kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۲۴
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰

افزایش نگرانی‌های جهانی از تداوم جنگ خونین شرق اوکراین

ارتش نارنجی اوکراین ضمن کشتن استقلال‌طلبان «کراماتورسک»، این شهر را به کنترل خود درآورد و همین افزایش تنش‌ها موجب نگرانی جامعه جهانی شده است.
عملیات جنگی ارتش اوکراین که از نخستین ساعات روز شنبه در شهر «کراماتورسک» شروع شد، دیروز به دنبال کشته شدن دستکم هشت نفر از استقلال‌طلبان مجدداً به دست دولت مرکزی «کیف» افتاد. کراماتورسک در استان «دونتسک» و 17 کیلومتری جنوب «اسلاویانسک» واقع شده است، جایی که عملیات ارتش از روز جمعه گذشته آغاز شد.
براساس گزارش‌های منتشر شده، در درگیری‌های خونین این دو روز، دو نظامی دولت اوکراین نیز کشته شدند.برخی گزارش‌ها حاکی است، حدود 300 نفر نیز در جریان این درگیری‌ها مجروح شده‌اند.همزمان با تصرف «کراماتورسک» به دست ارتش اوکراین و تخلیه ساختمان‌های دولتی خبر می‌رسد، استقلال‌طلبان در شهر «دونتسک» موفق به تصرف چند ساختمان دولتی دیگر شده‌اند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در این باره به نقل از «ایتارتاس» نوشت: «روس‌تباران حامی فدرالی شدن در دونتسک و لوهانسک دیروز ساختمان‌ها و نهادهای دولتی را تصرف کردند. در لوهانسک یک ساختمان نظامی و در دونتسک ساختمان سازمان امنیت و اداره تحقیقات استان به دست استقلال‌طلبان افتاده است.
به گزارش فارس، به نقل از فرانس پرس، 5 هزار نفر از استقلال‌طلبان با بیرون راندن نیروهای امنیتی این ساختمان را به تصرف خود درآوردند.
عملیات نظامی ارتش اوکراین ابتدا از روز جمعه گذشته (12 اردیبهشت) و از شهر اسلاویانسک شروع شد اما، به دنبال سرنگونی چهار فروند هلی‌کوپتر ارتش و کشته شدن خلبانان اوکراینی موقتاً متوقف شد. ساعاتی بعد و بلافاصله پس از اظهارات باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر «لزوم برقراری آرامش در مناطق شرقی و جنوبی اوکراین به دست نظامیان اوکراینی» عملیات ضدکودتا مجدداً آغاز شد.
پس از به آتش کشیده شدن یک ساختمان تحت تصرف استقلال‌طلبان در شهر «اودسا» که به کشته شدن نزدیک به 50 نفر از مخالفان دولت مرکزی و نارنجی کیف منجر شد، تنش‌ها در این کشور باز هم افزایش یافت. این حادثه با واکنش‌های گسترده و جهانی مواجه شد. روسیه «گروه‌های راست افراطی» طرفدار غرب را متهم به راه‌اندازی این آتش‌سوزی عمدی کرده و دولت کیف را به «سهل‌انگاری جنایتکارانه» محکوم کرده است. به نظر می‌رسد، حادثه روز گذشته دونتسک و تصرف ساختمان‌های نظامی و امنیتی از سوی استقلال‌طلبان، تحت تأثیر همین آتش‌سوزی عمدی «اودسا» به وقوع پیوسته است.
آخرین خبرها از ناآرامی‌ها حاکی است، تقریباً بسیاری از مناطق و شرق و جنوبی اوکراین ناآرام است و در برخی نقاط حتی می‌توان گفت «یک جنگ تمام عیار خیابانی» آغاز شده است به عنوان مثال شبکه تلویزیونی فرانس 24 در توصیف اوضاع کراماتورسک اعلام کرد، «خاک‌ریزهای استقلال‌طلبان و حملات و درگیری‌های سنگین در این شهر تداعی کننده صحنه‌های واقعی جنگ است.»
