kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۹۷۰
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶
یک اقتصاددان:

نوسان نرخ ارز کار دولت است

یک اقتصاددان گفت: نرخ ارز را دولت بالا و پایین می‌کند که جلوی کارایی موثر قوه مجریه را می‌گیرد.


حجت‌الله عبدالملکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره نوسانات نرخ ارز اظهار کرد: نرخ ارز را دولت بالا و پایین می‌کند و به اعتقاد بنده در شرایط فعلی این مدل برخورد با نرخ ارز به صلاح نیست، ما به یک شرایطی نیازمندیم که تولیدکننده و مصرف‌کننده بتوانند مشکلات خود را برطرف بکنند.
وی درخصوص ناهماهنگی در بین تیم اقتصادی دولت، یادآور شد: این ناهماهنگی در مورد نرخ ارز از کارایی موثر دولت جلوگیری می‌کند و اگر قوه اجرایی به صورت تصنعی نرخ ارز را کنترل کند، به ضرر تولید ملی خواهد بود. باید در نظر داشت که دولت از منابع بی‌شماری برخوردار نیست که بتواند نرخ ارز را ثابت نگه دارد. اکنون سیاستهای پشتیبان ارز گزیده شده نیست و بالا و پایین آمدن نرخ ارز هم حاصل آن است.
این اقتصاددان درخصوص چالش‌های نرخ ارز گفت: به نظر می‌رسد که بخش بزرگی از نوسانات نرخ ارز به خاطر بحران بانکی است و تا این بحران برطرف نشود، این مشکلات ادامه خواهد داشت.
عبدالملکی تاکید کرد: از منظر علمی نرخ ارز باید در شرایطی معلوم شود که بر مبنای متغیرهای اقتصادی استوار است، بنابراین نرخ ارز نمی‌تواند یک هدف باشد، بلکه هدف دولت‌ها از دستکاری نرخ ارز، رونق بخشیدن به اقتصاد است.
وی افزود: به اعتقاد بنده تغییر نرخ ارز مطلوب بوده و برای یک اقتصاددان، کاهش نرخ ارز برای افزایش صادرات، اصل است.