kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۲۴۵
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰

از بین 40 کشور دنیا جایزه بهترین اختراع جهان به یک تبریزی رسید

جایزه ویژه و مدال افتخار جشنواره و مسابقات اختراعات اینپکس 2017 از بین 800 اختراع از 40 کشور مطرح جهان به یک مخترع تبریزی رسید.

تبریز - خبرنگار کیهان:

دکتر خلیل نظری مخترع و پژوهشگر ایرانی، در این مسابقات موفق به دریافت عنوان بهترین اختراع جهان برای طرح «پوشش گیاهی HL جایگزین مالچ ‌نفتی برای حل معضل ریزگردهای شهری» شد.
وی به خبرنگار کیهان گفت: این اختراع ماده‌ای با پایه گیاهی بوده که جایگزین مناسب و سازگاری با محیط‌زیست برای مالچ نفتی به منظور حل بحران پدیده گرد و غبار و ریزگردهای شهری است که نمونه داخلی و خارجی ندارد.
نظری افزود: مالچ نفتی ماده‌ای است که از پسماندهای نفت خام در برج تقطیر پالایشگاهها به دست می‌آید و به صورت لایه نازک و قابل انعطاف بر روی تپه‌های ماسه‌ای پاشیده می‌شود و به تثبیت موقت تپه‌ها کمک می‌کند ولی در عین گران و با ارزش بودن، تپه‌ها را سیاه می‌کند و بوی بد آن موجب گرم و بد بو شدن بادهای منطقه می‌گردد و ضمن آن حرارت منطقه را بالا می‌برد و باعث نابودی موجودات و گیاهان و تخریب شدید محیط زیست می‌شود ولی ماده اختراعی مورد نظر بر پایه مواد کاملا گیاهی ساخته و فرآوری شده و در تمام انواع خاک و شن‌ها در تونل باد مورد آزمایش قرار گرفته و نتیجه مطلوب داشته است.
این مخترع تبریزی تاکید کرد: استفاده از ماده فوق با محیط زیست کاملا سازگار است و قیمت آن نیز از مالچ‌ نفت ارزان‌تر می‌باشد. ضمن آن که در برابر باد و شرایط جوی و UV مقاوم است و در هنگام پاشش نیز خنک می‌باشد و آسیبی به حشرات و موجودات زنده نمی‌زند و اشتعال‌پذیر نیست و آب‌های زیرزمینی را نیز آلوده نمی‌کند و بی‌بو و بی‌رنگ است.
وی تاکید کرد: در مذاکراتی که با سازمان مدیریت بحران خوزستان صورت گرفته مقرر شد این اختراع به صورت آزمایشی در یکی از اراضی مستعد ریزگرد، امتحان شود.
نظری افزود: با تولید انبوه و اجرای این طرح، معضل ریزگردهای شهری کشور حل می‌شود.