kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۰۸۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۹

اقتصاد نباید به واردات و صادرات با 5 کشور محدود باشد(خبر ویژه)

اقتصاد امن یعنی اینکه واردات و صادرات کشور، وابسته به ارتباط با چهار پنج کشور نباشد.



وحید شقاقی‌شهری اقتصاددان با اشاره به بیانات اخیر رهبرمعظم انقلاب درباره امنیت اقتصادی، در روزنامه فرهیختگان نوشت:
سخنان رهبر معظم انقلاب درباره امنیت اقتصادی و اقتصاد بدون نفت را باید در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ارزیابی کرد. وقتی ایشان در تاریخ 29 بهمن 1392 این سیاست‌ها را ابلاغ کردند دنبال پویا کردن رشد اقتصادی بودند. رشدی بدون نوسان، شتابان و مستمر.
از وقتی که در سال 1352 اقتصاد ایران به نفت وصل شد، متأسفانه به مانند انسانی که فشارخون گرفته باشد در برهه‌هایی دچار سرگیجه می‌شود. با بالا و پایین شدن قیمت نفت به اقتصاد تکانه وارد می‌گردد، رشد آن را نوسانی می‌کند و اقتصاد را از تعادل خارج می‌کند. اقتصاد متکی به نفت امن نیست؛ اولاً غربی‌ها می‌توانند به راحتی با تحریم نفتی اقتصاد را تحت تأثیر قرار دهند. عربستان نیز که در اوپک سهم بالایی دارد، می‌تواند با دستکاری قیمت‌ها به اقتصاد نفتی ما ضربه وارد کند. ثانیاً طبق اطلاعات موجود آمریکایی‌ها درحال مذاکره با هندی‌ها هستند تا نفت ایران را نخرند. این اقدام خطرناکی است. بدون تحریم جدید و بدون برهم زدن برجام، پشت‌پرده با شرکای نفتی ایران لابی و از فروش نفت ایران جلوگیری می‌کنند. با کره‌جنوبی درحال لابی هستند. با ژاپن مذاکره می‌کنند که نفت مورد نیاز شما را تأمین می‌کنیم به شرطی که از ایران نفت نخرید. شاکله برجام هم حفظ می‌شود.
با این اوصاف وقتی نفت به فروش نرود دچار بحران‌های ارزی مانند سال 91 خواهیم شد. وقتی به نفت وابسته باشیم اقتصاد ناامن است و رشد اقتصاد وصل به بیرون است چون از نفت و مشتقات نفتی تبعیت می‌کند. بنابراین غرب هر وقت اراده کند کشور ما را دچار تکانه‌های مالی و ارزی می‌کند. به همین دلیل در اقتصاد مقاومتی باید درون‌زایی با تقویت برون‌گرایی همراه شود. باید شرکای اقتصادی خود را متنوع کنیم و از پنج مشتری ثابت به سمت گسترش بازارهای صادراتی و وارداتی حرکت کنیم. حدود 60 درصد محصولات ما به 4 کشور صادر می‌شود و همچنین 57 درصد واردات نیز از 4 کشور صورت می‌گیرد. یعنی ما همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد چیده‌ایم. تمرکز صادرات و واردات ما به پنج کشور است.