kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۲۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷

واکنش‌های گسترده به آزمایش هسته‌ای کره شمالی /از تهدیدات تکراری ترامپ تا نشست اضطراری شورای امنیت


سرویس خارجی-
آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی همچنان در صدر اخبار رسانه‌های دنیا قرار دارد و کشورها، سازمان‌ها و شخصیت‌های مختلف سیاسی و غیرسیاسی جهان درباره آن حرف می‌زنند. ترامپ گفته، آماده حمله اتمی به کره شمالی است، آسانژ هم گفته اگر کره شمالی به این نقطه رسیده تقصیر ترامپ است.
کشورها و شخصیت‌های مختلف جهان آخرین و ششمین آزمایش اتمی کره شمالی را اقدامی تحریک‌آمیز و «خطرناک» نامیده و آن را تهدیدی جدی علیه جامعه بین‌المللی خواندند و نسبت به آن واکنش نشان دادند.  
ارتش کره جنوبی اعلام کرد، یک رزمایش نظامی را به شکل حمله به سایت اتمی کره شمالی شبیه‌سازی کرده است. دولت کره جنوبی و ژاپن نیز گفتند توافق کرده‌اند «فشار علیه کره شمالی را به سطح تازه‌ای افزایش دهند و شدیدترین اقدامات ممکن را به کار گیرند تا پیونگ یانگ آن را لمس کرده و مجبور به آمدن بر سر میز مذاکره شود.»
 کاخ سفید اما طی بیانیه‌ای اعلام کرده «رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌و‌گوی تلفنی به نخست‌وزیر ژاپن گفته  که آمریکا آماده است از خود و متحدانش در برابر کره شمالی با استفاده از سلاح‌های متعارف و همچنین ظرفیت هسته‌ای خود دفاع کند. وی تاکید کرده اگر کره شمالی به تهدیدات خود ادامه دهد آمریکا از زرادخانه هسته‌ای در دسترس خود استفاده خواهد کرد.»
ساعاتی بعد اعلام شد، آمریکا بمب‌افکن‌های استراتژیکش را در کره جنوبی مستقر کرده است. این دو کشور تاکید کردند رزمایش‌های نظامی مشترک را بیشتر خواهند کرد و فشار بر پیونگ یانگ را افزایش خواهند داد. «جیمز ماتیس»،  وزیر دفاع آمریکا نیز طی اظهاراتی تاکید کرد که کشورش در قبال هرگونه تهدید علیه ایالات متحد آمریکا و یا متحدانش دست به انتقام «عظیم» می‌زند. وی افزود، «هرگونه تهدید علیه آمریکا یا قلمروهایش، از جمله گوام، یا متحدان ما، با واکنش عظیم نظامی‌‌، یعنی واکنشی که هم موثر است و هم فراگیر و درهم کوبنده، مواجه خواهد شد.»
دوباره تحریمش کنیم
پس از تهدیدات و تحرکات نظامی، نوبت به اروپا رسید که از اهرم تحریم علیه کره شمالی وارد شود. «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا از آزمایش اتمی اخیر کره ‌شمالی به شدت انتقاد کرد و این کشور را به اعمال تحریم‌های بیشتر تهدید کرد. خبرگزاری دولتی چین نیز گزارش داد که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و «شی جین پینگ» همتای چینی‌اش توافق کرده‌اند تا دربرابر آزمون هسته‌ای کره شمالی «برخورد مناسبی» نمایند.
«اون» بی‌رحم است
نخست‌وزیر استرالیا اما ترجیح داد به شخص رهبر کره شمالی حمله کرده و او را «یک شخص بی‌رحم و شریر» معرفی کند و در عین حال از چین هم خواست کاری کند! «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل نفر بعدی بود تا با جمله «این اقدام کره شمالی یک اقدام «عمیقا بی‌ثبات‌کننده برای امنیت منطقه‌ای بود. علیه آن موضع بگیرد. وی در عین حال از رهبر کره شمالی خواست دست از چنین اقداماتی بردارد. ترکیه، هند، فنلاند، سوئد، نروژ، پاکستان و فیلیپین نیز از جمله کشورهایی بودند که  آزمایش هسته‌ای جدید کره شمالی را محکوم کردند. در نشست «بریکس» در چین نیز موضوع آزمایش هیدروژنی کره شمالی مطرح شد. بسیاری از کارشناسان معتقدند به‌رغم محکومیت گسترده آزمایش هسته‌ای کره شمالی «بریکس» در ارایه یک بیانیه مشترک در باره آزمایش هسته‌ای ناکام خواهد بود. شورای امنیت سازمان ملل متحد، نیز روز گذشته در مورد آزمایش اخیر اتمی کره شمالی «نشستی اضطراری» برگزار کرد. این جلسه به درخواست آمریکا، ژاپن، انگلیس، فرانسه و کره جنوبی تشکیل شد.آخرین اقدام شورای امنیت در مورد کره شمالی کمتر از یک ماه پیش و در واکنش به آزمایش دو موشک قاره‌پیما توسط پیونگ ‌یانگ بود که تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور به دنبال داشت. این تحریم‌ها با حمایت چین و روسیه، دو عضو دائم شورای امنیت همراه شده که هر دو کشور روابط سیاسی و اقتصادی نزدیکی با کره شمالی دارند و آمریکا آنها را به دلیل تهدید فزاینده کره شمالی سرزنش می‌کند. اگرچه چین بعدها اعلام کرد هزینه این تحریم‌ها را خود پرداخت خواهد کرد تا از فشارها به پیونگ یانگ کاسته شود. در حال حاضر چین بزرگترین شریک تجاری کره شمالی است به طوری که بیش از سه چهارم صادرات و واردات کره شمالی با چین صورت می‌گیرد. سهم روسیه در تجارت با کره شمالی بسیار کمتر است اما همچنان این کشور دومین شریک کره شمالی در حوزه واردات و سومین شریک آن در حوزه صادرات است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، پس از این آزمایش به توقف تجارت با کشورهایی که با کره شمالی داد و ستد تجاری دارند اشاره کرد و افزود که این گزینه در کنار گزینه‌های دیگر در دست بررسی است. آمریکا با چین روابط اقتصادی بسیار گسترده‌ای دارد و چین هم 90 درصد مایحتاج کره شمالی را تامین می‌کند. جولیان آسانژ، موسس ویکی‌لیکس گفته، اگر ترامپ به خاطر کره شمالی روابط تجاری با چین را قطع کند، فورا برکنار خواهد شد.
واکنش پیونگ یانگ
پیونگ‌یانگ اما در واکنش به همه این تهدیدها و محکومیت‌ها گفته: منتظر آزمایش‌های موشکی بعدی باشید! این کشور با جنگنده‌های اف-15 خود نیز تمرینات نظامی انجام داد.