kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۳۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
محسن رضایی:

بخش خصوصی پس از برجام هیچ تکانی نخورده است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بخش خصوصی کشور بعد از تصویب برجام که برای آن جشن هم برگزار شد، هیچ تکانی نخورده است.



به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش تبیین ابعاد تهاجم اقتصادی علیه ملت ایران که صبح دیروز در دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شد، با بیان این موضوع که سرنوشت ایران و آمریکا در جنگ اقتصادی مشخص می‌شود، ادامه داد: همانگونه که دشمن در مقابله و دشمنی با ما دارای یک استراتژی واحد است ما نیز باید یک استراتژی واحد را در برابر آنها بکار ببریم که این استراتژی «نبرد اقتصادی» است.
وی با بیان اینکه تحریم هوشمند ایران غیر از تحریم‌هایی است که ما در برجام درباره آن صحبت کردیم، گفت: رئیس اداره اطلاعات و تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا با بیش از ١٠٠ مدیرعامل اقتصادی در کشور‌های مختلف دیدار کرده و آنها را از همکاری اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران ترسانده است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هنوز هیچ بانک بزرگ جهانی با ما همکاری نمی‌کند، افزود: بخش خصوصی کشور بعد از تصویب برجام که برای آن جشن هم برگزار شد، هیچ تکانی نخورد و کسی شاهد تحرک آن نبود.
رضایی با بیان اینکه در برجام به جنگ آشکار اقتصادی توجه شد، اما به جنگ پنهان اقتصادی آمریکا هیچ توجهی نشد، گفت: در کنار دیپلمات‌ها و مسئولان سازمان انرژی اتمی که مذاکرات برجام را انجام می‌دادند، یک تیم اقتصادی قوی نداشتیم که تحرکات پنهان اقتصادی آمریکا را رصد کند؛ اگر در برجام ده پانزده حکم درباره وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌نوشتیم، امروز بسیاری از مشکلات را در مسیر اجرای برجام نداشتیم.
رضایی در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: ما در اقتصاد مقاومتی نیز برای مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا راهکار داریم؛ ما باید اقدامات دشمن را رصد و با آن مقابله کنیم تا آمریکایی‌ها بفهمند که باید از اقدامات خود دست بردارند.
سردار جلالی: قراردادهای پالرمو و FATF اشراف اطلاعاتی دشمن را بر ما
صددرصد می‌کند
رئیس ‌سازمان پدافند غیرعامل گفت: انتظار ما از دانشگاه‌ها این است که به موضوع جنگ اقتصادی وارد شوند و سناریوهای دفاع و هجوم را تبیین کنند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سردار غلامرضا جلالی در همایش تبیین ابعاد تهاجم اقتصادی علیه ملت ایران که در دانشگاه امام حسین(ع) برگزار شد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری جنگ اقتصادی را دیدند و با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی راه مقابله با آن را نشان دادند، اما متاسفانه برخی‌ها به آن بی‌توجه
هستند.
وی گفت: دانشگاه‌های ما به دلیل عقب ماندگی در علوم اقتصادی جا مانده‌اند. انتظار ما از دانشگاه‌ها این است که به موضوع جنگ اقتصادی وارد شوند و سناریوهای دفاع و هجوم را تبیین کنند. ما‌ باید تعریف جدیدی از جنگ در اقتصاد را ایجاد کنیم، زمانی که قرارداد FATF امضا شد، نیروهای انقلاب همه فریاد زدند که این ابزار جنگ اقتصادی است. در گذشته جنگ اقتصادی با نیروی نظامی بود؛ یعنی نیروی نظامی وارد می‌شد ولی هدف اماکن اقتصادی بود؛ اما امروز این جنگ تغییر کرده، در جنگ امروز نتیجه جنگ اقتصادی، سیاسی خواهد بود اما ابزار و هدف اقتصادی است.
رئیس‌پدافند غیرعامل اظهار داشت: جنگ اقتصادی مولفه‌های مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین‌های آن‌اشراف اطلاعاتی و پایش آن است. بُعد دیگر جنگ اقتصادی روابط بین‌الملل است و اکثر سفرهای خارجی کشورها در این زمینه است.
سردار جلالی تأکید کرد: افزون بر‌اشراف اطلاعاتی، تحریم هم از دیگر ابزارهای جنگ اقتصادی است که نمونه بارز آن قانون کاتسا است. تحریم کاتسا ناظر بر این موضوع است که جهت تحریم‌ها از دولت به سمت شرکت‌ها و افراد بازگشته است.
وی خاطرنشان کرد: دولت در حال حاضر قراردادهایی چون پالرمو و FATF را امضا کرد، اما باید بداند که این کار موجب می‌شود‌اشراف اطلاعاتی دشمن بر ما صددرصد شود. ما باید مفهوم جنگ اقتصادی را متوجه شویم و یک طرح دفاعی اقتصادی برای آن ایجاد کنیم. ما باید از محل‌هایی که آسیب‌پذیر هستیم و دشمن بر آن تمرکز کرده خارج شویم، در کنار این موضوع باید چند اقدام داخلی نیز انجام دهیم که یکی از آنها مقابله با تحریم‌های داخلی است. ما باید فساد اقتصادی را از بین ببریم تا بتوانیم با جنگ اقتصادی مقابله کنیم افزون بر این کار، باید نظام بانکی را نیز اصلاح
کنیم.
رئیس‌پدافند غیرعامل گفت: در این حوزه باید به داخل کشور نگاه کنیم و نباید به خارج از کشور توجه کنیم، چرا که طرح‌های خارجی برای بر هم زدن اقتصاد ایران است. ما باید یک سری تحریم‌های آگاهانه را علیه کالاهای خارجی ایجاد کنیم و در مواردی که تحریم هستیم نگاه را به داخل کشور برگردانیم گواه این موضوع برنامه موشکی است که ما در این حوزه توانستیم با تلاش و پشتکار، خود را بسازیم و باید در سایر حوزه‌ها به آن توجه کنیم.