kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۳۷۰
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸

شمار مقامات و شاهزادگان بازداشتی در عربستان از مرز 320 نفر گذشت

دادستان کل عربستان شمار شاهزادگان و مقامات سعودی که به بهانه مبارزه با فساد دستگیر شده‌اند را 320 نفر اعلام کرد.


محمد بن سلمان ولیعهد سعودی اخیرا به بهانه مبارزه با فساد اقدام به دستگیری شمار زیادی از شاهزاده‌ها و مقامات سعودی کرده که یا از ناحیه آنها احساس خطر می‌کرده یا به پول‌های آنها نیاز داشته است. اکنون المیادین به نقل از دادستان کل کشور عربستان گزارش داده که تعداد افرادی که کمیته مبارزه با فساد آنها را احضار کرده،۳۲۰ نفر است.  
بنابر اعلام دادستان کل عربستان: «بیشتر کسانی که از سوی کمیته به اتهام فساد احضار شدند، با مصالحه(تسویه حساب قبل از رسیدگی پرونده آنها) موافقت کرده‌اند.»(!) دربار سلطنتی عربستان اخیرا به بهانه مبارزه با فساد مالی، دستور بازداشت ۱۱ شاهزاده و ۳۰ مقام سابق و فعلی و ده‎ها نفر دیگر را صادر کرد. دادستان کل عربستان چندی پیش اعلام کرده بود که حساب بانکی ۳۷۶ نفر از افراد بازداشت شده و یا بستگان آنان مسدود شده است.
در میان بازداشت شدگان 4 میلیاردر از جمله «ولید بن طلال»، «محمد المودی» سرمایه‌گذار سعودی-اتیوپیایی، «صالح کامل» و «فواز الهوکر» یک سرمایه‌دار خیلی بزرگ حضور دارند.
نشریه فوربس به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده که دولت عربستان به ولید بن‌طلال پیشنهاد داده شرط رهایی وی از بازداشت و محاکمه این است که بخش بزرگی از ثروت خود را به عربستان واگذار کند و با حبس خانگی مادام‌العمر بدون تلفن و بدون مصاحبه با رسانه‌ها موافقت کند!
براساس گزارش فوربس، طلال این پیشنهاد را رد کرده و خواستار برگزاری دادگاه شده است. سخنگوی بن‌طلال نیز از اظهارنظر درباره این پیشنهاد و درخواست خودداری کرده است دادستانی عربستان با ‌اشاره به مسئله بازداشتی‌ها و پیشنهادات مطرح شده گفته است که قرارهای بازداشت می‌تواند تا 6 ماه تمدید شود.
فوربس به نقل از یک منبع آگاه در عربستان نوشته «بعید است دادگاه منصفانه‌ای درباره ولید بن طلال برگزار شود.» وی این را هم گفته که «حکومت ریاض قادر است همه چیز شما را بگیرد بدون اینکه بتوانید حرفی بزنید.»