روحانی خطاب به منتقدان دولت:
اول دنیا را بشناسید بعد انتقاد کنید!
رئیس جمهور شروط تازهای برای واجدین صلاحیت انتقاد از دولت عنوان کرد.
چند روز پس از آنکه حسن روحانی، شناسنامهدار بودن را شرط انتقاد از دولت خود عنوان کرد، در اظهارات جدید خود، شروط تازهای به آن افزود تا ماجرای «نقد دولت یازدهم» پیچیدهتر از پیش شود.
اصرار دولت بر این پیچیدگی در حالی است که فرمول نقد بسیار ساده است؛ نقدها مطرح میشوند. آنهایی که صحیح هستند پذیرفته میشوند و آن دسته از نقدها هم که به تعبیر دولت، با هدف تخریب بیان شدهاند، کنار گذاشته میشوند. مردم هم از هوش لازم برای تشخیص نقد دلسوزانه از نقد تخریبی برخوردارند.
اولین رویارویی مستقیم روحانی و منتقدان به دوران امضای توافق موقت هستهای بازمیگردد که وی طی سخنانی در جمع اساتید دانشگاه منتقدان را بیسواد خواند و به نوعی از عدم دفاع اهالی دانشگاه از توافق هستهای گلهای کرد.
دومین باری که رئيس جمهور مستقیماً منتقدان را خطاب کرد، به ماجرای مستند جنجالی «من روحانی هستم» بازمیگردد که وی از لزوم شناسنامهدار بودن منتقدان سخن گفت.
و بالاخره روز گذشته روحانی در جمع اساتید نمونه کشور، «شناخت دنیا، سیاست، حقوق و منطقه» را از دیگر شروط انتقاد از دولت عنوان کرد.
رئیس جمهور به مناسبت روز معلم در جمع اساتید و معلمان نمونه کشور با اشاره به تجربه خود در دوران سیاست و زمان نهضت انقلاب اسلامی تا امروز، گفت: در این دوران همیشه مسئولیتی در حوزههای مختلف بر عهده داشتهام و آنچه که میفهمم این است که تندروی و افراط به ما لطمه زده است و تندروی و افراط برای مملکت نفعی نداشته است.
وی اظهار داشت: باید فضای آرام بحث و انتقادپذیری در دانشگاهها وجود داشته باشد و اگر اشکالی مطرح شد، باید به آن پاسخ بدهیم، نه اینکه منتقدان را به کمیته انضباطی ببریم، بلکه باید از اشکال و نقد استقبال کنیم و به آن پاسخ بدهیم.
روحانی تصریح کرد: آنچه من میفهمم این است که این کشور با تقابل نمیتواند در دنیا موفق باشد و راه این دولت راه تعامل سازنده با دنیاست، اما وقتی ما حرف از تعامل سازنده میزنیم، میگویند میخواهید با دنیا بسازید؟ نخیر، پس میخواهیم در برابر دنیا خنجر بکشیم.
رئیسجمهور با بیان این که این دولت معتقد است در این کشور تحریم، ظلم بزرگ برای ملت ایران است، خاطرنشان کرد: اگر کسی از تحریم خوشش میآید استدلالش را بگوید، اما ما میگوییم تحریم یعنی نتوانیم جنسی را صادر یا وارد کنیم یعنی رفت و آمد اساتید و حضور در مراکز علمی محدود شود.
روحانی با طرح این پرسش که مگر کشوری در دنیا میتواند بگوید در حوزه علم از دنیا بینیاز است؟ گفت: باید از دیگران بیاموزیم و باید رفت و آمدهای علمی داشته باشیم و در کنفرانسهای علمی حضور داشته باشیم، اما شاهدیم وقتی استادی با یک خارجی حرف میزند عدهای میگویند نکند جاسوسی شده است و بعضیها انگار سلولشان با شک ساخته شده است در حالیکه باید به اساتیدمان اعتماد کنیم و بگذاریم بیاموزند و یاد بگیرند. در همین راستا آقایی را میشناسم که میگفت باید کاری کنیم زبان انگلیسی جایی تدریس نشود، چون خطری بزرگ است، من این حرفها را نمیفهمم و شاید از قدرت درک من خارج است.
