kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۹۱۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸

لبنان به آل‌سعود تا یکشنبه مهلت داد سعد حریری را آزاد کند

این بار وزیر خارجه لبنان ضمن اعلام اینکه «وضعیت نخست‌وزیر مستعفی این کشور در عربستان سعودی مبهم و نامشخص است» هشدار داده، «در صورتی که سعد حریری قبل از یکشنبه آینده به کشورش بازنگردد لبنان به قوانین بین‌المللی مراجعه خواهد کرد.»


«جبران باسیل»، وزیر خارجه لبنان روز سه‌شنبه و پس از دیدار با «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه بار دیگر نسبت به استعفای مشکوک نخست وزیر کشورش از خاک عربستان ابراز نگرانی کرده و گفته «اگر سعد حریری تا روز یکشنبه به لبنان بازنگردد بیروت تصمیمات و گام‌های جدیدی را اتخاذ و به قوانین بین‌المللی مراجعه خواهد کرد.»
پیش از این «میشل عون»، رئیس‌جمهور لبنان یک ضرب الاجل یک هفته‌ای به سعودی‌ها داده بود تا حریری را آزاد کنند.«جبران باسیل» از اتحادیه اروپا و فرانسه هم خواست بازگشت امن حریری به کشورش را در راستای پایان دادن به شک و تردیدها و حمایت از ثبات لبنان تامین کنند. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، باسیل گفت؛ وضعیت حریری در عربستان مبهم است و باید به کشور بازگردد تا ثابت کند که آزاد است. «باسیل» که با هدف بررسی موضوع استعفای «سعد حریری» و جلب حمایت جهانی از مواضع لبنان و ثبات کشورش به اروپا رفته تا لبنان به صحنه درگیری بین کشورهای مختلف تبدیل نشود، این را هم گفت که اگر «حریری» تا یکشنبه به کشورش بازنگردد کار را به سازمان ملل می‌کشاند. برخی کارشناسان می‌گویند، آل‌سعود احتمالا قصد دارد توطئه شکست خورده‌ای را که علیه قطر پیاده کرد در لبنان پیاده کند و با کمک برخی هم‌پیمانان خود، فشارهای اقتصادی را متوجه لبنان و حزب الله نماید.
سعد حریری در چهارم نوامبر(13 آبان) و در اقدامی غیرمنتظره و عجیب، استعفای خود از سمت نخست‌وزیری لبنان را از ریاض اعلام کرد. حریری از آن زمان به لبنان بازنگشته و بسیاری از آگاهان منطقه معتقدند که عربستان از مهره حریری برای زد و بندهای سیاسی و حتی اقتصادی استفاده می‌کند و خواستار جبران ‌اشتباهات خود در عراق، سوریه و یمن است. این در حالی است که برخی دیگر معتقدند این استعفا نیز یکی دیگر از ‌اشتباهات آل‌سعود است و اکنون سعودی‌ها از چاله به چاه افتاده و در منجلابی گیر کرده‌اند که خود ساخته‌اند.
هشدار مجدد عون
«میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان هم دیروز «بازداشت سعد حریری در عربستان» را «اقدام خصمانه عربستان علیه لبنان» نامید و گفت: «هیچ چیزی برنگشتن سعد حریری پس از 12 روز را توجیه نمی‌کند و این اقدام عربستان مغایر با توافقنامه وین و منشور حقوق بشر است، زیرا امکان ندارد کسی بدون علت توقیف شود...دولت استعفا نداده است و بازگشت حریری به حاکمیت ملی مربوط است.»