kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۶۷۱
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۳

گلباران حرم مطهر حضرت معصومه(س) در اولین روز دهه کرامت


قم- خبرنگار کیهان:
ضریح مطهر حضرت معصومه(س) صبح دیروز طی مراسمی به مناسبت میلاد این بانوی‌کریمه با حضور جمعی از تولیت‌های اماکن مقدس گلباران شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، جشن میلاد حضرت معصومه(س) صبح دیروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع)، آیت‌الله محمد ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، تولیت‌ها و نمایندگان آستان‌های مقدس علوی، امام حسین(ع)، کاظمین، حضرت شاهچراغ(ع) و مسجد جمکران در شبستان امام خمینی حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد.
همچنین آیت‌الله سید محمدعلوی گرگانی، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله محمدجواد علوی بروجردی استاد برجسته حوزه و جمعی دیگر از شخصیت‌های حوزوی در این مراسم حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم آیت‌الله سیدمحمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) ضمن تبریک فرارسیدن میلاد حضرت معصومه(س) و آغاز دهه کرامت، اضافه کرد: مراسم‌هایی که در دهه کرامت برگزار می‌شود باید مروج سبک زندگی و فرهنگ اهل بیت(ع) باشد تا بتوانیم علاوه بر ترویج شادی در این ایام، سبک زندگی خودمان را به سبک زندگی اهل‌بیت(ع) نزدیک کنیم.
همچنین مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در این مراسم با اشاره به اینکه امسال پانزدهمین دوره برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است، عنوان کرد: با استفاده از تجربیات سال‌های گذشته توانسته‌ایم حجم برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) را با رشد 82 درصدی از 178 مورد به 332 مورد برسانیم و جشنواره امسال را بسیار متفاوت‌تر نسبت به دوره‌های قبل برگزار کنیم.
اکبر شیخ  مطرح کرد: تاکنون 929 هزار و 489 اثر به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) ارسال شده است که شاهد رشد 87 درصدی در این بخش هستیم. در بخش مجموعه‌های همیار نیز با رشد پنج درصدی دستگاه‌های مشارکت‌کننده نسبت به دوره گذشته که تعداد 42 هزار و 509 دستگاه بوده است، روبه رو هستیم.
در حاشیه این مراسم پرچم متبرک حرم امامین عسکریین توسط تولیت عتبه کاظمین به آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) اهدا و برنامه‌های دهه کرامت و جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) به صورت رسمی آغاز شد.
بعد از برگزاری این مراسم، گلباران ضریح مطهر حضرت معصومه(س) به مناسبت سالروز میلاد این بانوی کریمه با حضور تولیت‌های اماکن مقدس انجام شد.
در شب ولادت باسعادت حضرت معصومه(س) و آغاز دهه کرامت در مراسم ویژه‌ای در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، پرچم متبرک آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) به خادمان چهاردهمین کاروان پیاده‌روی «از بهشت تا بهشت» اهدا شد.
جمعی از خادمان آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) که حامل پرچم متبرک حرم مطهر حضرت معصومه(س) بودند نیز در قالب کاروان «سفیران کریمه» اعضای چهاردهمین کاروان پیاده‌روی حرم مطهر امام رضا(ع) را تا مشهد مقدس و حرم مطهر امام رئوف(ع) همراهی کردند.
همچنین در یک مراسم جداگانه پرچم مسجد مقدس جمکران به خادمان این کاروان اهدا و نشان خادمی مسجد مقدس جمکران نیز بر سینه هادی خادم‌حسینی مدیر کاروان «از بهشت تا بهشت» نصب شد.
در این دوره از کاروان «از بهشت تا بهشت» پرچم مقدس جمکران همراه کاروان پیاده‌روی حرم مطهر امام هشتم بوده و در محل اسکان کاروان در شهرهای گوناگون برافراشته شد.
چهاردهمین کاروان پیاده‌روی حرم مطهر امام رضا(ع) با شعار «از بهشت تا بهشت» دیروز همزمان با ولادت با سعادت حضرت معصومه(س) و آغاز دهه کرامت از قم راهی مشهد شد و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار است پس از عبور از شهرهای گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و نیشابور در 23 مردادماه جاری هم‌زمان با ایام زیارتی امام علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) به حرم مطهر ثامن‌الائمه(ع) برسد.
همچنین همزمان با شب میلاد باسعادت کریمه اهل بیت(ع) و آغاز دهه کرامت، خادمان این حرم مطهر مراسم نقاره‌زنی را پیش از اذان مغرب و عشاء در صحن این حرم مطهر اجراء کردند.
حرم مطهر حضرت معصومه(س) از ساعات ابتدایی دوشنبه شب پذیرای هزاران تن از زائران و مجاوران بود که به‌منظور عرض تبریک میلاد خجسته کریمه اهل‌بیت(ع) وارد این مکان متبرک شده بودند.
بسیاری از شهروندان قمی به همراه زائران حضرت معصومه(س) در شب اول ذی‌القعده با پخش نقل و شیرینی، این عید بزرگ را به یکدیگر تبریک و تهنیت گفتند.
آستان مقدس حضرت معصومه(س) به مناسبت این روز برنامه‌های شاد و متنوعی همچون مولودی خوانی، مدیحه‌سرایی مداحان اهل بیت(ع) و همچنین سخنرانی‌های مذهبی را برای زائران در نظر گرفته بود.
به همت شهرداری قم و همچنین هیئت‌های مذهبی، مساجد و جمعی از جوانان پرشور شهر قم، نقاط مختلف شهر به صورت زیبایی چراغانی شده و جلوه‌های زیبایی در این شهر پدید آمده بود.
همچنین شهرداری قم از روزهای پیش برخی المان‌های شهری متناسب با میلاد بابرکت حضرت معصومه(س) را در جای‌جای شهر قم نصب کرده است.
در بسیاری از نقاط شهر قم به همت گروه‌های متعدد مردمی ایستگاه‌های صلواتی ایجاد شده بود و در این ایستگاه‌ها با شیرینی و شربت از شهروندان پذیرایی شد.
برنامه‌های متنوعی نیز در مسجد مقدس جمکران، بقاع امامزادگان و دیگر اماکن مذهبی قم به مناسبت میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد.