kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۰۰۹
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۶

ماموران اف.بی.آی در راه کنسولگری روسیه مسکو هشدار داد

وزارت خارجه روسیه اعلام کرده نیروهای امنیتی آمریکا (اف.بی.آی) با نقض آشکار حقوق بین‌الملل قصد دارند وارد کنسولگری این کشور در سانفرانسیسکو شده و آن را بازرسی کنند. آمریکا در بحبوحه تنش‌های دیپلماتیک با روسیه از این کشور خواسته، فورا کنسولگری خود در سانفرانسیسکو را تخلیه کند.



جنگ دیپلماتیک بین روسیه و آمریکا ابعاد جدیدی به خود گرفته طوری‌که به گفته روس‌ها آمریکایی‌ها دیگر هیچ ابایی از نقض قوانین بین‌المللی هم ندارند. روس‌ها ماه گذشته به طرف آمریکایی اعلام کردند 1200 نفر هیئت دیپلماتیک آمریکا در روسیه بسیار زیاد است و باید 755 نفر از این دیپلمات‌ها بروند. همزمان چند ساختمان کنسولی و دیپلماتیک آمریکا در روسیه تخلیه و مصادره شد. پنجشنبه گذشته اما  نوبت به آمریکایی‌ها رسید که تلافی کنند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  اعلام کرده بود روسیه باید تا تاریخ دوم سپتامبر 2017 (دیروز) سرکنسولگری خود در شهر سانفرانسیسکو و همچنین دو دفتر کنسولگری روسیه در واشنگتن و نیویورک را تعطیل کند.  «سارا ساندرز» سخنگوی کاخ سفید گفته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شخصاً دستور بستن کنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو را صادر کرده است و این پاسخی سنجیده و محکم بود.»
اما این همه ماجرا نبود. دیروز«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد کنسولگری این کشور در شهر سانفرانسیسکو به مسکو اطلاع داده که مامورین امنیتی آمریکایی تلاش کرده‌اند تا ساختمان این کنسولگری را جست‌وجو کنند. خبرگزاری اسپوتنیک نیز  نوشته به کارکنان کنسولگری روسیه تنها 12 ساعت قبل اعلام شده بود که منزل آنها مورد بازرسی قرار خواهد گرفت!
در بیانیه ای که به نقل از «زاخاروا» در سایت وزارت خارجه روسیه منتشر شده، آمده است: «مامورین اف‌بی‌آی آمریکا در تاریخ اول سپتامبر(شنبه 11 شهریور) قصد داشتند تا ساختمان کنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو را تفحص و جست‌وجو کنند. آنها همچنین از پرسنل و اعضای خانواده‌های آنها، از جمله کودکان و نوزادان خواستند تا برای 10 الی 12 ساعت ساختمان مذکور را ترک کنند. مسئله بر سر حمله نیروهای امنیتی به ساختمانی است که کارکنان آن دارای مصونیت دیپلماتیک هستند و سازمان اف‌بی‌آی اجازه چنین اقدامی را ندارد.»
امنیت جانی نداریم
به گفته وی، مقامات کنسولگری روسیه این برنامه را «بسیار تحریک‌آمیز» خواندند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته: «علاوه بر حمله دوباره به اموال گرانقیمت متعلق به دولت فدراسیون روسیه، این‌بار امنیت جانی اتباع روسی حاضر در این کنسولگری نیز در معرض خطر قرار گرفته بود. این اقدام دولت آمریکا نقض شدید حقوق بین الملل، از جمله مغایر با تعهدات ایالات متحده بر اساس کنوانسیون وین مربوط به برخورد با افراد دیپلمات خارجی است.»
دود سیاه بر فراز کنسولگری روسیه  
«ماریا زاخاروا» همچنین در مورد علت دیده شدن دود برفراز ساختمان کنسولگری روسیه در شهر سانفرانسیسکو در آخرین روز حضور مقامات روسی در آن اینگونه توضیح داده که «این دود به دلیل اقدامات محافظتی از ساختمان بوده است که شامل بستن دربها و پنجره ها، خاموش کردن دستگاه‌های حرارتی و سیستم‌های امنیتی و دور ریختن برخی وسایل ساختمان می شود.»  وی در این رابطه از بزرگ کردن این مسئله از سوی رسانه‌های گروهی آمریکایی ابراز تعجب نموده و گفته: «جالب است که عکاسان و فیلمبرداران از قبل در محل حاضر بودند تا از این صحنه تصویربرداری کرده و حتی آتش‌نشانی را آگاه کردند که البته به آنها اجازه ورود به ساختمان داده نشد و گفته شد که پرسنل روس در حال سوزندان برخی مواد در شومینه هستند.» یک دیپلمات روس نیز  در پاسخ به پیشنهاد مسئولان محلی مبنی بر اعزام آتش‌نشان گفته: «نگران نباشید، قرار نیست پاپ انتخاب شود.» گفتنی است، رشد جنگ دیپلماتیک تازه بین آمریکا و روسیه به موضوع مداخله مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و تحریم‌های اخیر کنگره این کشور علیه روسیه بازمی‌گردد. آمریکایی‌ها می‌گویند، ترامپ با کمک پوتین توانست کلینتون را شکست دهد.