kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۲۳۱
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶
دادستان تهران:

برخی دستگاه‌ها در بحث سرقت، وظایف پیشگیرانه دارند

دادستان تهران گفت: از برخی دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌ها، بانک‌ها و اصناف مهم مانند طلافروشی‌ها درخواست می‌کنیم که با نصب دوربین با کیفیت از وقوع سرقت پیشگیری کنند.


 به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عباس جعفری دولت‌آبادی در نشست امنیت عمومی و مقابله با جرم سرقت، با اشاره به اینکه در جامعه باید  مال و آبروی افراد حفظ شود، گفت: در بحث حفظ مال افراد نباید میزان سرقت به گونه‌ای باشد که احساس امنیت و حفظ امنیت در جامعه مخدوش شود.
جعفری دولت‌آبادی با بیان اینکه برخی دستگاه‌ها در بحث سرقت وظایف پیشگیرانه دارند، افزود: ما سال‌هاست از خودروسازان درخواست می‌کنیم قفل ماشین‌ها را اصلاح کنند نه اینکه یک سارق کمتر از چند ثانیه بتواند در پراید را باز کند.
 وی ادامه داد: شهرداری‌ها هم باید در نصب دوربین‌های شهری بیشتر از اینها هزینه کنند و حتما باید این دوربین‌ها کیفیت بالایی هم داشته باشد .
دادستان تهران گفت: در بحث مقابله با سرقت فشار کار بسیار زیادی روی دادستانی و پلیس است و ما هم اکنون دادسرای ویژه سرقت را احداث کرده‌ایم و در همه دادسراهای تهران شعب ویژه سرقت وجود دارد، در برخی دادسراها که سرقتش بالا بود احکام ویژه‌ای صادر شده است.
جعفری دولت‌آبادی با تاکید بر لزوم کاهش قدرت مالخرها، اظهار داشت: قطعا شبکه‌های خرید اموال مسروقه با خرید این اموال، سارقان را به ادامه جرایم خود کمک می‌کنند و حتما باید در بحث مبارزه با جرایم سرقت، مالخرها را در نقطه کانونی توجه قرار داد و صنوف مرتبط با مالخرها باید جمع‌آوری شود.
وی از همکاران قضایی خود خواست در زمان مرخصی و یا آزادی سارقان از زندان حتما مراتب را به پلیس اطلاع دهند چرا که پلیس در این خصوص از دستگاه قضایی گلایه دارد.
دادستان تهران با اشاره  به سرقت‌های متعدد برخی سارقان گفت: پرونده‌هایی داریم که متهم 400 فقره سرقت کرده است، در پرونده‌ای سارقی دستگیر شد که از 298 منزل مسکونی سرقت کرده بود و در همین ارتباط 21 میلیارد تومان سرقت و 50 میلیارد تومان پولشویی شده بود.
73 درصد سرقت‌های خرد را معتادان مرتکب شده‌اند
رئیس پلیس آگاهی ناجا نیز در این نشست با اشاره به اینکه تحرکات اراذل و اوباش منجر به وقوع جرایم مهم شده است، گفت: با افزایش جرایم خرد ناشی از اعتیاد مواجهیم به این ترتیب که 73 درصد سرقت‌های خرد را معتادان مرتکب شده‌اند و در همین خصوص عدم جمع‌آوری و نگهداری معتادان و رهاسازی فوری آن‌ها مشکل‌زا شده است.
سردار مقیمی افزود: از مسئولان قضایی انتظار داریم با خریداران اموال مسروقه‌(مال خران) برخورد جدی کنند و همچنین بر ساماندهی وضع زندان‌ها از نظر طبقه‌بندی، بازپروری و اصلاح زندانیان در راستای جلوگیری از ورود مجدد آن‌ها به چرخه سرقت تاکید داریم.
روزانه 620 سرقت در تهران
رئیس پلیس تهران نیز در این نشست گفت: در 6 ماه ابتدایی امسال 116 هزار و 662 فقره سرقت در تهران رخ داده است که به طور میانگین روزانه در داخل تهران 620 فقره سرقت داشته ایم.سردار سرتیپ حسین رحیمی افزود: 76 هزار و 538 فقره سرقت کشف شده است که نشان از کشف 66 درصدی این جرایم را دارد.به گفته وی، 38 درصد سرقت‌ها در تهران در این مدت خرد و 62 درصد سرقت‌های مهم از قبیل سرقت از منازل، خودرو، موتورسیکلت و کیف‌قاپی بوده است.