kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۶۶۸
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۲
با حضور معاون اول رئیس‌جمهور انجام شد

افتتاح کارخانه خودروسازی و 2 سد در کرمانشاه

آبگیری سد «زمکان» در شهرستان دالاهو و کارخانه خودروسازی ایران خودرو کرمانشاه با حضور معاون اول رئيس‌جمهور در کرمانشاه به بهره‌برداری رسید.


سد زمکان حدود 90 درصد و شبکه آبیاری آن 64 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به گفته کیاست امیریان، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمانشاه طی چند ماه آینده وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.
تاکنون برای این طرح هزار و 255 میلیارد ریال هزینه شده است.
هدف نهایی از ساخت زمکان، تامین آب مورد نیاز 531 هکتار از باغات بخش گهواره و تبدیل هزار و 694 هکتار از اراضی دیم شهرستان دالاهو به آبی است.
با بهره‌برداری از سدهای جامیشان و زمکان که در پائیز امسال و با آغاز فصل بارندگی‌ها اتفاق می‌افتد، ظرفیت آب ذخیره شده پشت سدهای استان به یک میلیارد و 230 میلیون متر مکعب می‌رسد.
با حضور اسحاق جهانگیری و حمید چیت چیان، وزیر نیرو سد «جامیشان» در شهرستان سنقر و کلیایی نیز به بهره‌برداری رسید.
ساخت این سد از سال 1388 آغاز شده و برای تکمیل آن هزار و 114 میلیارد ریال هزینه شده است. با بهره‌برداری از سد جامیشان برای 10 هزار و 85 نفر شغل ایجاد می‌شود.
تامین آب کشاورزی منطقه به میزان سه هزار و 560 هکتار شامل 2 هزار و 800 هکتار توسعه و 760 هکتار بهبود اراضی، تامین آب صنعت منطقه به میزان 6 میلیون متر مکعب، فراهم نمودن امکانات پرورش ماهی، ایجاد امکانات تفریحی و سیاحتی و فراهم‌سازی زمینه احداث نیروگاه برقابی با برق تولیدی سه هزار و 30 مگاوات از مهم‌ترین اهداف ساخت سد جامیشان است.
حجم کل مخزن این سد 52 میلیون متر مکعب است.
همچنین کارخانه خودروسازی «ایران خودرو کرمانشاه» با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.
به گزارش خبرنگار ایرنا، در این کارخانه که از مصوبات سفر سال 90 رهبر معظم انقلاب به استان کرمانشاه است، فقط خودرو «پژو پارس» تولید می‌شود.
در مرحله اول سالانه 15 هزار دستگاه خودروی پژو پارس تولید می‌شود که این رقم تا پایان سال 96 به 30 دستگاه افزایش پیدا می‌کند.
با بهره‌برداری از این کارخانه 187 شغل مستقیم ایجاد شده است که با افزایش ظرفیت تولید به 30 هزار دستگاه، میزان اشتغالزایی به 330 نفر خواهد رسید.
عملیات اجرایی این طرح از مهر 94 آغاز و برای تکمیل این کارخانه 570 میلیارد ریال هزینه شده است.
هدف نهایی کارخانه خودروسازی ایران خودرو کرمانشاه تولید سالانه 100 هزار دستگاه پژو پارس است.
افتتاح همزمان طرحهای آبرسانی
 به 800 روستای کشور
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، همزمان طرح‌های آبرسانی به 800 روستای کشور را در حاشیه بهره‌برداری از سد جامیشان سنقر و کلیایی روز سه شنبه افتتاح کرد.
با افتتاح این طرح‌ها در کشور به جمعیتی بیش از 500 هزار نفر آبرسانی شده است.
از این تعداد 102 روستای استان کرمانشاه با 6 هزار و 39 خانوار معادل 23 هزار و 214 نفر از مزایای آب سالم و بهداشتی بهره‌مند شدند.
برای افتتاح این طرح در استان کرمانشاه 157 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی هزینه شده است.
آب مورد نیاز این تعداد روستا از محل 27 دهنه چشمه و 18 حلقه چاه تامین شده است و 62 بار مخزن و 23 واحد ایستگاه پمپاژ نیز اجرا شده است.
برای اجرای این طرح همچنین 310 کیلومتر خط انتقال و 182 کیلومتر شبکه توزیع نیز انجام شده است.