kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۹۵۸
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۱
جلیلی با‌اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا:

عدم پاسخ قاطع به تحریم‌های آمریکا مشروعیت‌بخشی به نقض برجام است

عضو هیئت نظارت بر اجرای برجام گفت: اینکه امروز دلخوش‌ترین افراد به آمریکا به واقع‌بینی و دلواپسی در برابر دشمنی‌های آمریکا رسیده‌اند، فرصتی برای همبستگی ملی در دفاع از حقوق ملت است.



سعید جلیلی، عضو هیئت نظارت بر اجرای برجام در نشست تخصصی بررسی «ابعاد قانون 3364 H.Rآمریکا؛ تحریم‌های جدید و تهدیدهای پیش‌رو» که با حضور جمعی از مسئولان و نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در دفتر وی برگزار شد، اظهار داشت: اینکه امروز دلخوش‌ترین افراد به آمریکا به واقع‌بینی و دلواپسی در برابر دشمنی‌های آمریکا رسیده‌اند، فرصتی برای همبستگی ملی در دفاع از حقوق ملت است.وی گفت: اینکه برخی می‌گویند «این تحریم جدید محسوب نمی‌شود»، «غیرهسته‌ای است» و یا «فقط تجمیع تحریم‌های قبلی است» غلط است زیرا طبق این تحریم، دستور اجرایی 13382 رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2005 که به بهانه «مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی» از جمله سلاح‌های «هسته‌ای» اعمال شده بود، امروز به یک «قانون» جدید تبدیل شده و علاوه بر آن تحریم‌های وسیع و جدید دیگری نیز علیه ایران وضع شده است.
جلیلی تصریح کرد: از سوی دیگر، در بخش 4 قانون 3364 H.R موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی مورد تحریم واقع شده و این در حالی است که پیش از این، تحریم‌های موشکی ایران مانند بند 9 قطعنامه 1929 به بهانه «هسته‌ای» وضع شده بود و همگان اذعان داشتند که بهانه تحریم‌های موشکی «هسته‌ای» بوده است از این رو تحریم‌های موشکی در قانون جدید آمریکا ادامه تحریم‌های هسته‌ای است. وی بیان داشت: قانون  H.R3364 علاوه بر آنکه نقض بند «ح» مقدمه برجام است، بندهای 26، 28 و 29 و همچنین بند 4.8.1 ضمیمه برجام را نیز به طور آشکار نقض کرده و از طرف دیگر بندهای 3 و 5 پیوست B قطعنامه 2231 را نیز نقض می‌کند.
به گزارش فارس، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «هدف دشمن خالی کردن منابع قدرت ایران است»، گفت: فایده برجام، ابطال نظریه تعامل با آمریکا بود و امروز خوشبختانه همگان به ابطال نظریه‌ کدخدامحوری در روابط بین‌الملل رسیده‌اند و می‌گویند علی‌رغم خواست آمریکا باید با دیگران کار کرد که رسیدن به فهم این ‌اشتباه خسارت‌بار و خطرناک را به آنها تبریک می‌گویم.
مسئول سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان تاکید کرد: برخی می‌گویند دشمن منتظر نقض برجام از سوی ماست و نباید به او بهانه داد! پس چرا الان که او نقض برجام می‌کند و بهانه‌ای ندارد، رفتار دشمن آنگونه که هست بیان نمی‌شود و واقعیت رفتار او تحریف می‌شود؟ وی تصریح کرد: بازی در زمین آمریکا آن است که به موارد نقض برجام از سوی دشمن نپردازیم تا موارد نقض او مشروعیت پیدا کند و هرگونه پاسخ ما در دفاع از حقوق‌مان را نقض تلقی کند!جلیلی خاطرنشان کرد: باید مثل زمان دفاع مقدس سر خط همه بخش‌های خبری گزارش جهادگران عرصه نبرد اقتصادی باشد چرا که امروز به والفجر8ها، بیت المقدس‌ها و فتح‌المبین‌ها در نبرد اقتصادی نیاز داریم. عضو هیئت نظارت بر اجرای برجام با بیان اینکه ده‌ها هزار پایگاه بسیج هنوز به معنی واقعی و فراگیر در جنگ اقتصادی بسیج نشده‌اند، گفت: در زمان دفاع مقدس والفجر8 در اوج تحریم‌ها اتفاق افتاد و با اتکا به شجاعت و ابتکار جوانان مومن ما بود که جهان مبهوت شد.