kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۵۳۸
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
تحلیلگر مشهور آمریکایی:

ترامپ با دبه کردن در برجام حماقت عجیبی مرتکب می‌شود

تحلیلگر سرشناس آمریکایی و از مقام‌های دولت سابق این کشور در اظهار نظری گفت: ترامپ با دبه کردن در برجام، حماقت عجیبی مرتکب می‌شود، با این کار دست ایران برای ازسرگیری فعالیت‌های هسته‌ای باز می‌شود.



«گری سیمور» تحلیلگر مشهور آمریکایی که مدتی نیز در کاخ سفید در سمت هماهنگ‌کننده تسلیحاتی و جنگ‌افزارهای کشتار جمعی دولت «باراک اوباما» فعالیت می‌کرد در گفت‌‌وگو با اندیشکده «کارنگی» درباره برجام و موارد دیگر به اظهار نظر پرداخت.
سیمور گفت: ترامپ با دبه کرسدن در برجام، حماقت عجیبی مرتکب می‌شود، زیرا این اقدام آمریکا را از دیگر  اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان دور ساخته و دست ایران را در ازسرگیری فعالیت‌های هسته‌ای خود باز می‌گذارد.وی افزود: وزیر خارجه آمریکا امیدوار است ترامپ را متقاعد کند که در عوض حمایت اروپایی‌ها از طرح پیشنهادی واشنگتن برای پیگیری مذاکره با ایران در اصلاح معایب برجام، این توافق را ادامه دهد.
این تحلیلگر آمریکایی درباره این‌که آیا آزمایش‌های موشکی ایران نقض توافق هسته‌ای است یا خیر، افزود: آزمایش موشک‌های بالستیک ایران نقض توافق نیست. موشک‌های بالستیک سلاح‌های دومنظوره هستند. همان‌طور که در جنگ ایران و عراق شاهد بودیم، برای کشورهایی با نیروی هوایی بسیار ضعیف چون ایران، موشک‌های بالستیک قابلیت حمله متعارف برد بلند را فراهم می‌کنند. اگر ایران در نهایت تصمیم به ساخت بمب اتمی گیرد، موشک‌های بالستیک چنین شرایطی را فراهم می‌آورند.
نظرسنجی ایران پل
نتایج نظرسنجی «ایران پل» نشان می‌دهد که تنها 6 درصد از مردم ایران معتقدند که وجهه آمریکا در ایران بعد از امضای برجام بهبود یافته است و 61 درصد نیز اعتقاد دارند که وجهه آمریکا بعد از امضای برجام در ایران بدتر شده است و 33 درصد نیز اعلام کردند که تغییری در وجهه و اعتبار آمریکا در ایران بعد از امضای برجام به وجود نیامده است.
به گزارش فارس، 45 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نیز گفتند که اعتبار و وجهه اتحادیه اروپا بعد از امضای برجام در ایران بهتر شده است و 13 درصد نیز معتقد بودند که این وجهه بعد از امضای برجام در ایران بدتر شده است و 43 درصد نیز معتقدند که تغییری در اعتبار و وجهه اتحادیه اروپا در ایران بعد از امضای برجام در سال 2015 به وجود نیامده است.
همراهی اروپا با آمریکا
«ریچارد گلدبرگ» مشاور سابق قانونگذاران آمریکایی در امور ایران در یادداشتی نوشت: در صورت اقدام واشنگتن برای ازسرگیری تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها علیه ایران، اروپایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با آمریکا همراهی خواهند کرد.
در ماه‌های اخیر روزنامه‌های مدعی اصلاحات و برخی دولتمردان تاکید داشتند که به واسطه برجام میان آمریکا و اروپا شکاف ایجاد شده است. اين طيف که به ستايش آمريکا مشغول بودند و در هواي خوشبيني به اين دولت عهدشکن به سر مي‌بردند، پس از اينکه برجام به دفعات از سوي اين کشور نقض شد، تاکتيک «دلخوشي به اروپا پس از ناکامي در خوش‌بيني به آمريکا» را در پيش گرفتند.این در حالی است که کشورهای اروپایی عضو 1+5 تاکنون نه‌تنها به‌ هیچ‌ عنوان اعتراض ایران نسبت به نقض برجام از سوی آمریکا را نپذیرفته‌اند، بلکه صریحاً از تحریم‌های ضدایرانی هم حمایت کرده‌اند. برای نمونه، «زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان-بهمن ۹۵- در اظهارنظری گستاخانه از رویکرد آمریکا در قبال ایران حمایت کرده و تحریم‌های جدید تصویب شده علیه تهران از طرف واشنگتن را قابل درک ارزیابی کرد.
کمیسیون مشترک برجام نیز تاکنون حداقل در سه جلسه، شکایت ایران درخصوص نقض برجام از سوی آمریکا را وارد ندانسته و تاکید کرده است که آمریکا به تعهدات خود در برجام عمل کرده است.
ریچارد نفیو - معمار شبکه تحریم‌های آمریکا- شهریور 96 در یادداشتی در نشریه فارن پالیسی نوشت: «اظهارنظر صالحی درباره پایبندی ایران و اروپا به برجام علیرغم خروج آمریکا از برجام نادرست است. زیرا در اتحادیه اروپا هیچ زیربنای قانونی برای اینکه دولت‌ها بتوانند این اقدام را عملی کنند وجود ندارد».
حمایت رژیم صهیونیستی از برجام
«اوزی آراد» مشاور امنیت ملی سابق «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از واشنگتن خواست که به جای لغو یا تضعیف برجام، آن را حفظ کند.پایگاه المانتیور گزارش کرد، آراد تصریح کرد: موضع من در راستای حفظ توافق و تقویت توافق است.
وی طی درخواستی در مراسمی به میزبانی «جی استریت» لابی صهیونیست‌ها در آمریکا از اعضای کنگره و دولت «دونالد ترامپ» خواست که با همپیمانان خود در خصوص آنچه که ممکن است بعد از منقضی شدن برجام بعد از یک دهه به وجود بیاید، گفت‌وگو و همکاری کنند.
آراد که در بین سال‌های 2009 تا 2011 به عنوان مشاور امنیت ملی نتانیاهو فعالیت داشته است، تصریح کرد: لغو این توافق، یک گزینه واقعی نیست. این اقدام (لغو برجام) در واقع موجودیت چیزی را که به وجود آمده است را از بین می‌برد و چیزی را جایگزین آن نمی‌کند.