kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۵۵۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۷
واکنش‌های مسئولان و چهره‌های داخلی به حمایت آمریکا از ‌اشغالگری

اقدام ترامپ علیه قدس شریف بازی با آتش است نتانیاهو در آن خواهد سوخت


اقدام ترامپ علیه قدس شریف در به ‌رسمیت شناختن قبله اول مسلمین به‌عنوان پایتخت رژیم ‌اشغالگر صهیونیستی واکنش یکپارچه مقامات و چهره‌های داخلی را به‌دنبال داشت و در همه آنها به حمایت از فلسطین تا آزادی تاکید شد.
اقدام اخیر ترامپ، رئیس‌جمهور در به‌رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم ‌اشغالگر قدس شریف واکنش‌های سراسری در جهان اسلام را در پی داشت. در کشورمان نیز مسئولان و مقامات مختلف از دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب یک صدا در برابر آن موضع‌گیری کردند.
چهارشنبه گذشته حجت‌الاسلام‌ حسن ‌روحانی؛ رئیس‌جمهور کشورمان در تماسی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود به این موضوع پرداختند. روسای‌جمهور ایران و ترکیه قدس شریف را بخش لاینفک فلسطین دانستند و با نکوهش شدید تصمیم آمریکا، از همه کشورهای اسلامی و صلح دوست جهان خواستند متحد و یکصدا در برابر این حرکت بی‌ثبات‌کننده و غیرقانونی واشنگتن، بایستند. رجب طیب اردوغان در این تماس ضمن پیشنهاد تشکیل نشست فوق‌العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول از روحانی برای حضور در آن نشست دعوت به‌عمل آورد.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام مجاهدت و مقاومت را تنها راه نجات امت اسلامی دانست و اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا برای انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس ‌اشغالی را محکوم کرد.
آیت‌الله حسین نوری‌همدانی در دیدار دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با وی ضمن ‌اشاره به مطرح شدن قدس به‌عنوان پایتخت فلسطین ‌اشغالی گفت: نمی‌گذاریم چنین امری شکل بگیرد و در این بخش نیز رژیم صهیونیستی شکست می‌خورد.
آیت‌الله سید احمد خاتمی، سخنگوی مجلس خبرگان رهبری گفت: انتقال پایتخت فلسطین ‌اشغالی به قدس شریف در واقع گامی در مسیر تقویت بیشتر صهیونیست‌هاست و در مقابل این اقدام، جهان اسلام باید علیه رژیم صهیونیستی، یکپارچه خروش و فریاد شوند.
علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل ضمن محکوم کردن اقدام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در اعلام قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت: قدس شریف به‌عنوان قبله اول مسلمین و متعلق به فلسطینی‌ها باقی خواهد ماند.
سرلشکر محمدباقری، رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح درخصوص اقدام رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر به‌رسمیت شناختن قدس شریف به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت: این اقدام نابخردانه دامن خودشان، مزدوران و این رژیم پلید را خواهد گرفت. مسلمانان جهان هیچ‌گاه اجازه نخواهند داد بخشی از پیکره جهان اسلام از آن جدا شود و دنیای استکبار و به‌ویژه در رأس آن آمریکای جنایتکار بداند که اتحاد و وحدت جهان اسلام مانع از این حرکت مذبوحانه خواهد شد.
عبدالرضا رحمانى‌فضلى، وزیر کشور تصمیم اخیر ترامپ مبنى بر اعلام بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را به‌شدت محکوم کرد و گفت: مخالفت رئیسان‌جمهور سایر کشورها و سازمان‌هاى بین‌المللى با این اقدام نشان‌دهنده خطای راهبردی ترامپ است.
حسین امیرعبداللهیان دبیرکل حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات و مواضع ترامپ در مورد قدس، اظهار داشت: قدس قبله اول مسلمین جهان است و بحران فلسطین تنها با پایان بخشیدن به‌اشغال رژیم نامشروع اسرائیل خاتمه خواهد یافت.
وی تاکید کرد: انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف بازی با آتشی است که بی‌تردید ترامپ قدرت تحمل آن را ندارد و نتانیاهو در آتش آن خواهد سوخت.
دبیرکل حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی بحث تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل را کاملا مردود دانست و افزود: سرزمین تاریخی و مادری فلسطینیان صرفا متعلق به مردم فلسطین است و انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف بازی با آتشی است که بی‌تردید ترامپ قدرت تحمل آن را ندارد و نتانیاهو در آتش آن خواهد سوخت.
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در‌باره این توطئه گفت: مسلمانان جهان راهی جز قیام علیه آمریکا و اسرائیل ندارند.
به گفته رضایی اقدام ترامپ در آستانه میلاد پیامبر اسلام،  معنایی جز تحقیر و اهانت به مسلمانان جهان نداشت. وی موضع‌گیری کشورهای اروپایی را هم مکمل  رفتار ترامپ عنوان کرد.
لازم به ذکر است که دیروز محمد ابراهیم طاهریان فرد سفیر ایران در آنکارا از برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی درباره قدس در روزهای ٢١ و ٢٢ آذر ماه در استانبول و با حضور کارشناسان ارشد، وزرای خارجه و سران کشورهای عضو خبر داد.