kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۰۰۹
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶

بزرگ‌ترین عملیات تروریستی عراق خنثی شد/ نجف، کربلا و آیت‌الله سیستانی اهداف حمله بودند

وزارت کشور عراق از کشف و خنثی‌سازی خطرناک‌ترین عملیات تروریستی «داعش» در کربلا، سامرا، نجف، مسجد کوفه و علیه آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» خبر داد.


به گزارش تسنیم، «ابوعلی البصری» مدیرکل اطلاعات وزارت کشور عراق اعلام کرده، نیروهای اطلاعاتی این کشور خطرناک‌ترین عملیات تروریستی داعش در شهرهای کربلا، سامرا، بصره، و نجف و منزل آیت‌الله سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق را خنثی کرده‌اند.
 البصری گفته: «داعش سه عملیات تروریستی مجزا که از خارج هدایت می‌شدند را تدارک دیده بود و قصد داشت این عملیات را علیه بارگاه‌های ائمه اطهار در کربلا، نجف و سامرا و همچنین، منزل آیت‌الله سیستانی، مسجد کوفه و (مراکز حیاتی) استان بصره انجام دهد.
به گفته وی، داعش در این طرح تروریستی به دنبال استفاده از خودروهای بمب‌گذاری شده و ده‌ها عامل انتحاری با تابعیت خارجی بود و در این راه از همراهی گروه‌های قاچاقچی برای وارد کردن سلاح و عوامل انتحاری به استان‌های هدف عملیات بهره‌ می‌برد.
مدیرکل اطلاعات و مبارزه با تروریسم وزارت کشور عراق افزود: «پس از تأیید شدن اطلاعات به دست آمده، گزارش این طرح تروریستی به «حیدر عبادی» نخست‌وزیر و فرمانده نیروهای مسلح عراقی و قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق ارائه شد، و با هماهنگی فرماندهی نیروهای مشترک عراقی، جنگنده‌های اف-16 نیروی هوایی ارتش عراق، حملاتی را علیه مراکز تجمع این تروریست‌ها که قصد حرکت به سوی اماکن مقدس و استان بصره داشتند، ترتیب دادند.
وی افزود: «پیش از آنکه تروریست‌ها بخواهند به سمت اهداف مدنظرشان در کربلا، نجف، سامرا، کوفه و بصره حرکت کنند، هفت هدف بزرگ و محل تجمع تروریست‌ها و خودروهای بمب‌گذاری شده آنها در منطقه «المیادین» سوریه و اطراف شهر «القائم» در استان «الانبار» عراق بمباران شد. این حمله به کشته شدن ده‌ها تن از آنها انجامید.
به گفته البصری هدف این عملیات تروریستی، شعله‌ور کردن درگیری‌های قومیتی [مذهبی] و به حاشیه راندن شکست‌های بزرگ داعش بوده است.
دبیرکل جدید مجلس اعلا
«مجلس اعلای اسلامی عراق» اما دیروز «همام حمودی» شخص شماره دو این حزب را به عنوان دبیرکل خود انتخاب کرده است.
به گزارش فارس یک منبع آگاه در گفت‌وگو با پایگاه خبری «بغداد الیوم» اظهار داشته: «هیئت رهبری مجلس اعلای اسلامی عراق، بر تعیین حمودی به عنوان دبیرکل و جانشین سید «عمار حکیم» توافق کرد.» «همام باقر حمودی»، متولد اول جولای 1952 در بغداد و به طور مشخص محله «الکراده» شرقی است. وی نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف همپیمانی ملی و معاون اول رئیس پارلمان عراق در سال 2014 بوده است.
دوم مرداد جاری، سید عمار حکیم با جدایی از مجلس اعلای اسلامی، حزب جدیدی به نام «حکمت ملی» را تأسیس کرد. وی دلیل اصلی خروجش از مجلس اعلا را «تأسیس حزب جدید برای استفاده بهتر از ظرفیت جوانان عراقی و خدمت به کشور» اعلام کرد و گفت: «عراق منتظر تولد جریان‌های سیاسی جدید است و این جریان می‌تواند در کنار دیگر احزاب وضعیت سیاسی و اقتصادی و امنیتی کشور را بهتر از قبل کند.» وی در ادامه از جمهوری اسلامی ایران، رهبر و ملت ایران به دلیل حمایت از عراق و مردمش در مراحل مختلف قدردانی و موضع ایران را در مقابل ملت عراق فراموش نشدنی توصیف کرد.
سایر رویدادها
* داعش اعضای خانواده سرکرده‌های خود در «الحویجه» را حبس خانگی کرده است.
* «آریز عبدالله» نماینده پارلمان عراق از منطقه کردستان، برگزاری رفراندوم در این منطقه را کودتای سیاسی خواند. اربیل قصد دارد مهر آینده در کردستان عراق همه‌پرسی استقلال برگزار کند.