وی با بیان اینکه ما باید در شرایط امروز ببینیم دانشگاه چگونه میتواند مفیدتر باشد تا در نهایت به تولید، خدمات کارآمد، ثروت ملی، قدرت ملی و بهبود زندگی مردم تبدیل شود، اظهار کرد: اگر دانشجو تبدیل به کاغذی به نام مدرک و مدرکدار بیکار در جامعه شود یک ایراد است که باید آن را رفع کنیم و ما برای حل این مشکلات به شما معلمان و اساتید امیدواریم چون شما تجربه دارید و همه باید دست به دست هم دهیم و به این مشکلات رسیدگی کنیم پس از شورای عالی انقلاب فرهنگی تا دولت، هیئتهای علمی، دانشگاهها و اساتید همه باید با هم راه بهتر را یاد بگیریم تا از راه بهتر به کشور، نظام، انقلاب و تاریخ خود خدمت بیشتر کنیم.
به گزارش ایسنا، رئیس جمهور افزود: وقتی دولت اعلام میکند در شرایط رکود تورمی هستیم و راهی جز اینکه در مرحله اول تورم را کاهش دهیم و سپس به دنبال رکود رویم نمیبینیم، اساتید دانشگاه باید نقد و راهنمایی کنند و دانشگاهها مقاله و نامه به وزرای اقتصادی، معاونان و رئیسجمهور ارسال کنند اما در تمام هشت ماهی که دولت فعالیت خود را آغاز کرده است و پیچیدگیهای اقتصادی را مطرح کرده تعداد نامهها و راهنماییها از طریق اساتید دانشگاهها زیاد نبوده است البته نامههایی که به دستم رسید و همه آنها را محترم میدانم که بعضی آنها با لحن تشویق و امید و برخی با لحن نقد بوده است را خواندهام و اشکال را در لحن نامهها نمیدانم اما به نظر من اشکال در این است که تعداد آنها کم بوده است.
روحانی با بیان اینکه تا حدودی از دنیای سیاست خارجی اطلاع دارم، گفت: با یک دنیای پیچیده روبرو هستیم و در یک منطقه پیچیده قرار گرفتهایم و قدرتهای بزرگ هر روز نه تنها برای ما، بلکه برای دوستان و همسایگان و رقبایشان برنامه میریزند، پس ما چه باید بکنیم؟ و چطور دانشجوی ما باید بداند در دنیا چه میگذرد و چطور باید با مسائل سیاسی جهان و منطقه برخورد کنیم؟
وی با بیان اینکه حل معضلات سیاسی، شعار نیست، بلکه باید راهحل پیدا کنیم، خاطرنشان کرد: اگر صبح تا شب شعار دهیم هیچ مشکلی حل نمیشود البته من با شعار مخالف نیستم اما شعار را راهحل نمیدانم، بلکه باید بفهمیم در دنیا چه میگذرد و راهحلهای گذشته چقدر غلط بوده است. البته به گذشته خود اشاره میکنم یعنی همین هشت ماهی که از آغاز دولت میگذرد، مگر ما معصومیم و غلط و اشتباه نداریم؟
رئیسجمهور خاطرنشان کرد: باید افرادی که دنیا، سیاست، حقوق و منطقه را میشناسند و عظمت و زجر این ملت را میفهمند انتقاد کنند و اشکالات را بیان کنند و بگویند که راه غلط بوده و راه صحیح این است پس انتقاد حق همه است بخصوص اساتید که تجربه لازم را دارند.
روحانی با اشاره به اینکه گفته میشود باید علوم انسانی را اسلامی کنیم، گفت: حتما باید این کار بشود اما باید توجه داشته باشیم که کجا را باید اسلامی کنیم و راه را اشتباه نپیماییم چون پایهها و مبانی علم و دانش، اسلامی، مسیحی و یهودی ندارد و پایههای علم جهانی است و جغرافیا نمیشناسد. متدها هم جهانی هستند اما اهداف متفاوتند و هر کشوری اهداف خود را دارد پس اگر میخواهیم علم در کشور کاربردی شود باید آن را بومیسازی کنیم.
وی اضافه کرد: اگر میگوییم بخشهایی از علم از بنیان برای مبارزه با اسلام ساخته شده است باید بررسی کنیم و اگر چنین بود مبارزه کنیم اما اینکه بگوییم بانکداری میتواند اسلامی باشد به این معناست که مبانی، شیوهها و اهدافی دارد که باید آن را به مبانی، فرهنگ و اهداف کشورمان بومیسازی کنیم.
