kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۲۷۹
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۱
حاشیه‌های جلسه هیئت نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان

تصویب تقاضای تشکیل اتحادیه «تادا» در جلسه‌ای که رسمیت نداشت!

تصویب تقاضای تشکیل «اتحادیه تادا» مسئله‌ای است که حواشی فراوانی را به دنبال داشته و به نظر می‌رسد وزارت علوم می‌خواهد در دولت یازدهم هر طور شده یکی از درخواست‌ها در رابطه با تشکیل اتحادیه‌های دانشجویی و تشکل‌های اصلاح‌طلب را پاسخ دهد.


به گزارش فارس، وزارت علوم روز گذشته در خبری که روی سایت خود قرار داد از تشکیل ششمین جلسه هیئت مرکزی مشترک نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان و تصویب تقاضای تشکیل «اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویان ایران (تادا)» با رأی اکثریت اعضا خبر داد اما طولی نکشید که مدیر سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ضمن تکذیب خبر منتشره به بیان جزئیاتی از جلسه هیئت نظارت مرکزی مشترک پرداخت و گفت که جلسه اخیر هیئت نظارت مرکزی مشترک بدون دستیابی به هرگونه مصوبه و رای گیری پایان پذیرفته است.
به هر حال تصویب تقاضای تشکیل «اتحادیه تادا» مسئله‌ای است که از روز گذشته حواشی فراوانی را به دنبال خود داشته و بنظر می‌رسد وزارت علوم می‌خواهد در دولت یازدهم هر طوری که شده یکی از درخواست‌ها در رابطه با تشکیل اتحادیه‌های دانشجویی تشکل‌های اصلاح‌طلب را پاسخ دهد.
وزارت علوم اطلاعات زیادی را از ششمین جلسه هیئت مرکزی مشترک نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان منتشر نکرده اما طبق آنچه مسلم است این است که این هیئت متشکل از 9 نفر است، که وزیر و معاون فرهنگی وزیر علوم، وزیر بهداشت و معاون فرهنگی وزارت بهداشت، رئیس‌و معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، رئیس‌و معاون فرهنگی دانشگاه آزاد و یک نماینده هم از شورای عالی انقلاب فرهنگی این 9 عضو را تشکیل می‌دهند.
در آخرین جلسه هیئت مرکزی مشترک نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان دو نماینده دانشگاه آزاد حضور نداشتند و گویا اصلا از تشکیل این جلسه بی‌خبر بوده‌اند، البته نمایندگان دانشگاه آزاد در خصوص تشکیل اتحادیه تادا حق رای نداشتند ولی می‌توانستند در جلسه حضور داشته باشند. این جا هفت نفر از 9نفر عضو این هیئت باقی می‌ماند که از آن طرف دو نفر نمایندگان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری هم جلسه را ترک می‌کنند، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی هم روز گذشته در جلسه حضور نداشته است و به این صورت این هیئت با 4 نماینده از وزارتین علوم و بهداشت کار خود را ادامه می‌دهد که البته طبق آنچه در دستورالعمل اجرایی هیئت نظارت مرکزی مشترک بر اتحادیه‌های تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان آمده این جلسه با خروج نمایندگان نهاد رهبری در دانشگاه‌ها از رسمیت افتاده است.
گفتنی است، در دستورالعمل اجرایی هیئت نظارت مرکزی مشترک بر اتحادیه‌های تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان جلسات با حضور حداقل دو سوم اعضای هیئت نظارت مرکزی مشترک رسمیت می‌یابد و تصمیمات نیز با رأی موافق اکثریت مطلق حاضران اتخاذ می‌شود که طبق این موضوع تصویب تقاضای تشکیل اتحادیه تادا با 4 نفر از اعضا نمی‌تواند انجام شود.
لازم به ذکر است که دفاتر متقاضی تشکیل اتحادیه تادا با صدور بیانیه‌های متعددی مدت‌هاست به دنبال تاسیس یک اتحادیه بودند. نماینده این تشکل‌ها نیز در دیدار 16 آذر دانشجویان با رئیس‌جمهور نیز این درخواست را مطرح کرده بود. این تشکل‌ها همچنین در بیانیه‌ای درباره وضعیت فضای آموزش عالی در روزهای اخیر، مجددا درخواست خود برای تشکیل اتحادیه دانشجویی را مطرح کرده بودند.
گفتنی است تاکنون تشکل‌های اسلامی دانشجویی با نام‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان(دفتر تحکیم وحدت)، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، بسیج دانشجویی و جنبش عدالتخواه دانشجویی مجوز فعالیت به صورت اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویی را داشتند که با توجه به حاشیه‌های صورت گرفته شده هنوز تکلیف اتحادیه جدید مشخص نیست.
لازم به ذکر است تاکنون هیچکدام از مسئولان وزارت علوم در خصوص حواشی مطرح شده پاسخی نداده‌اند.