kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۱۷۹
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰
در روز دوم نشست جی 20

هامبورگ منطقه جنگی شد/اشپیگل: کاش میزبان نشست نشده بودیم

شهر هامبورگ محل نشست سران 20 کشور صنعتی با یورش گسترده مخالفین «سرمایه‌داری» به پلیس و نیروهای ارتش، غارت مغازه‌ها وآتش زدن خودروها عملا به یک منطقه جنگی تبدیل شده است.

سرویس خارجی-

نشست سران گروه 20 دیروز در حالی بدون دستاورد ملموسی به کار خود پایان داد که طی 2 روز برگزاری این نشست، هامبورگ محل برگزاری این نشست عملا به یک منطقه جنگی تبدیل شده و مخالفین نظام سرمایه داری با شعار «به جهنم خوش آمدید» واقعا این شهر را به «جهنم» تبدیل کرده‌اند. به نوشته بسیاری از رسانه‌ها شرایط امنیتی، خشونت و هرج و مرج در این شهر در 2 روز گذشته بی‌سابقه بوده است. هفته نامه اشپیگل در همین زمینه با اشاره به «اعتراضات خشونت بار و بی‌سابقه در هامبورگ»، خیابان‌های این شهر را به «صحنه نبرد و جنگ» تشبیه و تاکید کرده که «عرصه سیاسی تنها مسئول این خرابی‌ها و ویرانی‌ها در این شهر است. هامبورگ هرگز نباید میزبان نشست هامبورگ می‌شد.»
مخالفین جهانی‌سازی‌، چپگرایان و آنارشیست‌ها که به ندرت آبشان در یک جوب می‌رود این بار در یک  «اتحاد نانوشته»، با ایجاد موانع در خیابان‌ها، آتش زدن اتومبیل‌ها، غارت مغازه‌ها، تخریب ساختمان‌ها و درگیری گسترده با پلیس و نیروهای ارتش و پرتاب بمب‌های آتش‌زا شب ناآرامی را برای رهبران گروه ۲۰ رقم زدند. حتی گروه کوچکی از معترضان با ایجاد اختلال در ترافیک «هامبورگ» و مسدود کردن راه به دنبال جلوگیری از ورود رهبران گروه ۲۰ به محل اجلاس بودند. برنامه سران گروه ۲۰ از جمله دونالد ترامپ‌ و همسرش به دلیل اعتراضات گسترده در این شهر محدود شد. سخنگوی ترامپ هم درباره بیرون نرفتن همسر ترامپ در هامبورگ گفته: «پلیس نتوانست به ما درباره خروج از محل اقامت به روشنی تضمین دهد.»
پلیس: مردم از آشوبگران فاصله بگیرند
واحدهای گشتی پلیس دریایی همچنین توانستند 22 غواص عضو گروه فشار محیط زیست، صلح سبز را ردیابی کنند که قصد داشتند خودشان را به محل برگزاری کنسرت برسانند.  در پی تشدید آشوب‌ها و درگیری‌ها در خیابان‌های هامبورگ پلیس این شهر همچنین از شهروندان برای پیدا کردن مجرمان درخواست کمک کرد و از آنها‌ خواست از آشوبگران فاصله بگیرند.
خبرگزاری فرانسه هم گزارش داده که درگیری‌ها در نخستین ساعات صبح روز (شنبه) «بسیار خشونت‌آمیز» بود و پلیس مجبور به اعزام صدها نیرو برای دستگیری معترضانی شد که با میله‌های آهنی و کوکتل مولوتف شهر را به آشوب کشیده بودند. گزارش دیگری حاکی است در درگیرهای روز گذشته 200 پلیس زخمی شده‌اند. هنوز آمار دقیقی از تعداد زخمی‌ها و بازداشتی‌های معترضا مخابره نشده است.بر اساس نوشته «گاردین» بیش از 70 معترض در اغتشاشات بامداد روز شنبه دستگیر و صدها نفر هم بازداشت شده‌اند. همچنین رهبران کشورهای گروه ۲۰ به جای بازدید از یک مرکز آب‌وهوایی در هتل هامبورگ، نشستی را با دانشمندان و کارشناسان تغییرات آب‌وهوایی برگزار کردند.
تغییرات آب‌وهوایی، بحران سوریه، مسئله تجارت آزاد، بحران کره‌شمالی، اجرای برنامه توسعه پایدار سازمان ملل، حقوق زنان، بحران پناهجویان و اقدامات ضد تروریستی از جمله محورهای اصلی این اجلاس محسوب می‌شد اما بر اساس گزارش‌ها کشورهای حاضر در‌ این نشست در مورد بسیاری از مسائل با هم اختلاف داشتند و منابع اروپایی نیز گفته‌اند که اختلافاتی بر سر بیانیه پایانی گروه 20 که بعدا توسط سران این گروه امضا می‌شود، وجود دارد. در پایان نشست روز نخست نیز سران 19 کشور توسعه یافته و در حال توسعه و اتحادیه اروپا بیانیه مشترکی را منتشر کردند که پیرامون مبارزه باتروریسم و جلوگیری از تامین مالی و گسترش آن از طریق فضای مجازی بود.
 گفتنی است گروه 20 شامل 19 کشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، چین، آلمان، فرانسه، انگلیس هند، اندونزی، ایتالیا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، مکزیک، روسیه، عربستان، آفریقای جنوبی، ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا وهمچنین نمایندگان مدعو میهمان از سازمان‌ها و اتحادیه‌های بزرگ اقتصادی و سیاسی است.