در این مراسم، 14 تن از اعضای نمونه هیئت علمی دانشگاههای مختلف در آئین تجلیل از اساتید نمونه کشوری با حضور رئیس جمهور تقدیر شدند.
اصرار دولت بر این پیچیدگی در حالی است که فرمول نقد بسیار ساده است؛ نقدها مطرح میشوند. آنهایی که صحیح هستند پذیرفته میشوند و آن دسته از نقدها هم که به تعبیر دولت، با هدف تخریب بیان شدهاند، کنار گذاشته میشوند. مردم هم از هوش لازم برای تشخیص نقد دلسوزانه از نقد تخریبی برخوردارند.
اولین رویارویی مستقیم روحانی و منتقدان به دوران امضای توافق موقت هستهای بازمیگردد که وی طی سخنانی در جمع اساتید دانشگاه منتقدان را بیسواد خواند و به نوعی از عدم دفاع اهالی دانشگاه از توافق هستهای گلهای کرد.
دومین باری که رئيس جمهور مستقیماً منتقدان را خطاب کرد، به ماجرای مستند جنجالی «من روحانی هستم» بازمیگردد که وی از لزوم شناسنامهدار بودن منتقدان سخن گفت.
و بالاخره روز گذشته روحانی در جمع اساتید نمونه کشور، «شناخت دنیا، سیاست، حقوق و منطقه» را از دیگر شروط انتقاد از دولت عنوان کرد.
رئیس جمهور به مناسبت روز معلم در جمع اساتید و معلمان نمونه کشور با اشاره به تجربه خود در دوران سیاست و زمان نهضت انقلاب اسلامی تا امروز، گفت: در این دوران همیشه مسئولیتی در حوزههای مختلف بر عهده داشتهام و آنچه که میفهمم این است که تندروی و افراط به ما لطمه زده است و تندروی و افراط برای مملکت نفعی نداشته است.
وی اظهار داشت: باید فضای آرام بحث و انتقادپذیری در دانشگاهها وجود داشته باشد و اگر اشکالی مطرح شد، باید به آن پاسخ بدهیم، نه اینکه منتقدان را به کمیته انضباطی ببریم، بلکه باید از اشکال و نقد استقبال کنیم و به آن پاسخ بدهیم.
روحانی تصریح کرد: آنچه من میفهمم این است که این کشور با تقابل نمیتواند در دنیا موفق باشد و راه این دولت راه تعامل سازنده با دنیاست، اما وقتی ما حرف از تعامل سازنده میزنیم، میگویند میخواهید با دنیا بسازید؟ نخیر، پس میخواهیم در برابر دنیا خنجر بکشیم.
رئیسجمهور با بیان این که این دولت معتقد است در این کشور تحریم، ظلم بزرگ برای ملت ایران است، خاطرنشان کرد: اگر کسی از تحریم خوشش میآید استدلالش را بگوید، اما ما میگوییم تحریم یعنی نتوانیم جنسی را صادر یا وارد کنیم یعنی رفت و آمد اساتید و حضور در مراکز علمی محدود شود.
روحانی با طرح این پرسش که مگر کشوری در دنیا میتواند بگوید در حوزه علم از دنیا بینیاز است؟ گفت: باید از دیگران بیاموزیم و باید رفت و آمدهای علمی داشته باشیم و در کنفرانسهای علمی حضور داشته باشیم، اما شاهدیم وقتی استادی با یک خارجی حرف میزند عدهای میگویند نکند جاسوسی شده است و بعضیها انگار سلولشان با شک ساخته شده است در حالیکه باید به اساتیدمان اعتماد کنیم و بگذاریم بیاموزند و یاد بگیرند. در همین راستا آقایی را میشناسم که میگفت باید کاری کنیم زبان انگلیسی جایی تدریس نشود، چون خطری بزرگ است، من این حرفها را نمیفهمم و شاید از قدرت درک من خارج است.
