kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۷۷۸
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
با شکایت یک سازمان حقوق بشری فعال در انگلیس

پرونده جنایات جنگی امارات در یمن به دادگاه لاهه رفت


سرویس خارجی
یک سازمان عربی حقوق بشر فعال در انگلیس اعلام کرده علیه جنایات امارات در یمن، به دادگاه لاهه شکایت کرده است.
امارات یکی از کشورهایی است که به همراه عربستان از فروردین 94 اقدام به قتل عام وحشیانه مردم بیگناه یمن کرده است. با توجه به آنکه سعودی‌ها بیشترین جنایات را در یمن مرتکب شده‌اند، تمرکز رسانه‌ها بیشتر، روی افشای جنایات این کشور بوده ‌اما امارات نیز در حملات خود به مردم یمن، کارنامه بسیار کاملا سیاهی دارد. در واقع «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی به همراه «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان گویی در کشتار غیرنظامیان یمنی با هم مسابقه گذاشته‌اند. نکته مهم اینکه، گفته می‌شود این دو روابط بسیار نزدیکی نیز با هم دارند و تمام اقدامات بن‌سلمان علیه شاهزادگان سعودی نیز با مشورت‌های بن‌زاید صورت می‌گیرد. اکنون اما یک سازمان حقوق بشری اقدام به پیگیری جنایت‌های امارات در یمن کرده است.
 به گزارش تسنیم، این سازمان حقوق بشری که در انگلیس فعال است، از امارات متحده عربی به ‌دلیل «ارتکاب جرائم جنگی در یمن»، به دادگاه لاهه شکایت کرده است.
«جوزف بریهام»، وکیل این سازمان عربی حقوق‌بشری گفته، این شکایت به «استفاده از سلاح‌های ممنوعه»، «حملات بی‌هدف علیه غیرنظامیان» و «شکنجه در زندان‌های یمن توسط مزدوران تحت حمایت امارات» مربوط است. به گفته «بریهام»: «مرتکبان این جنایات مزدورانی هستند که با امارات همکاری می‌کنند و این مزدوران از کلمبیا، پاناما، السالوادور، آفریقای جنوبی، یا استرالیا می‌آیند.» این سازمان، مزدوران امارات را به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای که به‌موجب کنوانسیون اسلو استفاده از آن ممنوع است، هم متهم کرده است.
امارات یکی از متحدان اصلی عربستان است که در تجاوز به یمن و به خاک و خون کشاندن مردم بی‌دفاع و مظلوم این کشور نقش پررنگی ایفا کرده است. تاکنون شمار زیادی از نظامیان اماراتی در عملیات‌های تلافی‌جویانه نیروهای یمنی کشته و یا زخمی شده‌اند. امارات جنوب یمن از جمله شهر عدن را هم در ‌اشغال خود دارد. پیش از این رسانه‌های یمنی وجود زندان‌های سری امارات در یمن را برملا و تصاویری از شکنجه شدن یمنی‌ها توسط نظامیان اماراتی در این زندان‌ها را منتشر کرده‌اند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز پیش از این در نامه‌ای به «محمد بن زاید»، ولیعهد امارات خواستار توضیح این کشور درباره اطلاعات و شواهدی مبنی بر وجود زندان‌های مخفی و غیرمخفی این امیرنشین در یمن شده است.