kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۶۱۰
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴
واکنش شدید مسکو به اقدامات خصمانه واشنگتن

لاوروف: بمب ساعتی روابط روسیه و آمریکا در حال عمل کردن است

وزیر خارجه روسیه با هشدار در مورد افزایش تنش‌ها در روابط روسیه و آمریکا گفت: در روابط مسکو و واشنگتن، مسائلی شبیه بمب‌های ساعتی وجود دارد که اندک اندک در حال عمل کردن است.


 روابط روسیه و آمریکا از سال 2014 در چارچوب پرونده اوکراین، به دلیل تحریم‌های متقابل و افزایش حضور نظامیان غربی نزدیک و حتی هم مرز روسیه در شرق اروپا تیره‌تر شده است به طوری که برخی از شروع دوره جدید جنگ سرد بین دو قدرت سخن به میان آورده‌اند.
اواخر سال 2016 نیز اوباما در روزهای پایانی مسئولیت خود، دستور اخراج ناگهانی 35 دیپلمات روسیه و توقیف دو ملک دیپلماتیک این کشور در واشنگتن و نیویورک را صادر کرد که اکنون به گرهی بزرگ تبدیل شده و دولت ترامپ هم اقدامی برای حل آن نکرده است. طی این مدت تحریم‌های ضد روسی نیز به طور مرتب در آمریکا تشدید شده است.
در رابطه با افزایش تنش‌ها در روابط دو کشور سرگئی لاوروف روز سه‌شنبه با بیان اینکه روسیه و آمریکا باید راه‌های همکاری در حل مسائل مهم بین‌المللی را بیابند، تاکید کرد: آنچه در روابط دو کشور جریان دارد، خرسند‌کننده نیست.
به گزارش ایرنا لاوروف در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «روداو» گفت: در روابط مسکو و واشنگتن مسائل و مشکلات بسیار زیادی از دوره حکومت باراک اوباما رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به جای مانده که در واقع شبیه بمب ساعتی است و اندک ‌اندک عمل می‌کند. وی ادامه داد: تصمیم‌های آن زمان (اوباما) در شرایط شور و هیجان بر اثر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (شکست هیلاری کلینتون) بود، حرکات خارج از کنترل انجام شد و همه تلاش را برای ضربه زدن به روابط واشنگتن و مسکو بکار بست.
وزیر خارجه روسیه ، گفت: می‌دانیم کار برای سیاستمدارانی در واشنگتن که می‌خواهند با وجود شرایط روس ستیزی جنون‌آمیز افزایش یافته در ماه‌های اخیر، فعالیت کنند چه اندازه دشوار شده و این شرایط برای افراد خردمند، پیچیده و مشکل است.
لاوروف ادامه داد که با بسیاری از سیاستمداران آمریکایی در دوره تصدی مقام نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل تماس داشته‌ام، ولی هیچگاه تصور نمی‌کردم، می‌توانند تا این حد مشکلات عصبی داشته باشند.
وی تاکید کرد: تمام ادعاهایی که از رسانه‌های آمریکایی اعم از روزنامه‌ها یا شبکه‌های تلویزیونی در مورد مداخله روسیه در انتخابات آمریکا مطرح می‌شود، بی‌پایه و اساس است. لاوروف در پایان خاطرنشان کرد که روسیه در این شرایط به اهدافی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی برای عادی شدن روابط دو کشور بیان کرد، اقدام متقابل می‌کند.