kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۱۷۳
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۸

صالحی: در برجام چیزی از دست ندادیم/صنعت هسته‌ای بهتر از گذشته پیش می‌رود!

با وجود تمام مواردی که در برجام به ایران تحمیل شد رئیس‌سازمان انرژی اتمی معتقد است که در برجام چیزی از دست نداده ایم و صنعت هسته‌ای بهتر از گذشته پیش می‌رود!


سرویس سیاسی-

علی اکبر صالحی، در مراسم رونمایی از کتاب «تجربه‌ای دیگر» در محل دانشگاه صدا و سیما، در ابتدای سخنان خود گفت: «بحث مذاکرات، مقطع حساسی در سیر تکاملی تاریخ انقلاب اسلامی بود. از این بابت مهم است که بتوانیم این مقطع را همانگونه که بود به نسلهای بعدی منتقل کنیم.»
بیان حقایق تقوای زیادی می‌خواهد
صالحی گفت: «بیان عین حقایق نیازمند تقوای زیادی است. اما یک راه برای دست یافتن به حق، نگارش یک مقطع تاریخی از سوی نویسندگان متعدد است.»
صالحی با تقدیر از تجربه و بی‌طرفی مرتضی غرقی نویسنده کتاب «تجربه‌ای دیگر» ادامه داد: «این موضوع خود یک سرمایه برای کتاب ایشان است.»
وی با اشاره به اهمیت این مذاکرات هسته‌ای گفت: «حتی کره‌ای‌ها در دیدار با رئیس‌مجلس کشورمان ابراز تمایل کردند که از تجارب این مذاکرات استفاده کنند.»
برجام یک الگوست!
رئیس‌سازمان انرژی اتمی در ادامه، این مذاکرات را به عنوان یک الگو عنوان کرده و در بیان دلیل آن گفته است چون «از بعد بین‌المللی کل جهان را درگیر کرده بود و همه نقاط جهان کنجکاو بودند که بدانند چه خبر است.»
اینکه تمام جهان کنجکاو بودند که بدانند در این مذاکرات «چه خبر است» دلیل درستی برای الگو دانستن برجام نیست چرا که در موضوعاتی مثل جنگ نیز ممکن است تمام دنیا کنجکاو اخبار آن باشند. ضمن آنکه غرب می‌تواند از برجام به عنوان الگو یاد کند چرا که طی آن موفق شد خواسته‌های ناحق خود را به ایران در مورد برنامه‌های صلح آمیز اتمی کشورمان تحمیل کند.
صالحی در ادامه گفت: «این مذاکرات پیشینه‌ای داشت و در خلأ رخ نداد. طی هر دوره و با پیشبرد موضوع خشتی روی خشت قرار گرفته است در حالی که تصور عام این است که مذاکراتی در یک مقطعی نبوده و در یک مقطع دیگر مذاکرات شکل گرفته است.»
اگر برجام نبود!
صالحی با اشاره به تجربه تیم ایرانی افزود: «با وجود قلت نیرو در برابر طرف مقابل، این موضوع امتیاز تیم ایرانی بود که توانست از پس حریف برآید.»
معاون رئیس‌جمهور افزود: «الان در گردنه ترامپیسم قرار داریم. الان پیش‌بینی درباره اقدامات طرف مقابل مشکل است، زیرا مشخص نیست که طرف مقابل چه مسیری را پیش می‌گیرد.»
صالحی در ادامه گفت: «فرض کنید برجام نبود، ترامپ بود، قطعنامه‌ها و شرایط اقتصادی مانند آن دوران بود، در این وضع شرایط دشوارتر می‌شد.»
وی با اشاره به سابقه مقاومت ملت ایران در برابر فشارها، بیان کرد: «این مقاومتها و تلاشها و اراده‌ها موجب اقتدار کشور شده است. اگر برجام نبود، شرایط بسیار دشوارتر می‌بود، اما الان شرایط به چه گونه‌ای است، چه کسی می‌نالد و می‌سوزد، آیا فروش نفت ما بیشتر نشده، در امور بانکهای کوچک، کشتیرانی و بیمه مسیر تسهیل شده است.»
چیزی از دست ندادیم!
وی تاکید کرد: «ما چیزی را از دست نداده ایم. می‌دانیم اگر برجام به هم بخورد چگونه برگردیم. ما راکتورهای جدیدمان در حال پیشرفت است. راکتور اراک با پیشرفته‌ترین فناوری در حال پیشرفت است. صنعت انرژی هسته‌ای روی ریل است.»
رئیس‌سازمان انرژی اتمی با انتقاد از جوسازی‌ها درباره توقف صنایع هسته‌ای گفت: «برخی بی‌انصافی‌ها در انعکاس اخبار رخ می‌دهد. صنعت هسته‌ای با قدرت و با قوت و بهتر از گذشته در حال پیش رفتن است.»
در حالیکه از زمان به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا و حتی پیش از او موارد بسیاری از تحریم‌ها در آمریکا به تصویب رسیده و در تازه‌ترین مورد حجم بالایی از تحریم‌ها که از آن با عنوان «مادر تحریم ها» یاد می‌شود در آمریکا تصویب شد. با این وجود باید از آقای صالحی پرسید برجام چه کاری کرده است؟ تحریم‌ها که تصویب می‌شوند حتی با شدت بیشتر. پس آن فرضی که ایشان در نظر گرفته چیست که فرض کنید اگر برجام نبود اکنون که ترامپ آمده شرایط دشوارتر می‌شد؟!
ضمن آنکه ایشان متذکر شده در برجام چیزی از دست ندادیم! چطور می‌شود آن همه عقب‌نشینی را در صنعت هسته‌ای نادیده انگاشت؟ قلب راکتور اراک با سیمان پر شد و از غنی‌سازی 20درصد به زیر 3/5 درصد آمدیم. شتاب پیشرفت اتمی کشورمان گرفته شد و به میزان زیادی از حجم سانتریفیوژها کاسته شد.
باز هم منتقدان نواخته شدند
روح الله حسینیان رئیس مرکز اسناد نیز در این مراسم گفت: «ما در جزییات برجام حرف و صحبت داشتیم و خیلی از مسایل اتفاق افتاده را پیش‌بینی می‌کردیم.»
حسینیان به کتاب تجربه‌ای دیگر نوشته مرتضی غرقی اشاره کرده و بر خلاف صحبتهای علی اکبر صالحی گفت: «اتفاقا این کتاب بی‌طرفانه نیست و طرفدار برجام و تیم مذاکره‌کننده است و چند جا به ما منتقدین فحش آبدار هم
 داده است.»