kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۷۵۷
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹

سیف: حذف صفر پول فعلاً منتفی است

با وجود وعده‌های دولت مبنی بر حذف صفر از پول ملی، رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: اجرای طرح حذف صفر به آینده موکول شده است.


به گزارش ایبنا، طرح تغییر واحد پولی کشور بالاخره پس از چند سال تعیین تکلیف می‌شود و به‌زودی با تصمیم‌گیری نهایی مجلس شورای اسلامی پرونده تغییر نام واحد پول ملی بسته خواهد شد؛ البته این طرح در حالی کلید می‌خورد که با تصمیم‌گیری‌های اولیه تا حدودی تفاوت دارد به این معنا که قرار نیست نام‌گذاری جدیدی صورت گیرد و در عین حال حذف صفرها از پول ملی نیز به زمان دیگری موکول می‌شود.
تمامی این موارد مد نظر بانک مرکزی است و در طرحی که دولت با محوریت بانک مرکزی به مجلس خواهد برد این موضوع لحاظ شده است؛ این در حالی است که بانک مرکزی مأموریت دفاع از این لایحه مهم دولت را به‌عهده دارد و به نظر می‌رسد که به‌عنوان اولین طرح بانک مرکزی در آغاز کار دولت دوازدهم در مجلس مطرح شود.
با این اتفاق سرانجام به‌گفته رئیس کل بانک مرکزی پدیده استثنایی دو نام داشتن و دو اسمی بودن پول ملی کشور حل خواهد شد و در نهایت آنچه مدنظر مردم است اعمال می‌شود. به هر حال پیگیری این موضوع در روزهای آینده و به‌زودی با بازگشایی دوباره مجلس انجام خواهد شد.
ولی ا... سیف در این باره، صحبت‌های مهمی را مطرح کرده و گفته است درباره طرح واحد پول کشور و حذف صفرها دو دیدگاه در دولت وجود داشت که به‌صورت مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اما جمع‌بندی‌ها این بود که پیشنهاد مستقلی از سوی دولت و بانک مرکزی به مجلس ارسال شود که اگر به تصویب برسد منجر به حذف چهار صفر از پول ملی می‌شود.
وی ادامه داد: اما در نهایت جمع‌بندی دولت این شد که فعلاً اصلاحات پولی (یعنی حذف صفر) انجام نشود. آنچه در حال حاضر در این مرحله مدنظر قرار گرفته این است که فعلاً تومان را به‌عنوان واحد پول ملی کشور در نظر بگیریم و در یکی دو سال آینده و پس از استمرار و پایداری تورم تک‌رقمی، صفرها از پول ملی حذف شود، بنابراین اجرای این طرح به آینده موکول شده است.
این اولین بار نیست که اجرای وعده‌ای از وعده‌های دولت به آینده موکول می‌شود، از تک نرخی کردن ارز تا اتمام مسکن مهر، بار‌ها شاهد به تعویق افتادن این وعده‌ها بودیم.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه با توجه به این موضوع پیشنهادی توسط بانک مرکزی تنظیم و در دولت تصویب شد، اضافه کرد: دلیل تغییر این تصمیم این بود که با وجود اینکه در قانون بانک مرکزی واحد پول ملی ریال است، اما در محاوره‌های مردم ریال مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و تومان به‌کار می‌رود.
وی با‌اشاره به اینکه ریال در محاوره مردم به‌ندرت استفاده می‌شود، تصریح کرد: برخی به‌شوخی می‌گویند که فقط بانکی‌ها ریال را به‌کار می‌برند. این بحث در دولت به‌صورت جدی مطرح شد. در هیچ کشوری در دنیا این‌چنین نیست که بگویند مثلاً 500 تومان و بنویسند پنج هزار ریال و این دو با هم مغایرند.
رئیس شورای پول و اعتبار بیان کرد: در برخی مواقع در حذف صفرها هم ‌اشتباهاتی صورت می‌گیرد، لذا این پدیده استثنایی در کشور را حل خواهیم کرد با این تفاوت که رفورم پولی یکی دو سال دیگر با پایداری نرخ تورم تک‌رقمی اجرا می‌شود و این تصمیم منطقی و عاقلانه به نظر می‌رسد.
سیف با تأکید بر اینکه اسم واحد پولی جدید را تومان خواهیم گذاشت و اسم جدیدی برای آن انتخاب نخواهیم کرد، در عین حال گفت: البته ممکن است در آینده تغییری در این اسم ایجاد شود، منتهی در این مرحله خیر.
وی افزود: این طرح به مجلس ارائه شده و باید منتظر تصمیم مجلس در این باره باشیم، بانک مرکزی این موضوع را پیگیری می‌کند و مسئول دفاع از آن هم خود بانک مرکزی است، زیرا اخیراً این لایحه در دولت تصویب شده و به تعطیلات مجلس برخورد کرده و احتمالاً پس از پایان تعطیلات مجلس مورد پیگیری بانک مرکزی قرار می‌گیرد.