kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۲۱
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۶

کاندولیزا رایس در پی اعتراض دانشجویان از سخنرانی در دانشگاه انصراف داد

دانشجویان و گروه‌های ضد جنگ مانع حضور «کاندولیزا رایس» در دانشگاه «راتجرز» نیوجرسی شدند.
به گزارش ایسنا، وزیر خارجه اسبق آمریکا (در دولت جرج بوش) در پی اعتراضات و تحصن دانشجویان دانشگاه راتجرز، از حضور و سخنرانی در این دانشگاه انصراف داد.
رایس اوایل ماه جاری از سوی مدیریت این دانشگاه برای سخنرانی در مراسم فارغ‌التحصیلی، دعوت شده بود اما دعوت از وی با واکنش گسترده معترضان به جنگ عراق مواجه شد و فشار زیادی را علیه او ایجاد کرد.
معترضان می‌گویند خانم رایس به دلیل نقشی که در دولت بوش در جنگ عراق ایفا کرده، نباید به این مراسم دعوت می‌شد. هفته گذشته چند ساعتی را نیز در برابر دفتر «رابرت بارچی» رئیس دانشگاه بست نشستند تا اعتراض خود را به برنامه سخنرانی رایس که قرار بود روز 18 مه (دو هفته دیگر) برگزار شود، نشان دهند.
نهایتا رایس روز شنبه با صدور بیانیه‌ای رسما از حضور در مراسم انصراف داد. وی با این حال در بیانیه خود اقداماتش در دوره بوش را خدمت به آمریکا خوانده است.رئیس دانشگاه نیز ساعتی بعد اعلام کرد که به تصمیم خانم رایس احترام می‌گذارد و به زودی فرد جدیدی را به عنوان جایگزین وی در مراسم فارغ‌التحصیلی معرفی می‌کند.رایس بین سال‌های 2001 تا 2004 مشاور امنیت ملی و از 2005 تا 2009، وزیر خارجه دولت بوش پسر بود.