گوانتانامو درست باشد در این صورت شرایط بازداشت برخی از زندانیان را می‌توان ظالمانه،‌ غیرانسانی و خفت‌بار توصیف کرد. بازرس ارشد سازمان ملل تاکید کرد: «این شکنجه‌ها مغایر با قوانین بین‌المللی بوده و می‌تواند به عنوان جرائم بین‌المللی از جمله جنایت علیه بشریت و جرائم جنگی به حساب آید وتنها راه دانستن صحت گزارشات رسیده این است که آمریکا اجازه یک بازرسی مستقل توسط کارشناسان بین‌المللی را بدهد.»
با این حال پنتاگون اظهارات ملزر و دیگر ناظران حقوق بشر در مورد اعمال شکنجه علیه مظنونان در زندان گوانتانامو را رد کرده است.