kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۵۰۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶
فواد ایزدی:

خروج از NPT باید نتیجه خروج آمریکا از برجام باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: اگر آمریکا از برجام خارج شود باید بداند نه تنها ما از برجام خارج می‌شویم بلکه از NPT هم خارج خواهیم شد. پس خروج از NPT باید نتیجه خروج آمریکا از برجام باشد و این را هم باید اعلام کنیم.



فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا درباره اظهارات ظریف مبنی بر اینکه احساس می‌کند « ترامپ در گزارش خود پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نخواهد کرد» گفت : اینکه ترامپ اعلام کند ایران به برجام پایبند نبوده است به معنی خروج از برجام نیست. زمانی می‌توانیم بگوییم آمریکا از برجام خارج شده است که تحریم‌های هسته‌ای را که تاکنون روی کاغذ تعلیق کرده را دیگر تعلیق نکند، که ترامپ 2 ماه پیش این تعلیق را انجام داده است. ترامپ اگرچه برجام را نقض کرده، و البته نقض فاحش هم داشته است ولی به معنای واقعی از برجام خارج نشده است چون دارد تحریم‌ها را تعلیق می‌کند.
وی در ادامه درباره نگاه‌های موجود در آمریکا به برجام گفت : در آمریکا دو گروه وجود دارد یک گروه از برجام حمایت می‌کردند و هنوز هم این کار را ادامه می‌دهند و گروه دوم کسانی هستند که یک زمان از برجام ناراضی بودند ولی نارضایتی آنها از ریختن سیمان در نیروگاه هسته‌‌ای اراک و کندن دو سوم سانتریفیوژها و خروج اورانیوم از ایران نبود، ناراحتی آنها این بود که نکند برجام برای ایران منفعتی داشته باشد و در حوزه اقتصادی باعث گشایش‌هایی شود امروز این گروه هم متوجه شده‌اند برجام هیچ خاصیتی برای ایران نداشته و دغدغه آنها خیلی هم جدی نبوده است و امروز این گروه هم موافق برجام هستند.
ایزدی با بیان اینکه اکنون اجماع در آمریکا این است که ترامپ از برجام برای فشار بیشتر به ایران استفاده کند افزود : برجامی که قرار بود یکسری از مشکلات مردم حتی مشکل آب خوردن مردم را حل کند نه تنها مشکلی را حل نکرد بلکه خودش هم به یک مشکل تبدیل شده، حالا باید ببینیم که ترامپ به اجماع اطرافیان، جمهوری‌‌خواهان و دیگر دوستانش توجه خواهد کرد یا خیر.
کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌و‌گو با فارس درباره اینکه آیا در صورت خروج آمریکا از برجام کشورهای اروپایی در کنار ایران خواهند ماند؟ تصریح کرد : اروپایی‌ها به صورت سنتی نشان داده‌اند معمولاً به نظر آمریکا تمکین می‌کنند الان هم ممکن است چنین کاری کنند البته مشکل دیگر ما با اروپا بحث دولت‌ها نیست، کاری که ما با اروپا داریم، اقتصادی است و کار اقتصادی هم دست شرکت‌های خصوصی است و ممکن است اروپا به این شرکت‌ها بگوید با ایران کار کن ولی شرکت‌ها نتوانند چون وقتی آمریکا بخواهد ایران را تحریم کند شرکت‌های اروپایی هم تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و از بین ایران و آمریکا معمولاً آمریکا را انتخاب خواهند کرد.
ایزدی در ادامه در‌باره اینکه در صورت خروج احتمالی آمریکا از برجام، ایران چه اقداماتی را باید در پیش گیرد؟ نیز گفت : بهتر است که بگوییم ما چه کاری را نباید انجام دهیم! مثلاً اینکه اعلام کنیم اگر از برجام خارج شویم می‌رویم با اروپا کار می‌کنیم، ما نباید چنین مسئله‌‌ای را اینگونه عمومی اعلام کنیم! چون اینگونه هم محدودیت‌های هسته‌ای و هم تحریم‌های آمریکا را پذیرفته‌ایم و از طرفی هم تحریم‌های سازمان ملل هم برمی‌گردد. چرا باید اعلام کنیم که ما هم آماده خوردن چماق و هم پیاز هستیم.
وی افزود : متأسفانه برجام برای برخی‌ها حالت تقدس و ناموسی پیدا کرده است.این حالت قداست دادن به برجام نتیجه‌‌اش این می‌شود که تفکر کاسب کارانه ترامپ که بعید است خودش برجام را هم خوانده باشد و احتمالاً به او گفته‌اند این برجام توافق بدی بوده است، بیشتر شود. پس هر چقدر ما از برجام تعریف کنیم آنها بیشتر احساس می‌کنند که این توافق به نفع ایران بوده است.
کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه ما باید هرگونه که در دنیا معمول است، همانگونه رفتار کنیم تصریح کرد : باید بگوییم اگر این توافق در راستای منافع ملی ما نباشد، ما به آن پایبند نیستیم و اگر آمریکایی‌ها خارج شوند ما هم پایبند نخواهیم بود و قداست‌زدایی از برجام قدم اول ما است که باید به آن توجه کنیم.