kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۰۷۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۸
انهدام موشک صهیونیست‌ها در آسمان

واکنش موثر سامانه ضد موشکی سوریه عملیات جنگنده‌های صهیونیستی را ناکام گذاشت



سامانه ضد موشکی سوریه با حمله موشکی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به حومه «دمشق» مقابله و دو موشک شلیک شده توسط این جنگنده‌ها را در هوا منهدم کرد.
جنگنده‌های رژیم صهیونیستی ساعت 12 و نیم شب شنبه چهار موشک به سمت یک پایگاه نظامی ارتش سوریه در منطقه «الکسوه» واقع در حومه غربی دمشق شلیک کردند. اما در مقابل، سامانه دفاع موشکی ارتش سوریه از پایگاه «المزه» به موقع وارد عمل شد و دو موشک صهیونیست‌ها را در هوا منهدم کرد. موشک‌های دیگر هرچند به زمین اصابت کردند، ولی تلفاتی بر جای نگذاشتند. در پی این واکنش، جنگنده‌های صهیونیستی که از آسمان لبنان این موشک‌ها را شلیک کرده بودند، به فلسطین اشغالی عقب نشستند.ارتش رژیم صهیونیستی در سال‌های قبل بی‌محاباتر، سوریه را هدف حملات هوایی قرار می‌داده است. اما اکنون و با تقویت سامانه دفاع هوایی سوریه، بسیار محتاطانه عمل می‌کند و نمی‌تواند به خوبی روی اهداف خاصی متمرکز شود و آنها را هدف قرار دهد. سوریه تاکنون بارها اعلام کرده است که به موقع پاسخ تجاوزات اسرائیل را خواهد داد.
موضع‌گیری علیه دی‌میستورا
«بشار جعفری» رئیس هیئت سوریه در مذاکرات «ژنو- 8» گفت: «استفان دی‌میستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه، از اختیارات خود به عنوان یک میانجی، تجاوز کرد و بدون مشورت قبلی با هیئت دولت سوریه، فهرست پیشنهادی خود را به میان کشید. جعفری افزود: ما به دی‌میستورا گفتیم که شنبه ژنو را ترک می‌کنیم و به شکل واضح و شفاف عمل خواهیم کرد. این دور از مذاکرات برای ما، عملا به پایان رسیده است.وی افزود: ما با دی‌میستورا مذاکره نمی‌کنیم، بلکه از طریق او مذاکره می‌کنیم. صرف ارائه برگه پیشنهادات، به مثابه نقض وظیفه میانجی‌گری است. این به معنای درگیری و اختلاف میان هیئت ما و فرستاده سازمان ملل نیست. ما به ادامه روند ژنو اهمیت می‌دهیم و هیچ فرصتی را برای حضور در ژنو از دست نمی‌دهیم.
بشار جعفری در مصاحبه با شبکه خبری المیادین نیز گفت: دور هشتم مذاکرات ژنو مفید بود و نمی‌توانیم بگوییم که مذاکرات شکست خورده است. مشکل «ژنو 8» این بود که با «بیانیه ریاض2» آغاز شد. دی‌میستورا می‌توانست توضیح دهد که این بیانیه می‌تواند بر روند ژنو تاثیر بگذارد، اما او تلاش‌های عربستان را که به صدور بیانیه ریاض منجر شد، ستود. بیانیه ریاض2 هیچ توجهی به تحولات سیاسی نکرده است.وی افزود: ما تلاش کردیم تا برای دی‌میستورا توضیح دهیم که مشکلمان با نحوه ارائه برگه پیشنهاداتش است نه مضمون آن؛ چرا که ما اصلا آن را بررسی نکردیم. ما از آغاز به دی‌میستورا گفتیم که وارد مذاکرات مستقیم با گروهی نمی‌شویم که ما را به سر جای اول بازمی‌گردانند. طرف مقابل هیچ توجهی به تغییرات ژئوپلتیکی که نتیجه دستاوردهای میدانی ارتش سوریه است، نمی‌کند.
بشار جعفری درباره نقش عربستان گفت: عربستان کلید حل بحران سوریه را در دست ندارد. دستور کارهای عربستان مسیر ژنو را برای فرستاده سازمان ملل منحرف کرد، چرا که این دستور کارها همگان را به نقطه صفر بازگرداند. عربستان به شکل آشکار در سوریه مداخله و از تروریسم حمایت می‌کند.
عربستان زبان دوگانه‌ای دارد و برخی از مواضعش را آشکار و برخی را پنهان می‌کند.جعفری بعد از دیدارش با دی‌میستورا گفت: بیانیه ریاض یک بیانیه «تحریک‌آمیز» بود و ما کاملا با آن مخالفیم. زبان مخالفان از رخدادها و دستاوردهای نظامی در سوریه و عراق تجاوز کرد.
وی گفت: دی‌میستورا برگه پیشنهاداتی را به ما داد که قبلا از آن اطلاع نداشتیم. برگه‌ای که ما 9 ماه پیش ارائه کرده بودیم، دی‌میستورا آن را نادیده گرفت و در مذاکرات بررسی نشد. اگر سه سال پیش برگه پیشنهاداتی که هیئت سوریه ارائه کرده بود پذیرفته می‌شد اوضاع به اینجا نمی‌رسید. بیانیه ریاض 2 مشکل اصلی بود و کسی که آن را صادر کرده، برای تخریب ماموریت فرستاده سازمان ملل تلاش کرده است.
بشار جعفری گفت: هیچ منطقه‌ای متعلق به کردها در سوریه نیست، بلکه این مناطق سوریه هستند که کردها در آنجا سکونت دارند. سوریه دکان نیست، بلکه یک کشور است.
در همین حال، دی‌میستورا اعلام کرد که مذاکرات ژنو-8 هفته آتی نیز ادامه می‌یابد.
موضع جدید آمریکا در قبال کردها
به گزارش خبرگزاری فارس، «اریک پاهون» سخنگوی پنتاگون گفت: قطعا ما هر سلاحی که متحدمان ترکیه را تهدید کند، جمع‌آوری می‌کنیم. وی درباره تجهیزاتی مثل بولدوزر، خودروی زرهی، مین‌ها و دستگاه‌های انفجاری تحت کنترل(برای خنثی‌سازی بمب‌ها) که در اختیار کردهای سوریه قرار گرفته، گفت که آمریکا آنها را پس نمی‌گیرد، چون این تجهیزات، جنگی و تهاجمی نیستند.
آنکارا پیش از این آمریکا را متهم کرده بود که کردهای مسلح سوری موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» و حتی «پ.ک.ک» را به سلاح‌های مدرن مجهز کرده است.«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، هفته گذشته در تماس با همتای ترکیه‌ای خود، به وی قول داده بود حمایت از کردهای سوریه را کاهش دهد.خبر دیگر اینکه، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت: نیروهای خارجی که بدون موافقت دمشق، در سوریه به سر می‌برند، باید این کشور را ترک کنند.