kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۲۱۸۵
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
میشل عون: پیروزی نزدیک است

فروپاشی آخرین سنگرهای داعش در مرزهای لبنان و سوریه


 سرویس خارجی-
پیروزی‌ها و دستاوردهای میدانی  حزب‌الله،  ارتش لبنان و ارتش سوریه در میدان‌های عملیاتی نشان می‌دهد گروه تکفیری صهیونیستی داعش نفس‌های آخر خود را می‌کشد و رو به زوال است.
آثار و عملکرد میدانی نشان می‌دهد نفس‌های گروه تکفیری  صهیونیستی داعش در عراق، سوریه و لبنان به شمارش افتاده و عملیات نظامی مستمر و ادامه‌دار حزب‌الله، ارتش لبنان، سوریه و عراق در محدود کردن مساحت مناطق اشغال شده از سوی داعش و قطع  راه‌های امدادی آنها از طریق عملیات بی‌سابقه و پیش‌دستانه منجر به زوال تروریست‌های تکفیری شده است.
ارتش لبنان در ادامه عملیات خود برای پاکسازی مناطق مرزی با سوریه، توانست کنترل منطقه‌ای استراتژیک را در دست گرفته و به این ترتیب ۱۰۰ کیلومترمربع از مجموع ۱۲۰ کیلومتر مناطق مرزی در دست داعش را آزاد کند. ۲۰ کیلومتر باقیمانده در وادی مرطبیا واقع در اطراف رأس بعلبک است.
به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، ارتش لبنان در ادامه پیشروی خود در مناطق هم مرز با سوریه کنترل منطقه رأس‌الکف در اطراف القاع را در دست گرفت. ارتش لبنان روز دوشنبه مرحله سوم و آخرین مرحله از عملیات نظامی خود علیه داعش در مرز با سوریه را آغاز کرد و تجهیزات جدیدی را به رأس بعلبک و القاع و الفاکهه انتقال داده تا بتواند این مناطق را به طور کامل پاکسازی کند. همزمان با عملیات ارتش لبنان، حزب‌الله و ارتش سوریه نیز مشغول پاکسازی قلمون غربی هستند.
در همین رابطه  سرگرد علی قانصو، مدیر عقیدتی و سیاسی ارتش لبنان در یک نشست خبری گفت که عملیات فجر الجرود به هدف خود که همان سیطره کامل به همه ارتفاعات واقع در بین مرز لبنان و سوریه است، رسیده است. وی با اشاره به چهارمین روز عملیات فجر الجرود، از عزم ارتش لبنان برای ادامه این عملیات خبر داد. سرگرد قانصو همچنین اعلام کرد که بر اثر انفجار بمبی، یک نیروی ارتش کشته و 4 نفر دیگر زخمی شده‌اند. وی از انهدام تمامی 9 مرکز تروریست‌ها و کشف و ضبط مقادیر قابل توجهی سلاح و مهمات خبر داد. ارتش لبنان و حزب‌الله پیش از این عملیات توانستند منطقه عرسال را از گروه تروریستی جبهه النصره پس بگیرند در محور شمالی نیز نیروهای مقاومت و ارتش سوریه کنترل عجلون الکبیر را و وادی حوراته را در دست گرفتند. با این پیشروی، نیروهایی که از محور شرقی مشغول پاکسازی مناطق از وجود تروریست‌ها هستند به نیروهایی که در محور شمالی مستقر هستند رسیدند. ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان اخیرا عملیات مشترکشان را برای بیرون راندن تروریست‌ها از مرزهای دو کشور افزایش داده‌اند.در عراق نیز پس از آزادسازی مناطق متعددی از اشغال تروریست‌های داعش در استان الانبار و حومه موصل و استان صلاح‌الدین و جنوب کرکوک، وسعت مناطقی که در اشغال این گروه تروریستی است، به شکل چشمگیری محدودتر شده است. بر اساس آخرین آمارهای مراکز پژوهشی تنها 14 درصد از خاک عراق در دست تروریست‌های داعش است.
