kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۵۱۴
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶

طلا و نقره در چاه‌های فاضلاب سوئیس!

بر عکس خیلی از کشورها که چاه فاضلاب‌شان ممکن است شامل فضولات و دستمال توالت باشد، ظاهراً سیستم فاضلاب سوئیس را ذره‌های طلا و نقره فرا گرفته است!


به گزارش العالم، پژوهشگران سال گذشته در ته مانده فاضلاب کارخانه‌های تصفیه آب سوئیس، حدود ۳ تن نقره و ۴۳ کیلوگرم طلا پیدا کردند که ارزش کل آن حدود ۳ میلیون فرانک معادل 3/1 میلیون دلار آمریکا بود.
ولی قبل از اینکه مردم بخواهند برای کشف طلا به چاه‌های فاضلاب سوئیس هجوم ببرند، مطالعات دولت نشان داده است که بیشتر این ذره‌های ریز فلزات قیمتی، از شرکت‌های ساعت‌سازی و از صنایع شیمیایی و داروسازی هستند که از آنها در پروسه تهیه محصولات یا به طور مستقیم در تولیدات‌شان طلا استفاده می‌کنند.به گفته «باس فرینز» نویسنده این گزارش، اندازه ذره‌های طلا یا نقره به اندازه میکروگرم یا حتی نانوگرم بودند، ولی مقدارشان بسیار زیاد بوده است.
پژوهشگران اکنون به دنبال یافتن راه‌هایی هستند که این ذرات قیمتی را که هر سال به چاه‌های فاضلاب منتهی می‌شوند، بازیافت کرده و از آنها دوباره استفاده کنند. ولی تا کنون راهی که صرفه اقتصادی داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.
بیشتر ضایعات طلا در بخش غربی سوئیس در «ژورا» پیدا شده بود که بیشتر ساعت سازی‌هایی که ساعت‌هایشان را با فلزات گرانبها تزئین می‌کنند، در آن منطقه قرار دارند.این یافته یکی از مثال‌هایی است که نشان می‌دهد کشور ثروتمند سوئیس حتی در جاهای عجیبی مثل فاضلاب هم ثروت اندوخته است!ماه گذشته نیز توالت‌های یک بانک و سه رستوران در شهر ژنو با بیش از ۱۰۰ هزار یورو اسکناس گرفته بود که موضوع آن توسط مقامات دولتی در دست بررسی است.