kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۹۷۶
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷
با ایجاد یک بازار فروش آتی یوان پایه

چین حذف دلار از مبادلات نفتی را نزدیک‌تر می‌کند

چین در آینده نزدیک با ایجاد یک شاخص نفتی به یوان، تسلط دلار در مبادلات نفتی را کاهش می‌دهد که این امر قدرت اقتصادی و استراتژیکی آمریکا را کمتر می‌کند.


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دیجیتال ژورنال، چین در حال ایجاد یک بازار فروش آتی با ارز خود یعنی یوان است و همچنین در ماه‌های آتی یک شاخص نفتی با یوان معرفی خواهد کرد؛ اقدامی که به کاهش تسلط دلار آمریکا در مبادلات نفتی کمک خواهد کرد.
«رنمینبی» پول رایج در چین و یوان، واحد پولی این کشور است اما برخی اوقات به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. رابطه این دو همانند استرلینگ و پوند در انگلیس است.
با ایجاد یک بازار فروش آتی به یوان، تقاضا برای ارز چینی افزایش می‌یابد و این پول احتمالا بسیار خوب در اقتصاد این کشور به چرخش درمی‌آید. به علت تسلط دلار، آمریکا می‌تواند پول را با نرخ پایین استقراض کند زیرا تقاضای زیادی برای این ارز وجود دارد. اغلب دلارهای نفتی که به اقتصاد آمریکا بازمی‌گردد، رشد اقتصادی ایجاد می‌کند. دلار آمریکا همچنین برای بسیاری از سرمایه‌گذاران در جهان به منبع امن سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.
چین در نظر دارد تا قراردادهای فروش آتی نفت را در بورس بین‌المللی انرژی شانگهای منعقد کند. پیش از این هم مبادلاتی به یوان وجود داشته به ویژه با ایران که فروش نفت به یوان را برای پیشگیری از تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا قبول کرده بود. روسیه نیز به علت تحریم‌های آمریکا، با برخی از مبادلات به یوان موافقت کرده بود. ونزوئلا نیز قیمت‌گذاری نفت را با یوان آغاز کرده است.
کارل وینبرگ، اقتصاددان گفت: «من معتقد هستم که قیمت‌گذاری نفت به یوان نزدیک است و به محض اینکه عربستان بپذیرد، بقیه بازار نفت با آنها همراه می‌شود... درصورتی که عربستان این کار را انجام دهد، ممکن است با خشم آمریکا مواجه شود، اما اگر این کار را انجام ندهد، بازار چین را از دست می‌دهد.»ازطرفی نقش «ارز رمزپایه» در کاهش دلار ممکن است چشمگیر شود. پایگاه اویل پرایس نوشته است: «کرملین اعلام کرد یک روبل رمزپایه دولتی با پشتوانه طلا ایجاد خواهد کرد. هدف از ایجاد این سکه ، تبادل آزاد میان روبل رمز پایه و روبل عادی و کاهش وابستگی به ارز خارجی است.»در عین حال، شرکت مالی کویت به شورای همکاری خلیج‌فارس پیشنهاد داد که مبادلات نفتی با بیت‌کوین انجام شود.همچنین تنش میان قطر و عربستان ممکن است تجارت با یوان را شامل شود. جیمز ریچاردز، اقتصاددان توضیح می‌دهد که چین و روسیه به ذخیره کردن فلزهای گرانبها تمایل دارند: «چین برای مقابله با تسلط دلاری آمریکا طلا می‌خرد. طلا اسلحه قرن 21 برای جنگ مالی است.»