وی با بیان اینکه ما باید در شرایط امروز ببینیم دانشگاه چگونه میتواند مفیدتر باشد تا در نهایت به تولید، خدمات کارآمد، ثروت ملی، قدرت ملی و بهبود زندگی مردم تبدیل شود، اظهار کرد: اگر دانشجو تبدیل به کاغذی به نام مدرک و مدرکدار بیکار در جامعه شود یک ایراد است که باید آن را رفع کنیم و ما برای حل این مشکلات به شما معلمان و اساتید امیدواریم چون شما تجربه دارید و همه باید دست به دست هم دهیم و به این مشکلات رسیدگی کنیم پس از شورای عالی انقلاب فرهنگی تا دولت، هیئتهای علمی، دانشگاهها و اساتید همه باید با هم راه بهتر را یاد بگیریم تا از راه بهتر به کشور، نظام، انقلاب و تاریخ خود خدمت بیشتر کنیم.
به گزارش ایسنا، رئیس جمهور افزود: وقتی دولت اعلام میکند در شرایط رکود تورمی هستیم و راهی جز اینکه در مرحله اول تورم را کاهش دهیم و سپس به دنبال رکود رویم نمیبینیم، اساتید دانشگاه باید نقد و راهنمایی کنند و دانشگاهها مقاله و نامه به وزرای اقتصادی، معاونان و رئیسجمهور ارسال کنند اما در تمام هشت ماهی که دولت فعالیت خود را آغاز کرده است و پیچیدگیهای اقتصادی را مطرح کرده تعداد نامهها و راهنماییها از طریق اساتید دانشگاهها زیاد نبوده است البته نامههایی که به دستم رسید و همه آنها را محترم میدانم که بعضی آنها با لحن تشویق و امید و برخی با لحن نقد بوده است را خواندهام و اشکال را در لحن نامهها نمیدانم اما به نظر من اشکال در این است که تعداد آنها کم بوده است.
روحانی با بیان اینکه تا حدودی از دنیای سیاست خارجی اطلاع دارم، گفت: با یک دنیای پیچیده روبرو هستیم و در یک منطقه پیچیده قرار گرفتهایم و قدرتهای بزرگ هر روز نه تنها برای ما، بلکه برای دوستان و همسایگان و رقبایشان برنامه میریزند، پس ما چه باید بکنیم؟ و چطور دانشجوی ما باید بداند در دنیا چه میگذرد و چطور باید با مسائل سیاسی جهان و منطقه برخورد کنیم؟
وی با بیان اینکه حل معضلات سیاسی، شعار نیست، بلکه باید راهحل پیدا کنیم، خاطرنشان کرد: اگر صبح تا شب شعار دهیم هیچ مشکلی حل نمیشود البته من با شعار مخالف نیستم اما شعار را راهحل نمیدانم، بلکه باید بفهمیم در دنیا چه میگذرد و راهحلهای گذشته چقدر غلط بوده است. البته به گذشته خود اشاره میکنم یعنی همین هشت ماهی که از آغاز دولت میگذرد، مگر ما معصومیم و غلط و اشتباه نداریم؟
رئیسجمهور خاطرنشان کرد: باید افرادی که دنیا، سیاست، حقوق و منطقه را میشناسند و عظمت و زجر این ملت را میفهمند انتقاد کنند و اشکالات را بیان کنند و بگویند که راه غلط بوده و راه صحیح این است پس انتقاد حق همه است بخصوص اساتید که تجربه لازم را دارند.
روحانی با اشاره به اینکه گفته میشود باید علوم انسانی را اسلامی کنیم، گفت: حتما باید این کار بشود اما باید توجه داشته باشیم که کجا را باید اسلامی کنیم و راه را اشتباه نپیماییم چون پایهها و مبانی علم و دانش، اسلامی، مسیحی و یهودی ندارد و پایههای علم جهانی است و جغرافیا نمیشناسد. متدها هم جهانی هستند اما اهداف متفاوتند و هر کشوری اهداف خود را دارد پس اگر میخواهیم علم در کشور کاربردی شود باید آن را بومیسازی کنیم.
وی اضافه کرد: اگر میگوییم بخشهایی از علم از بنیان برای مبارزه با اسلام ساخته شده است باید بررسی کنیم و اگر چنین بود مبارزه کنیم اما اینکه بگوییم بانکداری میتواند اسلامی باشد به این معناست که مبانی، شیوهها و اهدافی دارد که باید آن را به مبانی، فرهنگ و اهداف کشورمان بومیسازی کنیم.
در این مراسم، 14 تن از اعضای نمونه هیئت علمی دانشگاههای مختلف در آئین تجلیل از اساتید نمونه کشوری با حضور رئیس جمهور تقدیر شدند.