kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۵۰۵
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲

بعد از عقب‌نشینی کره، ژاپن و آمریکا/اون: حمله به گوام را فعلاً متوقف می‌کنیم

در پی عقب نشینی آمریکا، کره جنوبی و ژاپن از حمله به کره شمالی، پیونگ یانگ اعلام کرده، رهبر این کشور به رغم آماده شدن طرح حمله نظامی به گوام، تصمیم به تعویق این حمله گرفته است.

سرویس خارجی-

«مون جائه این»، رئیس‌جمهور کره جنوبی روز سه‌شنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به مناسبت سالگرد پایان جنگ جهانی دوم و آزادسازی شبه جزیره کره از استعمار ژاپن گفت، «به هرقيمتي مانع از وقوع جنگ خواهيم شد و بحران هسته‌ای کره شمالی بایستی کاملاً به نحو صلح‌آمیز حل شود و آمریکا نیز هیچ اقدام نظامی را بدون رضایت ما انجام نخواهد داد.»
به گزارش تسنیم، به نقل از آسوشیتدپرس، رئیس‌جمهور کره جنوبی که از سیاستمداران طرفدار تعامل با کره شمالی است در ادامه تاکید کرد، دولت او تمامی اقدامات لازم را برای جلوگیری از جنگی دیگر در شبه جزیره کره انجام خواهد داد.  «این» گفت: «بحران برنامه هسته‌ای کره شمالی بایستی به نحو صلح‌آمیز حل شود و دولت‌های آمریکا و کره جنوبی در این خصوص مواضع متفاوتی ندارند.» رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته به کره شمالی هشدار داده بود چنانچه به تهدیداتش علیه آمریکا ادامه دهد با «آتش و خشمی» رو به رو می‌شود که «در دنیا نظیر نداشته است.» دونالد ترامپ این اظهارات را بعد از آن مطرح کرد که تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند کره شمالی موفق به تولید یک کلاهک هسته‌ای در ابعاد کوچک، با قابلیت نصب در موشک‌های این کشور شده است. ارتش کره شمالی نیز در واکنش به تهدیدات آمریکا اعلام کرده بود در حال بررسی طرح عملیاتی برای حمله به مناطق اطراف «گوام» با موشک‌های بالستیک استراتژیک دارای برد متوسط و دوربرد است. طرحی که دیروز از سوی این کشور اعلام شد، آماده شده است.
در همین حال دیروز خبر رسید کاخ سفید هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده دونالد ترامپ،  در گفت وگوی تلفنی با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، اعلام کرد واشنگتن برای دفاع و پاسخگویی به هر تهدید یا اقدام پیونگ‌یانگ علیه آمریکا یا متحدانش، کره جنوبی و ژاپن آماده است. شینزو آبه نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی اظهار داشته «طرفین متعهد شدند اولویت خود را تلاش برای متوقف کردن آزمایش‌های موشکی کره شمالی قرار دهند» با این وجود شینزو آبه در این گفت‌و‌گو خواستار «تلاش همه جامعه جهانی از جمله چین و روسیه برای حل بحران شبه جزیره کره» شد.
خلاصه این گفت‌وگوهای تلفنی و تلویزیونی این شد که، منابع خبری دیروز نتیجه گرفتند رهبران این 3 کشور، اگرچه از توانایی برای مقابله با حملات کره شمالی می‌گویند اما عملاً از آن تهدیدها عقب‌نشینی کرده و بر حل مسالمت‌آمیز بحران تأکید کرده‌اند، به ویژه اینکه سئول گفته، آمریکا اجازه شروع جنگ با کره شمالی بدون رضایت آنها را ندارد.
واکنش پیونگ‌یانگ
خبرگزاری رسمی کره شمالی هم بلافاصله گزارش داد، کیم جونگ اون، رهبر این کشور پس از آنکه در جریان جزئیات طرح آماده شده حمله به جزیره گوام قرار گرفته، برای مدتی طولانی آن را بررسی و به ژنرال‌های کشورش اعلام کرده ارتش را برای حمله آماده کنند تا در صورت اتخاذ چنین تصمیمی از سوی وی، اقدام لازم انجام شود.کیم جونگ اون این را هم گفته که آمریکا برای جلوگیری از درگیری با کره‌شمالی باید گزینه درست را انتخاب کند. طبق این گزارش رهبر کره شمالی تاکید کرده که نمی‌خواهد اقدامی عجولانه در قبال گوام صورت دهد به همین دلیل دستور حمله به گوام را موقتا متوقف کرده است.
موگرینی
در همین حال ،«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای تصریح کرد که ابزار صلح‌آمیز و نه نظامی، تنها راه رسیدن به صلح بادوام در شبه‌جزیره کره است.موگرینی گفت، اتحادیه اروپا از تلاش‌های دیپلماتیک به همراه شرکای خود با هدف از بین‌بردن تنش‌ها و دستیابی به انهدام کامل، قابل راستی‌آزمایی و بدون بازگشت تسلیحات اتمی شبه‌جزیره کره از طریق ابزار صلح‌آمیز و نه نظامی حمایت می‌کند و این تنها راه یافتن یک راه‌حل بادوام است. گفتنی است پس از عقب نشینی ترامپ از مواضع تندش در برابر کره شمالی رسانه‌های مختلف جهانی نوشتند، ارزش دلار بعد از یک هفته آشفتگی به طور نسبی افزایش یافت. شبکه تلویزیونی راشاتودی هم اعلام کرده «با فروکش جنگ لفظی میان آمریکا و کره‌شمالی ارزش دلار بعد از یک هفته آشفتگی به طور نسبی افزایش یافت و بورس‌های خارجی نیز صعود شاخص را تجربه کردند.»
تظاهرات در آمریکا علیه لفاظی‌های ترامپ
با وجود فروکش کردن موقت لفاظی‌های ترامپ صدها تن از شهروندان صلح طلب آمریکا که بیشترشان جوانان بودند، در شهر لس آنجلس به تظاهرات و راهپیمایی پرداخته و در شعارهای خود خواستار کاهش تنش‌ بین آمریکا و کره شمالی شدند. یکی از تظاهرکنندگان به خبرگزاری فرانسه گفت: «کره به دو قسمت تقسیم شده است، خانواده‌ها نمی‌توانند دور هم جمع شوند. ما خواهان صلح، استقلال و اتحاد دوباره دو کره هستیم.»