kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۵۳۵۵
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹
مرگ حدود ۷۰۰۰ نفر در حوادث رانندگی ۵ ماه نخست امسال

کمربند ایمنی شانس زنده ماندن در تصادفات را 5 برابر بیشتر می‌کند

رئیس ‌اداره طرح عملیات ترافیک پلیس راهور با تاکید بر اهمیت بستن کمربند ایمنی، گفت: کمربند ایمنی تا به حال بیش از هر مداخله دیگری جان انسان‌ها را نجات داده است.




به گزارش ایسنا،‌ سرهنگ رسول ابراهیمی در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه مهم‌ترین نکته برای جلوگیری از وقوع تصافات، رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و پرهیز از ارتکاب تخلفات رانندگی است، اظهار داشت: برخی تصادفات ناشی از رفتارهای پرخطر و عدم رعایت قوانین است و یکی از دلایل آسیب‌های ناشی از تصادف، نبستن کمربند ایمنی است.
ابراهیمی با برشمردن علل عدم استفاده از کمربند ایمنی، افزود: باورهای نادرستی چون کاهش مهارت رانندگی، از بین رفتن آرامش و راحتی راننده، چروک شدن لباس‌ها و... از جمله مواردی است که افراد را در بستن کمربند ایمنی دچار تعلل می‌کند و همین امر باعث افزایش شدت جراحات و آسیب‌ها در تصادفات می‌شود.وی استفاده از کمربند ایمنی را به عنوان یکی از موثرترین راهکارهای کاهش میزان آسیب در حوادث رانندگی برشمرد و گفت: کمربند ایمنی تا به حال بیش از هر مداخله دیگری جان انسان‌ها را نجات داده است به ‌طوری که بر اساس مستندات، نسبت شانس زنده ماندن فردی که کمربند ایمنی می‌بندد در مقایسه با فردی که نمی‌بندد پنج برابر بیشتر است، زیرا کمربند ایمنی از هر جهت ضربه وارده را در تصادفات کاهش می‌دهد. کمربند ایمنی بدن سرنشین یا راننده را روی صندلی ثابت نگه می‌دارد و در صورت جلو رفتن این میزان از چند سانتیمتر تجاوز نخواهد کرد.
رئیس ‌اداره طرح عملیات ترافیک پلیس راهور با ‌اشاره به یکی دیگر از عوامل پیشگیرانه در ایجاد سانحه رانندگی، ادامه داد: علایم رانندگی نقش مهمی در پیشگیری از تصادفات دارد و علایم عمودی و افقی به راننده این پیام را می‌رساند که نسبت به رعایت قوانین کوشا باشد و با دقت بیشتری رانندگی کند.
ابراهیمی افزود: علایم رانندگی هشداری برای جلوگیری از حواس‌پرتی راننده است و اگر به این علایم توجه شود درصد قابل توجهی از تصادفات رخ نخواهد داد.
وی با ‌اشاره به تخلفات منجر به حادثه، گفت: تخلفاتی که بر اساس آنها فراوانی تصادف داریم سبقت غیر مجاز؛ سرعت بالا و بی‌توجهی به حق تقدم دیگران است که اگر بتوانیم این موارد را کنترل کنیم در کنار دیگر عوامل بیان شده از سوانح رانندگی کاسته می‌شود.
مرگ حدود ۷۰۰۰ نفر در حوادث رانندگی
۵ ماه نخست امسال
سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: در پنج ماهه نخست سال جاری، ۶۹۵۶ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۷۰۸۵ نفر بود 1/8 درصد کاهش یافته است. از کل تلفات حوادث رانندگی پنج ماه نخست امسال ۵۴۵۰ نفر مرد و ۱۵۰۶ نفر زن بودند.