kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۸۱۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹

ارتش یمن پایگاه نظامی ملک فهد را موشک‌باران کرد

یگان موشکی نیروهای ارتش یمن این بار اعلام کرده که موفق شده چند موشک بالستیک به پایگاه نظامی ملک فهد در منطقه طائف عربستان شلیک کند.

 سرویس خارجی-

موشک‌های یمن به تدریج به مناطق «حساس» عربستان می‌رسند و همین امر کابوس بزرگی را برای سعودی‌ها ایجاد کرده است. هنوز یک هفته از شلیک موشک «برکان 2» به پالایشگاه‌های سعودی در منطقه «ینبع» نگذشته بود که خبر رسید این بار شهر «طائف» هدف قرار گرفته است. فارس در این باره به نقل از یک منبع نظامی وابسته به یگان موشکی نیروهای یمن نوشته: «نیروهای یمنی چند موشک بالستیک با برد متوسط به پایگاه نظامی «ملک فهد» در منطقه طائف شلیک کردند.» به گفته این منبع، «موشک‌های شلیک شده از نوع «برکان یک» بوده و به دقت به هدف تعیین شده اصابت کرده‌اند. این منبع همچنین از آتش گرفتن این پایگاه هوایی خبر داد.سخنگوی ارتش یمن در این باره اعلام کرده «شلیک این موشک‌ها در راستای اقدامات غافلگیرانه علیه ریاض بوده و پاسخی به تشدید حملات عربستان علیه یمن است. بر خلاف دفعات قبل، ارتش یمن این بار اقدام به شلیک چند موشک بالستیک آن هم به طور همزمان کرده است تا در روند ردیابی این موشک‌ها توسط سامانه ضد موشکی پاتریوت عربستان اختلال ایجاد کرده و به هدف اصابت کند.»
واکنش سعودی‌ها
اما عربستان در واکنش به این حمله همانند موارد قبلی اقدام به فرافکنی کرده است. نیروی هوایی عربستان مدعی شده که جنبش مردمی انصارالله یمن موشکی بالستیک را به سمت شهر الطائف در نزدیکی مکه مکرمه شلیک کرده و سیستم پاتریوت (سیستم دفاع هوایی موشکی) نیروی هوایی این کشور هم موشک مذکور را ساقط کرده است. ائتلاف عربی ضد یمن به رهبری عربستان نیز طی بیانیه‌ای با هدف «وجهه مذهبی بخشیدن» به این درگیری‌ها، این حمله را «تلاشی ناامیدکننده برای بر هم زدن مراسم حج» توصیف کرد! رهبری ائتلاف در ادامه بیانیه‌اش مدعی شده که این حمله موشکی بر فراز منطقه الواصلیه در استان الطائف و در ۹۶ کیلومتری شهر مکه انجام شده و هیچ خسارتی هم در پی نداشته است. «محمدعلی الحوثی» رئیس‌کمیته عالی انقلابی یمن اما در واکنش به «شایعه‌سازی» سعودی‌ها درباره حمله موشکی به مکه، گفته: «موشک‌های بالستیک ارتش یمن به الطائف اصابت کرد.» وی تاکید کرده که شایعه‌سازی رسانه‌های سعودی درباره حمله انصارالله به مکه، بیانگر اصابت دقیق موشک بالستیک ارتش یمن به پایگاه هوایی ملک فهد در الطائف است. الحوثی همچنین با بیان اینکه هشدار به کارکنان شرکت‌های نفتی عربستان همچنان به‌قوت خود باقی است، گفت: «مکه ارزشمند است و برای معامله یا سازش با رژیم سعودی نیست.»
آبان ماه گذشته نیز سران سعودی سعی داشتند حمله موشکی انقلابیون یمن به مناطق نظامی سعودی را «حمله‌ به مکه» جا بزنند. شنبه هفته گذشته هم یگان موشکی یمن یک موشک بالستیک دور برد «برکان 2» را به پالایشگاه نفتی استان ینبع واقع در شمال غرب عربستان شلیک کرد که بر اثر آن این پالایشگاه آتش گرفت. ریاض در واکنش به این حمله «گرمای زیاد» را عامل آتش گرفتن پالایشگاه عنوان کرد! در موارد دیگر مانند حمله به کشتی‌های جنگی عربستان نیز، آل سود بارها آن را تکذیب کرده یا سعی در کم اهمیت جلوه دادن موفقیت‌های نیروهای مردمی یمن داشته است.