kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۱۱۳
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۲
ارتش برای سرکوب معترضان وارد میدان شد

مخالفان نشست جی 20 هامبورگ را به آتش کشیدند

ساعاتی پیش از آغاز رسمی نشست 20 کشور صنعتی جهان موسوم به «جی 20» مخالفین نظام سرمایه‌داری و جهانی‌سازی شهر هامبورگ محل برگزاری این نشست را به آتش کشیدند. گروهی از افراطی‌های نژادپرست نیز به شدت فعال شده و شهر را آنقدر ناآرام کرده‌اند که خبر رسیده، ارتش آلمان برای کنترل اوضاع وارد میدان شده است.

سرویس خارجی-

بیستمین نشست سران کشورهای گروه 20 دیروز(جمعه) در حالی در شهر ساحلی هامبورگ آلمان آغاز شده که مخالفین «نظام سرمایه‌داری» و «جهانی‌سازی» در اعتراضات گسترده خود تحت عنوان «به جهنم خوش آمدید» این شهر را به زد و خورد شدید بین خود و نیروهای پلیس و ارتش آلمان بدل کرده‌اند. از سوی دیگر خبر رسیده کارشناسان هم امید چندانی به خروجی این نشست دو روزه ندارند چرا که اختلافات شدید بین اروپا و آمریکا چشم‌انداز ناامیدکننده‌ای از این اجلاس را عیان کرده است.
«تغییرات آب‌وهوایی»، «بحران سوریه»، «مسئله تجارت آزاد»، «بحران کره ‌شمالی»، «اجرای برنامه توسعه پایدار سازمان ملل»، «حقوق زنان»، «بحران پناهجویان» و «اقدامات ضد تروریستی» از جمله محورهای اصلی این اجلاس عنوان شده است اما بر اساس آخرین گزارش‌ها، حاشیه‌های این نشست بر متن اصلی غلبه کرده است چرا که دیدار سرد مرکل و ترامپ و دیدارهای دو جانبه سران گروه 20 به ویژه اولین دیدار پوتین و ترامپ در کنار ناآرامی‌ها اخبار اصلی نشست را به حاشیه برده است.
از سوی دیگر، پیش از آغاز نشست جی 20 و در یک دهن‌کجی آشکار به ترامپ دولت ژاپن و اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه از توافق اصولی طرفین برای انعقاد قراردادی خبر دادند که با تسهیل تجارت، حجم مبادلات تجاری توکیو و اعضای اتحادیه اروپا را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. بسیاری از تحلیلگران «توافقنامه مشارکت تجاری» را پاسخ توکیو و بروکسل به رویکردهای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دانسته‌اند. ترامپ که با شعار «آمریکا در اولویت» روی کار آمده، چه در دوران تبلیغات انتخاباتی و چه در ۶ ماهی که در کاخ سفید حضور داشته، بارها تأکید کرده که قراردادهای تجاری این کشور باید در وهله نخست، منافع آمریکا را تأمین کنند. در بیانیه مشترکی که اتحادیه اروپا و ژاپن صادر کرده‌اند، کنایه‌ای آشکار به این رویکرد ترامپ وجود دارد و طرفین بر لزوم ادامه «تجارت آزاد» تأکید کرده‌اند. روزنامه «واشنگتن پست» در این رابطه نوشته ژاپن «یک توافقنامه تجاری شکست‌خورده با ایالات متحده را کنار زد و پیمان تاریخی تازه‌ای با اتحادیه اروپا شکل داد.»
هامبورگ در آتش
اما گزارش‌های رسیده از هامبورگ و تصاویر منتشر شده از این شهر از بروز درگیری‌ها و زد و خوردهای شدید بین پلیس و معترضان به نشست جی 20 حکایت دارد. در ناآرامی‌های پنجشنبه شب، بر اساس گزارش رسانه‌های آلمانی بیش از 76 پلیس زخمی شده‌اند. اعتراضات نیز تا صبح ادامه داشته است. در این درگیری‌ها گروهی از معترضان نیز زخمی و شماری دستگیر شدند. پلیس آلمان با اسپری فلفل و کامیون‌های آب‌پاش در حال پراکنده کردن تظاهرکنندگان است.
آغاز موج دوم اعتراض‌ها و ورود ارتش
بر اساس اطلاعات پلیس آلمان، در دومین موج اعتراضی که نیمه شب جمعه  در هامبورگ رخ داد، هزاران نفر به خیابان‌ها آمدند. پلیس آلمان می‌گوید: جرائم متعددی در بخش‌های مختلف این شهر اتفاق افتاده و معترضان شیشه‌های بسیاری از ساختمان‌ها را شکستند و بسیاری از اتومبیل‌ها را به آتش کشیدند. دو تن از خلبانان هلی‌کوپترهای پلیس  نیز در جریان عملیات با لیزر مستقیم معترضان آسیب‌دیده و نتوانستند به عملیات ادامه دهند. پلیس آلمان تخمین می‌زند که حدود 100 هزار نفر  از سراسر اروپا به هامبورگ آمده‌اند. معترضان می‌گویند که گروه 20 در حل بسیاری از مسائلی که صلح جهانی را به خطر می‌اندازد ناکام بوده است. شعار این تظاهرات که از سوی گروه‌های ضد سرمایه‌داری سازماندهی شده بود، این بود: «به جهنم خوش آمدید.»
پلیس آلمان برای پوشش امنیتی نشست گروه 20 تعداد 20 هزار تن از نیروهای خود را به‌کار گرفته است. اما ظاهرا این تعداد کافی نبوده است و بر اساس برخی گزارش‌ها دولت از سربازان ارتش نیز برای سرکوب معترضان استفاده کرده است. طی روزهای گذشته بارها مقامات پلیس و وزارت کشور آلمان تهدید کرده بودند که برخورد سختی با اعتراضات احتمالی خواهند داشت. آنچه که حساسیت دولت آلمان را دوچندان کرده، حضور و بازگشت تروریست‌های سلفی تکفیری در این کشور است. پلیس آلمان از این مسئله وحشت دارد که ممکن است تروریست‌ها امنیت این نشست را به مخاطره بیندازند. روزنامه «راینیشن پست» آلمان هم با استناد به اطلاعات وزارت کشور نوشته: «شمار تروریست‌های بازداشتی در آلمان هرگز تا این اندازه بالا نبوده است. بر این اساس در نیمه ابتدایی سال 2017 دادستانی کل فدرال آلمان دستور بازداشت حدود 28 مظنون تروریست را صادر کرده است که 21 مورد آن مربوط به گروه سلفی‌های  افراطی، چهار نفر مربوط به گروه طالبان و سه نفر هم از تروریست‌های راست افراطی بوده‌اند.»