kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۳۸۵
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
سازمان حمایت هشدار داد

شیر خشک و غذای کودک را فقط از داروخانه بخرید


مدیر کل نظارت بر محصولات بهداشتی سازمان حمایت با اعلام هشدار به عرضه‌کنندگان شیر خشک اطفال و غذای کودک وارد شده از مبادی غیر رسمی گفت: عرضه شیرخشک اطفال صرفاً در داروخانه‌ها و با برچسب اصالت و کد رهگیری مجاز است.
به گزارش شاتا، اسماعیل مهدی‌پور اعلام کرد : گزارش‌های واصله و بررسی‌های میدانی بعمل آمده حاکی از عرضه انواع شیرخشک‌های اطفال و غذای کودک در سطح برخی از فروشگاه‌های خرده‌فروشی است.
وی در ادامه افزود : این در حالی است که شیرخشک اطفال صرفاً باید در سطح داروخانه‌ها عرضه شود و فروش آن در هیچ محلی به غیر از داروخانه مجازنیست.
مدیر کل نظارت بر محصولات بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان درباره ممنوعیت واردات شیرخشک نیز اظهار داشت: با توجه به وجود ظرفیت کافی و مزیت نسبی تولید آن در داخل، مجوزی در سنوات اخیر برای واردات شیرخشک‌های معمولی (غیر متابولیک) از سوی دستگاه‌های ذیربط صادر نشده است.
مهدی‌پور در ادامه خاطر نشان کرد: انواع غذای کودک که از مبادی رسمی و قانونی وارد و در سطح فروشگاه‌های خرده‌فروشی مجاز و یا داروخانه‌ها عرضه می‌شود نیز همگی باید دارای برچسب اصالت و کد رهگیری باشد. مدیر کل نظارت بر محصولات بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی سازمان حمایت در مورد سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فرآورده خریداری شده توضیح داد: خریداران می‌توانند با استعلام شناسه رهگیری و یا شناسه اصالت مندرج بر روی بسته‌بندی محصول که با لایه‌ای پوشانده شده است از طریق سامانه پیامکی 20008822، سامانه «www.ttac.ir»، تلفن گویای 0216185 و یا استعلام بار کد مندرج بر روی برچسب اصالت از طریق نرم‌افزار تلفن همراه مرتبط ، از اصالت فرآورده اطمینان پیدا کنند.
این مقام مسئول همچنین با تشریح تمهیدات سازمان حمایت برای مقابله با عرضه شیرخشک قاچاق در بازار تصریح کرد: مطابق ماده 36 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، این سازمان به عنوان یکی از دستگاه‌های کاشف با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط، طی ماه‌های اخیر در قالب گشتهای مشترک نسبت به جمع‌آوری شیرخشک و غذای کودک غیر مجاز در سطح عرضه اقدام و پرونده واحدهای متخلف را برای رسیدگی به مراجع ذیصلاح ارسال کرده است.
وی ضمن هشدار نسبت به توزیع و عرضه محصولات مذکور وارد شده از مبادی غیررسمی و برخورد قاطع با واحدهای متخلف به هموطنان توصیه کرد؛ نظر به عوارض و آسیب‌های احتمالی به واسطه عدم اطلاع از شرایط تولید، نگهداری و اصالت آن‌ها، ضمن توجه به دارا بودن برچسب اصالت بر روی بسته بندی محصول، با استعلام شناسه رهگیری از اصالت و یا تقلبی بودن فرآورده اطمینان حاصل نموده و شیرخشک اطفال را صرفاً از داروخانه‌ها تهیه کنند.
سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از طریق شماره تلفن 124، آماده دریافت شکایات و گزارش‌های مرتبط است.