kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۲۱۱۵
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲
بر اساس تحولات جمعیتی نیروی کار

۶۶ میلیون نفر در سن کار هستند

تحولات جمعیتی نیروی کار نشان می‌دهد، حدود ۶۶ میلیون و ۴۲۲ هزار نفر معادل 83/1 درصد جمعیت کشور، در سن کار هستند که از این میزان، حدود ۲۶ میلیون نفر در گروه شاغلان یا بیکاران قرار دارند.


به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس جدیدترین یافته‌های بازار کار که توسط مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار منتشر شده است، طبق نتایج به دست آمده از طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۹۵، جمعیت کشور ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۰ نفر است که از این تعداد، ۶۶ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۹۸۹ نفر معادل 83/1 درصد جمعیت کشور، در سن کار قرار دارند و ۱۳ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۲۸۱ نفر نیز خارج از سن کار هستند.
بر اساس این گزارش، از کل جمعیت ۶۶ میلیون و ۴۲۱ هزار نفری در سن کار، ۲۵ میلیون و ۹۲۹ هزار و ۲۰۳ نفر در زمره جمعیت فعال (گروه شاغلان یا بیکاران) قرار دارند که از این تعداد، ۲۲ میلیون و ۶۷۰ هزار و ۹۸۸ نفر شاغل و ۳ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۲۱۵ نفر بیکار هستند.
نتیجه این مطالعات نشان می‌دهد ۳۹ درصد جمعیت در سن کار کشور که جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر را شامل می‌شود، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ به عبارت دیگر در گروه شاغلان و بیکاران قرار گرفته‌اند. همچنین استان بوشهر با نرخ مشارکت اقتصادی 43/5 درصدی بیشترین و استان قم با 34/3 درصد، کمترین نرخ مشارکت را در سال ۹۳ داشته‌اند.
از مجموع ۳۱ استان مورد بررسی، تعداد ۱۵ استان دارای نرخ بیکاری بالاتر از متوسط کشور یعنی نرخ بیکاری12/6 درصد و ۱۶ استان نیز دارای نرخ بیکاری کمتر از متوسط کشور هستند. همچنین این بررسی به لحاظ نرخ مشارکت اقتصادی نشان می‌دهد از مجموع ۳۱ استان مورد بررسی، تعداد ۱۶ استان دارای نرخ مشارکت اقتصادی بالاتر از متوسط کشور یعنی 38/9 درصد و ۱۵ استان نیز دارای نرخ مشارکت اقتصادی کمتر از متوسط کشور هستند.
در حال حاضر دولت روحانی با جمعیت ۶۶ میلیونی در سن کار، جمعیت ۳ میلیون و ۲۵۸ هزار نفری بیکار، نرخ دو رقمی 12/6 درصدی، شکاف ۱۵.۳ درصدی نرخ بیکاری بین بیشترین و کمترین استان و ۱۵ استان دارای نرخ بیکاری بالاتر از نرخ متوسط کشور مواجه است.
گفتنی است بر اساس آمار بانک مرکزی سن بیکاری جوانان 15 تا 29 سال بالاتر از نرخ بیکاری کل است و تنها در دولت یازدهم 215 هزار نفر به بیکاران این گروه سنی افزوده شده است.
عوامل مختلفی در بروز این وضعیت دخیل بوده که یکی از مهم‌ترین آنها مسیر اقتصادی است که دولت یازدهم در پیش گرفته بود. واردات گسترده، رکود، ناهماهنگی اقتصاددانان دولت و... اتفاقاتی بود که در دولت قبلی روحانی در جهت مخالف ‌اشتغالزایی عمل کرد. از سوی دیگر با این وضعیت وعده ایجاد 950 هزار شغل که در برنامه ششم بر آن تأکید شده و حسن روحانی هم آن را وعده داده، بعید است با استمرار روند گذشته محقق گردد.