kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۱۳۸۴
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
یک فعال صنعت مرغداری:

عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا موجب حذف واسطه‌ها می‌شود

مدیرعامل یک شرکت فعال در صنعت مرغداری گفت: عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا موجب حذف واسطه‌ها شده و دسترسی مستقیم خریداران به این محصول را فراهم می‌کند.


مهدی سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم افزود: عدم اطلاع خریداران از قیمت‌های واقعی در بازار سنتی مرغ موجب می‌شود واسطه‌ها اقدام به سوءاستفاده کنند؛ به‌طوری که این گروه از فعالان در بازار، محصول را از تولیدکننده به قیمت ارزان خریداری می‌کنند و به خرده‌فروشان در بازار مصرفی به قیمت گران می‌فروشند که این امر قیمت‌ها را به صورت کاذب در بازار افزایش می‌دهد.
وی با تاکید بر اینکه عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا ضمن جلوگیری از نوسانات کاذب به تکمیل زنجیره مرغ و تخم‌مرغ در بازار کمک می‌کند، تاکید کرد: عرضه در بورس کالا برای تولیدکننده بهتر است؛ چرا که عرضه‌کننده جوجه یک روزه به دلیل وجود ضوابط قانونی مشخص در بورس کالا پول خود را بدون هیچ مشکلی به‌صورت مستقیم و نقد دریافت می‌کند. این در حالی است که در معاملات سنتی به دلیل حاکمیت روابط بر ضوابط معاملاتی، مشکلاتی در زمینه دریافت و تسویه وجوه بوجود می‌آید.
این فعال صنعت مرغداری در ادامه به لزوم اطلاع‌رسانی بیشتر پیرامون نحوه عرضه و انجام معامله در بورس کالا و مزایای آن برای شرکت‌های متقاضی عرضه ‌اشاره کرد و گفت: لازم است شبکه کارگزاران بورس کالای ایران برای ایجاد تقاضای لازم و بازاریابی جهت فروش محصولات عرضه شده، فعالیت بیشتری در این بخش داشته باشند تا نیازی به جذب خریدار به‌صورت مستقیم توسط عرضه‌کننده نباشد؛ آن هم به این دلیل که جوجه یک روزه بایستی در همان روز عرضه به فروش برسد و عدم فروش آن تحت تاثیر بازاریابی ضعیف، به ضرر تولیدکننده خواهد بود.
وی اضافه کرد: این در حالی است که در معاملات بازار سنتی، جوجه‌های یک روزه پیش فروش می‌شود تا مشکلی برای محصول عرضه شده پیش نیاید که این امکان نیز به شیوه‌ای قانونمند در بورس کالا مهیا است.این فعال صنعت مرغداری همچنین به وجود برخی ابهامات برای تولیدکننده پیرامون نحوه عرضه‌ها و انجام معاملات ‌اشاره و تاکید کرد: رفع این ابهامات که در ابتدای راه عرضه محصول جوجه یک روزه در بورس کالا وجود داشته و امری کاملا طبیعی است، نیازمند اطلاع‌رسانی بیشتر توسط کارگزاران مشاوره ‌دهنده است، تا به کمک این اطلاع‌رسانی‌ها ابهامات مطرح در ذهن عرضه‌کنندگان نیز مرتفع شود.