kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۱۶
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۴
یک مقام مسئول عنوان کرد

فساد و رانت به دنبال خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا

خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا تحت فشار برخی از مدیران صنعت پتروشیمی اتخاذ شده که رانت و فساد نتیجه آن خواهد بود.
عضو هیأت رئیسه انجمن صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی گفت: به نظر می‌رسد که دستور وزیر صنعت برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا تحت فشار برخی از مدیران صنعت پتروشیمی اتخاذ شده است، به طوری که این مدیران قبلاً هم در جلسات مختلف خروج کالاهای پتروشیمی از بورس را به وزیر پیشنهاد می‌دادند، ما از کارکرد بورس دفاع می‌کردیم و در حال حاضر نیز این اتفاق را به هیچ عنوان منطقی نمی‌دانیم.
حمید حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا نوعی بازگشت به عقب است گفت: اگر معاملات بورس دارای ایراداتی است، باید در خود بورس حل شود نه آنکه دوباره به سیستم حواله‌ای با آن همه زد و بند و فساد بازگشت.
حسینی با بیان اینکه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا مصوبه دولت بوده و وزیر نمی‌تواند بدون دلایل منطقی مانع از اجرای این مصوبه شود، اظهار کرد: سال 86 معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا با حضور سه وزیر و مصوبه هیأت دولت راه‌اندازی شد و وزیر صنعت نمی‌تواند بدون داشتن دلایل قانع کننده، همه امتیازات، رتبه‌ها و ثمرات بورس کالا در سال‌های اخیر را نادیده بگیرد.
به گفته وی، متأسفانه وزیر صنعت در تصمیمات خود کمتر با بخش خصوصی مشورت می‌گیرد و همین موضوع باعث گرفتن تصمیمات این چنینی می‌شود.
عضو هیأت رئیسه انجمن صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از شرکت‌های پتروشیمی به دنبال خروج معاملات محصولاتشان از بورس کالا هستند؟ گفت: برای جواب به این پرسش تنها به یک کلمه می‌رسیم و آن «رابطه» است. فکر کنید زمانی که بورس کالا وجود نداشت بسیاری از تولیدکنندگان هر طور که دلشان می‌خواست محصولات را به خریداران می‌فروختند اما از زمانی که بورس کالا آمد و همه چیز شفاف شد، مدیران بازاریابی آن شرکت‌ها هیچ کاره شدند و سودهای کلان و بادآورده فراموش شد.
حسینی گفت: راه‌اندازی بورس کالا به نوعی میز اقتدار رانت‌خواران را جمع کرد و به همین دلیل است که بورس کالا اکنون دارای مخالفان زیادی است.
عضو هیأت رئیسه انجمن صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در خصوص تبعات خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا تصریح کرد: وزیر صنعت مطمئن باشد که اگر اکنون در معاملات بورس ردپای دلالان مشاهده می‌شود که این اتفاق نیز ناشی از نظارت‌های نادرست سامانه بهین‌یاب است، پس از خروج محصولات از بورس کالا دوباره رانت‌های عظیم بازار پتروشیمی، فساد و رابطه بر معاملات حاکم می‌شود.
وی تأکید کرد: مبنای معاملات بورس سامانه بهین‌یاب وزارت صنعت است، پس اگر خریداری که از بورس خرید می‌کند را دلال می‌نامیم، به این نتیجه می‌رسیم که دلالان با مهر تأیید وزارت صنعت راهی بورس شده‌اند.
حسینی در پایان گفت: با همه این تفاسیر در درجه اول باید این سامانه اصلاح شود. حتی اگر قرار است شیوه معاملات تغییر کند باید این کار در بازار شفاف بورس صورت گیرد، برای مثال مشتریان دائم مواد اولیه می‌توانند به صورت اعتباری از بورس خرید کنند اما خروج معاملات از بورس، کاری اشتباه و به زیان صنعت پتروشیمی است.