kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۸۸۹
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۴

واشنگتن: اشتباه کردیم نباید برای مخالفان سوری سلاح می‌فرستادیم

در ادامه تغییر محسوس سیاست‌های واشنگتن در سوریه، نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف به‌اصطلاح ضدداعش، ارسال ده‌ها هزار تن سلاح توسط این کشور به سوریه را «سیاستی نادرست» خواند.


سرویس خارجی-

یکی دو روز پس از آنکه واشنگتن از جنگنده‌های ائتلاف آمریکا می‌خواست در حملات خود، فقط مواضع تروریست‌ها را هدف قرار دهند و مواضع ارتش سوریه را بمباران نکنند، «برت امک کورمک» نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف ضدداعش گفت: «مواضع برخی از شرکای ما در ارسال ده‌ها هزار تن سلاح و بستن چشمانشان به روی آوردن جنگجویان خارجی به سوریه، شاید بهترین موضع نبوده باشد و القاعده به بهترین نحو از این موضوع سود برده است.» اظهارات «کورمک» به خوبی پریشانی جبهه حامی تروریسم و از هم‌گسیختگی راهبردهای آنها را نشان می‌دهد.
برخی از کارشناسان می‌گویند، درپی دیدار میان رؤسای جمهور آمریکا و روسیه که حدود یک ماه قبل در هامبورگ و در حاشیه نشست «جی-20» اتفاق افتاده بود، آمریکا به روسیه قول داد که از برخی مطامع خود در سوریه دست بکشد، به شرطی که مسکو نیز با برقراری آتش‌بس در سه استان جنوب غربی سوریه (یعنی استان‌های درعا، قنیطره و السویدا) موافقت کند.
به هرحال جدای از درست یا غلط بودن این تحلیل، هدف اعلام شده آمریکا در سوریه، براندازی نظام «بشار اسد» بوده است و تحرکات جدید آمریکا در سوریه، یک شکست مفتضحانه برای واشنگتن و متحدانش محسوب می‌شود.به گزارش فارس، نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف به اصطلاح ضدداعش، در ارتباط با جایگاه «بشار اسد» در میان اهل سنت سوریه نیز گفته «سنی‌های سوریه از دولت بشار اسد حمایت می‌کنند.»وی که در اندیشکده «بنیاد خاورمیانه» درباره مواضع دولت آمریکا برای مقابله با تروریسم حرف می‌زد، افزود: «هر وقت می‌شنوم که می‌گویند «سنی‌ها»، واقعاً تنم می‌لرزد، چون واقعاً چیز واحدی به اسم سنی‌ها وجود ندارد بلکه اختلافات و تقسیم‌بندی‌های زیادی میان آنها وجود دارد. باید این را بگویم که قربانی شماره اول داعش، سنی‌ها هستند. مک کورمک افزود: «داعش در سال 2014 وارد الانبار شد و عملاً قبیله «ابونمیر» را سلاخی کرد. آنها (عناصر داعش) همه سنی‌های مخالف خود را کشتند و اهل سنت به طور کامل و به طور ریشه‌ای، این جنبش «داعش» را رد می‌کند.این مقام آمریکایی در ادامه اظهارات قابل تأمل خود، به «داعش» و «القاعده» پرداخت و گفت: «داعش از دل القاعده برآمده و 40 هزار جنگجوی خارجی به آن پیوستند و این مسئله، تهدید از جانب آنها را مرگبارتر کرده بود.»البته، همانطور که اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان می‌گویند، داعش مثل القاعده، یک اختراع آمریکایی و (صهیونیستی) است و هدف از آن نیز ایجاد شکاف در دنیای اسلام و مهار محور مقاومت ضدصهیونیستی بوده است.
به گفته مک کورک «استان ادلب بزرگترین پناهگاه امن القاعده از زمان 11 سپتامبر (2001) است و آنها مستقیماً با ایمن الظواهری پیوند و ارتباط دارند. این یک مشکل بزرگ است. برای مدتی بوده که این مشکل وجود داشته است. ما روی رهبران القاعده در ادلب تمرکز داریم و می‌خواهیم مطمئن شویم که آنها نتوانند از آنجا متواری شوند. ما باید از خودمان سؤال کنیم که چرا و چطور معاون ایمن الظواهری راهش برای حضور در ادلب هموار شد؟ این موضوع چطور دارد اتفاق می‌افتد؟ آنها چطور خودشان را به ادلب می‌رسانند؟ آنها که نظامیان چترباز نیستند؟ در ارتباط با اظهارات «مک کورمک» باید به این نکته ظریف توجه داشت که طی سال‌های گذشته، برکناری بشار اسد، محور گفتمان آمریکایی‌ها و متحدان آنها بوده است و به نظر می‌رسد که از این پس، مسائلی مثل «خطر القاعده و داعش» جای گفتمان قبلی را می‌گیرد.
فوعه و کفریا
ساکنان دو شهرک شیعه‌نشین «فوعه» و «کفریا» با برگزاری تجمع و در دست گرفتن پلاکاردهایی، خواستار پایان یافتن محاصره این شهرک‌ها شدند و از نهادهای بین‌المللی در این خصوص، کمک خواستند.حدود دو سال و نیم است که فوعه و کفریا در محاصره تروریست‌های تکفیری قرار دارد.پیش از این و طی توافقی که میان دمشق و افراد مسلح امضاء شده بود، و به توافق چهار شهرک (دو شهر شیعه‌نشین فوعه و کفریا در مقابل دو شهرک زبدانی و مضایا) معروف است، شماری از اهالی فوعه و کفریا این دو شهرک را ترک کرده و به شهرهایی مثل حلب و دمشق رفته‌اند. در تظاهراتی که طی دو روز اخیر در خیابان‌های فوعه برگزار شد، شهروندان مظلوم پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود؛ «سازمان‌های بشردوستانه کجا هستند؟» و «چرا بلبل‌ها و یاسمن‌ها (کودکان) را می‌کشند؟» و «ما می‌خواهیم از این محاصره ظالمانه خارج شویم.»