kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۹۶۱
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۱
همزمان با محکومیت پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ از سوی انگلیس، فرانسه و آلمان

آمریکا 6 گروه صنعتی ایرانی را در فهرست تحریم قرار ‌داد

وزارت خزانه‌داری آمریکا در واکنش به آزمایش موشک ماهواره‌بر سیمرغ، 6 نهاد ایرانی را در فهرست تحریم قرار‌داد.


وزارت خزانه‌داری آمریکا در واکنش به آزمایش موشک ماهواره‌بر سیمرغ، 6 نهاد ایرانی تابع گروه صنعتی شهید همت را در فهرست تحریم قرار‌داد.
در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که تمامی اموال و دارایی‌های این 6 نهاد در قلمرو حاکمیتی آمریکا مسدود شده و افراد آمریکایی از تعامل با آنها منع شدند.
 اسامی شرکت‌های فعال در برنامه موشکی ذکر شده در این لیست تحریمی جدید به این شرح است:صنایع شهید کریمی، صنایع شهید رستگار، صنایع شهید چراغی، صنایع شهید ورامینی، صنایع شهید کلهر، صنایع امیرالمؤمنین (ع). به علاوه موسسات مالی خارجی که اقدام به تسهیل تراکنش‌های عمده مالی برای نهادهای مزبور نمایند یا افرادی که مواد یا کمک برای این نهادها تامین کنند در خطر تحریم قرار گرفته و ممکن است دسترسی آنها به سیستم مالی آمریکا قطع شده یا اموال و دارایی‌هایشان در قلمرو حاکمیتی آمریکا مسدود شود.
تحریم‌های جدید واشنگتن علیه تهران در حالی است که کنگره آمریکا طی روزهای اخیر طرح جامع تحریم‌های ضد ایرانی را تصویب کرده و اکنون منتظر امضای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور است.
ایران به پرداخت ۲۰۹ میلیون دلار غرامت محکوم شد
یک قاضی فدرال در ایالت واشنگتن روز جمعه ایران را به پرداخت نزدیک به 209 میلیون دلار غرامت به قربانیان یک حمله ادعایی در بیت‌المقدس و خانواده‌های آنها محکوم کرد.
به گزارش پایگاه «360 Law» این دادگاه با متهم کردن حماس به انجام یک حمله به یک اتوبوس در بیت‌المقدس در سال 2003 مدعی شده که نهادهای مرتبط با ایران از این اقدام حمایت کرده‌اند.
«کریستوفر کوپر»، قاضی فدرال آمریکایی حکم داد «اورا کوهن»، همسر سابقش «شالوم» و پنج فرزند آنها به دلیل جراحت‌های ناشی از بمب‌گذاری در یک اتوبوس در بیت‌المقدس مجاز به دریافت غرامت از دولت ایران هستند.
این قاضی همچنین دولت ایران را به پرداخت غرامت‌هایی از 15/75 میلیون تا 39 میلیون دلار به  چهار نفر از اعضای خانواده «اورا کوهن» محکوم کرد.مجموع غرامت‌های تعیین‌شده برای قربانیان ادعایی این حمله 208/95 میلیون دلار است.
محکومیت آزمایش موشک ماهواره‌بر ایران
از سوی آمریکا و ۳ کشور اروپایی
آمریکا، انگلیس فرانسه و آلمان آزمایش موشک ماهواره‌بر ایران را محکوم کردند و آن را با قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد «ناسازگار» (مغایر) دانستند.
به گزارش فارس، در این بیانیه آمده است: «ایران با پرتاب جدید ماهواره‌بر سیمرغ درتاریخ ۲۷ جولای، یک بار دیگر فعالیتی را به نمایش گذاشته که با قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت ناسازگار است. ما این اقدام را محکوم می‌کنیم».
این قطعنامه از ایران می‌خواهد تا هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی‌شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای، از جمله شلیک هرگونه موشک با استفاده از فناوری‌هایی مربوط به این پرتاب، صورت ندهد.
آمریکا و سه کشور تروئیکای اروپا ادعا کرده‌اند: وسیله‌های ماهواره‌بر از فناوری‌هایی که بسیار با فناوری‌های توسعه موشک‌های بالستیک مرتبط هستند استفاده می‌کند.
آمریکا و کشورهای اروپایی مدعی شده‌اند برنامه ایران برای توسعه موشک‌های بالستیک با قطعنامه ۲۲۳۱ مغایر است و در منطقه آثار بی‌ثبات‌کننده دارد.
پس از امضای توافق هسته‌ای، علیرغم اینکه آمریکا به دفعات به نقض فاحش برجام اقدام کرد، روزنامه‌های زنجیره‌ای و برخی از دولتمردان تاکید کردند که «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است». اما وقتی تشت رسوایی برجام از بام افتاد، مقامات دولت یازدهم و روزنامه‌های زنجیره‌ای تاکید کردند:«آمریکا بدعهدی می‌کند اما ما با جامعه جهانی توافق کرده‌ایم و آمریکا نمی‌تواند آن را نقض کند» و «ما توانسته ایم به واسطه برجام بین آمریکا و اروپا فاصله بیندازیم». این در حالی است که اتحادیه اروپا مدعی است که آمریکا تاکنون برجام را نقض نکرده است.
محکومیت آزمایش موشک ماهواره‌بر ایران از سوی آمریکا و 3 کشور اروپایی جدیدترین مصداق از ساده لوحی جماعتی است که راه مقابله با گستاخی‌های آمریکا را در آغوش گرفتن فرزندخوانده آن یعنی اروپا عنوان می‌کنند.