kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۶۶۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۲
نوبخت در نشست خبری:

تورم نسبت به سال گذشته افزایش یافته است


سخنگوی دولت گفت : نرخ تورم تیرماه سالانه به 7/6 درصد رسیده است که نسب به نرخ تورم در خردادماه که 7/4 درصد بوده 0/2 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
به گزارش فارس، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری دیروز با اشاره به اینکه نرخ تورم تیرماه 7/6 است گفت: به نسبت خردادماه، 2دهم واحد درصد افزوده‌شده. نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در تیرماه با نیم درصد تقلیل به 7/4 درصد رسیده است.
نوبخت گفت: این افزایش اندک مربوط به افزایش‌های چندماهه بوده و می‌توان گفت نرخ تورم حدود 7 درصد باقی‌مانده و دولت تلاش می‌کند نرخ تورم را تک‌رقمی نگه دارد.
با افزایش بیکاری رشد اقتصادی نیز کاهش خواهد یافت
رئیس‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به اینکه دولت دنبال ایجاد 950 هزار شغل جدید در کشور است، گفت: درصورتی‌که به این هدف نرسیم ضمن افزایش تعداد بیکاران، شاهد کاهش رشد اقتصادی خواهیم بود.
نوبخت درباره بیانیه اخیر کاخ سفید درباره آزاد‌کردن تبعه‌های آمریکایی در زندان‌های ایران نیز یادآورشد: این حرف‌ها مداخله گرایانه غیر منطقی و غیر حقوقی در کار قوه قضاییه ایران است و پاسخ ما به آنها این است که ما اقدامات گذشته خود را ادامه می‌دهیم و هیچ توجهی به این حرف‌های غیرمنطقی نمی‌کنیم.
نوبخت درباره تبدیل سازمان برنامه‌وبودجه به وزارتخانه نیز گفت: امور اداری و استخدامی کشور متعلق به شخص رئیس‌جمهور است. لذا تبدیل سازمان برنامه‌وبودجه به وزارتخانه قابل‌طرح نیست و بعید است هیئت‌رئیسه مجلس آن را بپذیرد چون مخالف صریح قانون اساسی است.
پولی برای یارانه‌ تولید نداریم
سخنگوی دولت همچنین درباره تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت : همه مصادیق کارهای این سازمان روی کاغذ موجود است. هرماهه منابع و مصارف مشخص است. تحقیق و تفحص یعنی چه؟ همه‌چیز شفاف است و من نهایتاً در جلسه آینده همه منابع و مصارف را روی سایت سخنگو قرار می‌دهم.
وی در ادامه گفت: اینکه بیان می‌شود چرا پول تولید داده نشد، در قانون مشخص است. هم‌اکنون 5 هزار میلیارد تومان از خزانه برمی‌داریم تا به‌صورت نقدی روی یارانه نقدی بگذاریم و به مردم بدهیم. دیگر پولی نمی‌ماند. مگر اینکه پرداخت یارانه را به زیر 30 هزار میلیارد تومان کاهش دهیم. سال گذشته 765 میلیارد تومان از هدفمندی یارانه‌ها برای اجرای طرح تحول سلامت و نظام تولید کمک شد. البته تحقیق و تفحص حق مجلس است و این سازمان هم سؤالات مجلس را به‌دقت پاسخ خواهد داد.
نوبخت درباره ارزیابی تیم اقتصادی دولت نیز گفت : سال 92 تورم و رشد اقتصادی مشخص بود که در تورم بالا و رکود شدید، کشور را تحویل گرفتند و قرار شد رشد را افزایش داده و تورم را کم کنند. این بزرگ‌ترین مأموریت تیم اقتصادی بود ولی قیمت نفت از بالای 108 دلار به زیر 45 دلار رسیده است. برخی دوستان می‌گویند تیم اقتصادی دولت ضعیف است. باید پرسید پس چه کسانی شاخص‌های اقتصادی، رشد و تورم را تغییر دادند؟
نوبخت درباره جذب منابع و فناوری خارجی گفت: تیم اقتصادی دولت اساساً اعتقاد دارد برای رشد و بهبود وضعیت اقتصادی باید از منابع خارجی استفاده شود. این موضوع در سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری هم تأکید شده است. همچنین برای دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی باید بسترسازی و رفع تحریم شود. باید موانع سیاسی هم برداشته شود. نکته دیگر اصلاح ساختارهاست. در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی هر آنچه مانع جذب سرمایه شود، برداشته‌شده. طرف ایرانی آمادگی دارد مشارکت بخش خارجی را تسهیل کند تا از منابع و فناوری خارجی استفاده کند.
نظارت بر قرارداد توتال ادامه دارد
نوبخت درباره جلسه هیئت نظارت بر قراردادهای نفتی گفت: دو جلسه در هیئت مخصوص نظارت بر قراردادهای نفتی برگزار شد و قوه قضاییه درخواست ملاقات سوم داشته است. متن قراردادها در اختیار دادستان کل کشور و روسای قوا قرارگرفته و امیدواریم کارها انجام شود. قرار شد جلسه یک هفته دیگر تمدید شود. بنده هم عضو آن هیئت هستم و در صورت عدم تمدید مجدد، اطلاع‌رسانی خواهم کرد.