kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۵۰۵
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷

گزارش ایندیپندنت از اوضاع «شوکه‌کننده» عوامیه؛ بسیاری از مناطق به تلی از خاک تبدیل شده است

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت هم گزارشی تکان‌دهنده از وضعیت شهر العوامیه در شرق عربستان منتشر کرده است.



روزنامه «ایندیپندنت» چاپ انگلیس در گزارشی با عنوان «دولت سعودی از سه ماه پیش یک شهر عربستان را محاصره کرده»، آورده است: «ساکنان محلی، اوضاع غیرنظامیان در منطقه شرقی عربستان را شوک‌برانگیز توصیف می‌کنند... در تحقیقات نادری که حاوی مصاحبه ساکنان محلی با یک خبرنگار خارجی بوده است، ایندیپندنت از اوضاع شوک‌برانگیز غیرنظامیان در منطقه شرقی عربستان مطلع شده است.» به نوشته ایندیپندنت، «تاریخ منطقه العوامیه به 400 سال پیش باز می‌گردد و اکثریت ساکنان آن شیعه هستند. العوامیه با برخورداری از 30 هزار نفر، در شرق استان القطیف واقع است.» این روزنامه افزود: «منطقه العوامیه تحت محاصره است و نیروهای امنیتی در مسیرهای منتهی به آن پست‌های بازرسی ایجاد کرده‌اند و درپی درگیری شدید نیروهای امنیتی با اهالی منطقه، تلاش سه ماهه ریاض برای تخلیه آنها (کوچ دادن اجباری مردم) شکست خورده است.»
در ادامه گزارش ایندیپندنت آمده: «از آن زمان، اوضاع به سرعت رو به وخامت گذاشته است؛ به گونه‌ای که اهالی می‌گویند گلوله‌باران و عملیات تک تیراندازی باعث شده است که 25 نفر کشته شوند... تصاویر گرفته شده از برخی خیابان‌های العوامیه نشان می‌دهد که این خیابان‌ها نظیر صحنه‌های معمول در سوریه به تلی از آوار و ویرانی تبدیل شده است.»
ایندیپندنت همچنین به نقل از «آدام کوگل» پژوهشگر حقوق بشر در سازمان دیده‌بان حقوق بشر نوشت: «پیش از این درگیری‌های زیادی را در عربستان مستند‌سازی کرده بودم اما نظیر آنچه اکنون در عربستان در جریان است را قبلا ندیده بودم... تظاهرات دیده بودم اما هیچ یک از آنها تا این حد به خشونت کشیده نشده بود.» نزدیک به سه ماه از آغاز موج جدید حملات رژیم سعودی به العوامیه و مناطق همجوار آن می‌گذرد و این در حالی است که این رژیم با افزایش حضور نظامیان خود در العوامیه و ارسال تجهیزات نظامی بیشتر به این منطقه، حملات خود علیه مردم بی‌‌دفاع را تشدید کرده است.
درخواست عفو بین‌الملل
از سوی دیگر، سازمان عفو بین‌الملل از عربستان خواست تا اجرای حکم اعدام 14 متهم به شرکت در تظاهرات ضد دولتی را متوقف کند. این 14 نفر تاکید کرده‌اند زیر شکنجه مجبور به اعتراف شده‌اند. طبق اعلام عفو بین‌الملل، تاکید متهمان بر اینکه زیر شکنجه مجبور به اعتراف شده‌اند، موجب بطلان و بی‌ارزش شدن این اعترافات می‌شود. این سازمان با توجه به «ناعادلانه» بودن محاکمه اول آنها،‌ خواستار محاکمه دوباره متهمان با رعایت قوانین بین‌المللی و اجرای عدالت در‌باره آنان، بدون صدور حکم اعدام، شده است. به گفته سازمان عفو بین‌الملل که مرکز آن در لندن قرار دارد، آمار اعدام در عربستان، در میان بالاترین آمارها در جهان است و از ابتدای سال 2017 تاکنون، 66 نفر در این کشور اعدام شده‌اند. اعدام در عربستان معمولا با شمشیر صورت می‌گیرد.