تحلیل‌های کارشناسانه
 کارشناسان امنیتی و فرماندهان میدانی این آمارها را بیانگر افزایش توان نیروهای مسلح در درگیری‌های میدانی می‌دانند. به اعتقاد آنان محاصره کردن مناطق اشغال شده و قطع راه‌های کمک‌رسانی داعش،  راهبردی است که یگان‌های نظامی در عملیات آزادسازی مناطق عملیاتی به کار می‌گیرند. این راهبرد باعث می‌شود، تحقق اهداف عملیات در مرکز شهرها تسریع شود. این در حالی است که اهالی شهرهای اشغال شده به نیروهای امنیتی ارتش می‌پیوندند. در همین رابطه حسین علاوی، کارشناس مسائل امنیتی گفت: گروه تروریستی در حال حاضر مناطق گسترده‌ای از مناطق اشغالی را از دست می‌دهد. همچنین داعش اکنون تعداد زیادی از جنگجویان خود را از دست داده است. این خسارت‌ها نشان‌دهنده توان فزاینده ارتش عراق در دفاع از میهن است. عماد علو، کارشناس دیگر مسائل امنیتی نیز گفت: نیروهای عراقی آماده آموزش و تجهیز به سلاح هستند و از مرحله آینده که به مرحله موصل مشهور است، عبور خواهند کرد و این دستاورد بسیار بزرگی است که نیروهای عراقی در آینده محقق خواهند کرد. ظاهرا حملات هوایی متمرکز و اطلاعات و همکاری بین نیروهای مشترک از عوامل دیگری است که به تضعیف تروریست‌های داعش و فروپاشی خطوط مقدم آنها منجر شده است. نیروهای امنیتی در حال پیشروی در مناطق باقیمانده در دست داعش هستند. یگان‌های نظامی ارتش عراق بر اساس راهبرد نظامی پیشرفته‌ای برای آزادسازی مناطق اشغالی باقیمانده در دست گروه تروریستی داعش پیشروی می‌کنند.
پیروزی نزدیک است
میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان در دیدار با ایاد علاوی، معاون رئیس‌جمهور عراق درباره پیروزی‌های ارتش لبنان علیه داعش تأکید کرد که لبنان بر تروریسم پیروز خواهد شد و خاک خود را از وجود تروریست‌ها پاکسازی خواهد کرد و ساعات آتی پیروزی مورد انتظار را رقم خواهد زد. وی تأکید کرد: لبنان و عراق با دشمن مشترکی به نام تروریسم روبه‌رو هستند و بی‌تردید پیروز خواهند شد چراکه اراده مردم لبنان و عراق برای ریشه‌کن کردن تروریسم و تندروی یکی است. علاوی نیز میشل عون را در جریان دستاوردهای ارتش عراق در جنگ علیه داعش گذاشت و به میشل عون پیروزی‌ها در جنگ علیه داعش را تبریک گفت و بر حمایت مردم عراق از مردم لبنان تأکید کرد.
کشته شدن بیش از 170 غیر نظامی
یک گروه ناظر جنگ اعلام کرد طی هفته گذشته بیش از ۱۷۰ غیرنظامی در حملات ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا در شهر رقه کشته شدند، آماری که بیانگر یک افزایش شدید در تعداد تلفات از زمان آغاز حملات در رقه برای نابودی شبه‌نظامیان است. این در حالی است که ائتلاف ضد داعش مدعی شد که حملات به اهداف شبه‌نظامی صورت گرفته است.
به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، گروه ناظر دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در انگلیس گفت: روز دوشنبه در جریان حملات به ساختمان‌هایی که خانواده‌ها در آن پناه گرفته بودند دست‌کم ۴۲ تن از جمله ۱۹ کودک و ۱۲ زن کشته شدند. این گروه افزود: این بزرگترین تلفات روزانه از اواخر ژوئن است که نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری آمریکا پس از انجام عملیات محاصره داعش در داخل این شهر حملات خود را آغاز کردند. ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا مدعی است که «بسیار» مراقب است که در جریان بمباران داعش در سوریه و عراق از وقوع تلفات غیرنظامی اجتناب کنند. این در حالی است که دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد بمب‌هایی که روز دوشنبه رقه را هدف گرفت در نزدیکی یک مجتمع مسکونی برخورد کرد که روز گذشته نیز بمباران شده بود و در جریان آن دست‌کم ۲۷ غیرنظامی از جمله هفت کودک کشته شده بودند. ساکنین سابق رقه که با بستگانشان در این شهر در ارتباط هستند می‌گویند هنوز تعداد زیادی جسد زیر خرابه‌ها قرار دارند. سازمان ملل می‌گوید در ماه‌های اخیر دست‌کم ۲۰۰ هزار تن از رقه فرار کردند و ۲۰ هزار غیرنظامی همچنان در داخل این شهر گیر افتاده‌اند. از سوی دیگر منابع خبری می‌گویند آمریکا 60 کامیون حامل تسلیحات سنگین به شهر رقه در سوریه ارسال کرده است. یک منبع آگاه در میان نیروهای تحت حمایت آمریکا در سوریه گفته که آمریکا به طور منظم برای آنها در رقه سلاح‌های سنگین و خودروهای زرهی ارسال می‌کند. این سخنگو افزود: آمریکا معمولاً برای ما تسلیحات سنگین و خودروهای زرهی ارسال می‌کند. اخیراً آنها 60 کامیون حامل راکت، تفنگ، خمپاره‌‌انداز و خودروهای زرهی برای ما ارسال کردند.