kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۶۰۴
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴

تظاهرات علیه خشونت پلیس آمریکا در خیابان‌های شیکاگو

صدها نفر در اعتراض به سوءرفتار و خشونت پلیس علیه شهروندان سیاه‌پوست، در خیابان‌های شیکاگو تظاهرات کردند.


کشتار هدفمند سیاهان به دست پلیس نژادپرست آمریکا چند سالی است که موضوع اعتراضات گسترده در اکثر شهرهای آمریکا بوده است. جریان موسوم به «جان سیاهان ارزش دارد» نیز از درون این اعتراضات متولد شد. سیاهان آمریکا می‌گویند، نیروهای پلیس‌ نژادپرست سیاهان را بی‌هیچ دلیلی می‌کشند و دستگاه قضایی نیز یا آنها را تبرئه می‌کند و یا به مرخصی می‌فرستند تا اوضاع آرام شود.
روز جمعه نیز معترضان به نژادپرستی پلیس و کشتار هدفمند سیاهان در شهر شیکاگو واقع در شمال شرق ایالت «ایلینوی» تجمع خود را از خیابان شلوغ میشیگان شروع کردند و به سمت مرکز خرید بزرگ «واتر تاور پلیس» حرکت کردند و شعارهایی در راستای اجرای عدالت برای قاتل «لاکوآن مک‌دونالد»، نوجوان ۱۷ ساله سیاهپوست سر دادند. این نوجوان سال ۲۰۱۴ به ضرب ۱۶ گلوله یک افسر سفیدپوست پلیس شیکاگو کشته شده است. این افسر، به قتل عمد متهم شده و بعد از سه سال همچنان منتظر برگزاری دادگاه است.
 به گزارش ایسنا «اندرسون کارلوس رزا»، یکی از معترضان گفت: شهر شیکاگو ۹۵ میلیون دلار برای ساخت میدان تیر جدید برای نیروهای پلیس هزینه کرد، اما نمی‌تواند تدابیر اجرایی برای افزایش نظارت بر پلیس به وجود بیاورد.معترضان آمریکایی پلاکاردهایی در اعتراض به رفتار خشونت‌بار پلیس،‌ در دست داشتند. معترضان همچنین خواستار تحریم جمعه سیاه یا حراج جمعه شدند. جمعه سیاه یا حراج جمعه در آمریکا آخرین جمعه ماه نوامبر بوده و آغاز آیین خرید برای سال نوی مسیحی حساب می‌شود. سال‌ها است که این روز، شلوغترین روز برای فروشنده‌ها است.