kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۲۱۲۰
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲
یک مسئول مبارزه با قاچاق کالا:

قاچاق 18 میلیارد تومانی لوازم خانگی از مبادی رسمی

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان البرز در تشریح جزئیات قاچاق 186 میلیارد ریالی لوازم خانگی «مدیا» چین گفت: این کالاها «کوله‌بری» نبوده و از گمرک وارد شده است.



علی‌اکبر زارعی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به کشف انبار لوازم خانگی «مدیا» دراستان البرز، اظهار داشت: این کالاها مربوط به شرکت فرسان لیان بوده که 48 هزار و 793 دستگاه لوازم خانگی شامل یخچال، آبسردکن، هیتر، جاروبرقی، ماشین ظرفشویی و لباسشویی، پنکه و ماکروویو بوده است.
وی با اشاره به شیوه کشف این حجم از کالای قاچاق، تصریح کرد: این کالاها در انبار بزرگی در منطقه اشتهارد کرج کشف شده و با هماهنگی کمیسیون مبارزه با قاچاق و اداره اطلاعات و اداره مبارزه با قاچاق آگاهی استان بود.
وی با بیان این‌که دو دادنامه برای محکومیت شخصیت حقوقی (شرکت) و نیز شخصیت حقیقی (مدیرعامل) تهیه شد، عنوان کرد: برای شخصیت حقوقی 673 میلیارد و 508 میلیون و 781 هزار و 916 ریال و برای مدیرعامل به عنوان شخص حقیقی 336 میلیارد و 754 میلیون و 390 هزار و 950 ریال جزای نقدی درنظر گرفته شد و رای آن نیز قطعی و در دادگاه تجدیدنظر تایید شده است.
زارعی‌نژاد با اشاره به اینکه جریان کشف این پرونده مربوط به سال 95 است، اظهارداشت: کالاهای وارد شده ازطریق کوله‌بری یا موارد دیگر نبوده و ازطریق مبادی رسمی و گمرکات بوشهر، قشم و چابهار با کارت بازرگانی شرکت فرسان‌لیان وارد کشور شده است.دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان البرز با تاکید بر اینکه این شرکت مدعی شده درداخل ایران خط تولید مونتاژ لوازم خانگی دارد، یادآور شد: با استعلامی که از اداره صنعت و معدن و تجارت استان البرز گرفته شده این شرکت هیچ‌گونه خط تولید یا مونتاژی نداشته است، اما توانسته درقالب قطعات منفصله، کالای کامل را به داخل کشور بیاورد.
زارعی‌نژاد افزود: در اظهارنامه‌های گمرکی این شرکت قطعات منفصله اظهار شده، اما کالای کامل ترخیص شده است که مصداق بارز اظهار خلاف واقع بوده و قاچاق است.
وی با اشاره به اینکه طبق اطلاعات پرونده این کالاها از سال 93 تا 95 به کشور وارد شده است، خاطرنشان کرد: ارزش کل پرونده لوازم خانگی «مدیا» 186 میلیارد و 137 میلیون و 38 هزار و 941 ریال بوده که برخی از آنها اظهارنامه داشته اما ارزش کالای مکشوفه قاچاق 168 میلیارد و 377 میلیون و 195 هزار و 479 ریال بوده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه این کالاها در ظاهر مسیر قانونی را طی کرده و بدون مشکل وارد کشور شده است، ادامه داد: کالاهای قاچاق مکشوفه طبق ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بند «الف» و «ه» ماده 113 قانون امور گمرکی ضبط شد و مراحل قضایی را گذراند.