واکنش‌های جهانی
طی دو روز گذشته، همزمان با افزایش تنش‌ها و ناآرامی‌ها در اوکراین، کشورها و رهبران مختلف دنیا نیز به این حوادث واکنش نشان داده‌اند.
«دمیتری پسکوف»، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه با اشاره به حوادث خونین مناطق شرقی اوکراین گفت: اوضاع در این مناطق نشان داد تصمیم روسیه در مورد کریمه درست بود. به گفته این مقام بلندپایه روسی، اگر روسیه در مسائل کریمه ورود نمی‌کرد، این شبه جزیره نیز امروز مثل شهرهای شرقی اوکراین ناآرام بود.
«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز طی یک گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی‌اش از وی خواست با استفاده از نفوذش در میان دولت نارنجی اوکراین، آرامش را به شرق اوکراین بازگرداند. به گفته «لاوروف»، کیف علیه مردم خود اعلان جنگ کرده است. وزارت خارجه بلاروس نیز خواستار «توقف خونریزی‌ها» در شرق و جنوب اوکراین شد. در بیانیه وزارت خارجه بلاروس آمده، این کشور به شدت نگران اوضاع اوکراین است. وزیر انرژی روسیه اما از ناتوانی اوکراین برای تضمین انتقال کامل گاز به اروپا خبر داده است. به گزارش راشاتودی، «الکساندر نوواک» گفت در جلسه‌ای که روز جمعه در ورشو پایتخت لهستان برگزار شد، وزیر انرژی اوکراین تصریح کرد که نمی‌تواند انتقال گاز را طی ماه‌های تابستان تضمین کند و این بدان معنی است که این کشور دیگر قادر نیست به توافق صورت گرفته مبنی بر تضمین انتقال گاز به اروپا عمل کند.
وزیر خارجه اتریش نیز با اشاره به اوضاع اسفناک حاکم بر اوکراین اعلام کرد، امید زیادی به کنفرانس روز سه‌شنبه وین نباید داشت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، «سباستین کورتس» گفت: «نباید کسی از نشست وین که قرار است به بررسی بحران اوکراین بپردازد، انتظار معجزه داشته باشد... بحران اوکراین آتش برافروخته‌ای است که نشست شورای اروپا نیز قادر به مهار آن نخواهد بود... این بحران راه حل سریع و آسان ندارد.»وی همچنین تحریم‌های غرب علیه مسکو را «ناکارآمد» توصیف کرد.
معاون رئیس کمیته بین‌المللی شورای فدراسیون روسیه، یکی دیگر از اشخاصی است که ضمن واکنش به بحران اوکراین، آمریکا را متهم بر دخالت در به وجود آمدن این اوضاع کرد. سناتور «آندره کلیموف» گفت، اوکراین وارد جنگ شده و آمریکا با تحریک عده‌ای به این جنگ دامن می‌زند.
«آندرس فوگ راسموسن»، دبیرکل ناتو اما با اعلام اینکه «اعضای ناتو باید برای مقابله با تهدیدات روسیه بودجه نظامی‌شان را افزایش دهند» به نوعی اظهارات این سناتور روس را تایید کرد که غرب در حال دامن زدن به بحران اوکراین است.
دبیرکل ناتو گفت اعضای ناتو باید به صورت قدرتمند علیه تهدیدات روسیه خود را آماده کنند و برای مقابله با این تهدیدات لازم است بودجه نظامی خود را افزایش دهند.
«راسموسن» آنچه امروز در اوکراین در حال وقوع است را یک «آژیر بیدارباش برای اروپا» دانست و افزود: روسیه هزینه‌های دفاعی خود را 30 درصد افزایش داده و این در حالی است که متحدان اروپایی ما هزینه‌های دفاعی‌شان را 40درصد کاهش داده‌اند.