kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۷۷۹
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲
در دیدار با میهمانان خارجی مراسم تحلیف

روحانی‌: تقویت روابط با همسایگان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

رئیس جمهور در دیدار با رئیس مجلس سنای پاکستان با تاکید بر اینکه «تقویت روابط با همسایگان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است» گفت: توسعه روابط بانکی، به افزایش سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور کمک می‌کند.



حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان روز دوشنبه در دیدار رئیس مجلس سنای پاکستان، توسعه و تقویت روابط با همسایگان را از اولویت‌های سیاست خارجی ایران برشمرد و تأکید کرد: تهران همواره در کنار دولت و ملت دوست و برادر پاکستان خواهد بود و از گسترش همه‌جانبه روابط با این کشور استقبال می‌کند.
رئیس‌‌جمهور،  امنیت را مهم‌ترین مسئله در شرایط کنونی منطقه عنوان کرد و با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران،  امنیت پاکستان را در راستای امنیت خود قلمداد می‌کند، بر ضرورت افزایش مشارکت و همکاری‌های دو کشور در راستای افزایش سطح امنیت در منطقه و بویژه در مرزهای مشترک، تأکید کرد.
رئیس‌جمهور با اشاره به ضرورت اجرای کامل توافقات و قراردادها میان دو کشور، گفت: توسعه روابط بانکی، می‌تواند به افزایش سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان کمک کند.
«رضا ربانی» رئیس مجلس سنای پاکستان نیز در این دیدار ضمن تبریک انتخاب مجدد دکتر روحانی به عنوان رئیس‌جمهور کشورمان، اظهار داشت: مناسبات ایران و پاکستان نه تنها بر پایه اشتراکات دینی، تاریخی و فرهنگی استوار است، بلکه دو کشور در سایر مسایل و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز نظرات نزدیک
و مشترکی دارند.
آماده صدور خدمات فنی و مهندسی
 به بولیوی هستیم
رئیس‌جمهور همچنین در دیدار با فرستاده ویژه بولیوی روابط دو کشور را صمیمانه و رو به توسعه خواند و تاکید کرد که شرکت‌های بزرگ ایرانی برای صدور خدمات فنی و مهندسی و گسترش فعالیت‌های خود در بولیوی جهت پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای این کشور، آمادگی دارند.
هکتور انریکه آرسه زاکونتا وزیر دادگستری بولیوی نیز در این دیدار با تقدیم دعوت‌نامه رسمی رئیس‌جمهور بولیوی از دکتر روحانی برای شرکت در اجلاس سران اوپک گازی در این کشور، گفت: روابط ایران و بولیوی در طول سال‌های گذشته خوب و دوستانه بوده است.
رئیس‌جمهور همچنین در دیدار با وزیر فرهنگ سنگال گفت: ایران علاقمند به گسترش روابط علمی، فرهنگی، اقتصادی و افزایش همکاری‌ها با سنگال است‌، دو کشور با توجه به نزدیکی نظراتشان در موضوعات بین‌المللی می‌توانند در مجامع بین‌المللی همفکری و همکاری بیشتری داشته باشند.
روحانی در دیدار با رئیس‌جمهور زیمبابوه نیز گفت:‌ ایران و زیمبابوه ظرفیت‌ها و فرصت‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های کشاورزی، علمی، فرهنگی و اجرای پروژه‌های صنعتی و فنی دارند که باید از این زمینه‌ها برای ارتقاء سطح روابط دوستانه بهره‌گیری شود.
روحانی همچنین در دیدار با فرستاده ویژه رئیس‌جمهور چین با اشاره به حجم 30 میلیارد دلاری مبادلات اقتصادی ایران و چین اظهار داشت: این حجم مبادلات نسبت به ظرفیت‌های موجود همکاری در دو کشور بسیار کم است و امیدوارم شاهد تحولات بزرگی در روابط اقتصادی تهران- پکن باشیم.