kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۱۱۱
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
روایت روسیه از یک سناریوی شیطانی دوجانبه در سوریه

نخست، حمله شیمیایی به مردم توسط تروریست‌ها سپس، حمله به ارتش سوریه از سوی آمریکا

وزارت خارجه روسیه از سناریوی جدید دوجانبه و خطرناک آمریکا و تروریست‌ها در ارتباط با استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه خبر داده و اعلام کرده، واشنگتن قصد دارد به ارتش سوریه ضربه بزند.

سرویس خارجی-

همزمان با اظهارات تهدیدآمیز «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در لهستان مبنی بر اینکه آمریکا درصدد اقدامات قاطع در سوریه است، چرا که «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، آمریکا و تروریست‌ها درصدد اجرای یک سناریوی مشترک در سوریه هستند. بر اساس اظهارات زاخارووا، طبق اطلاعاتی که در اختیار وزارت خارجه روسیه قرار گرفته است، تروریست‌ها درصدد انجام حملات شیمیایی جدیدی در سوریه هستند و با این اقدام خود، قصد دارند حمله آمریکا به نیروهای ارتش سوریه را زمینه‌سازی کنند. البته ترامپ چند روز پیش نیز گفته بود سوریه قصد دارد! حملات شیمیایی انجام دهد که در این صورت آمریکا مجبور خواهد بود وارد معرکه شود!
سخنگوی وزارت خارجه روسیه این را هم گفته که داعش آزمایشگاه‌های شیمیایی در سوریه راه‌اندازی کرده و تجهیزات ویژه‌ای برای تولید بمب‌های شیمیایی از «رقه» به «دیرالزور» منتقل کرده است.
به گفته «زاخارووا» جابه‌جایی لابراتوار شیمیایی داعش از رقه به دیرالزور، نشان می‌دهد که آمریکا به تروریست‌ها کمک می‌کند.
وی در عین حال گفت، مسکو به دنبال تحقیقات کامل بی‌طرفانه درباره حادثه «خان شیخون» در چهار آوریل (14 فروردین) است.
تروریست‌ها روز 14 فروردین سال جاری در منطقه خان شیخون از سلاح شیمیایی استفاده کردند و آمریکا نیز بلافاصله دولت سوریه را به انجام این حمله شیمیایی متهم کرد! یکی دو روز پس از آن هم ناوهای آمریکایی مستقر در دریای مدیترانه، بیش از 50 موشک به سمت یک پایگاه ارتش سوریه، موسوم به «الشعیرات» شلیک کردند! این حمله قبل از انجام هرگونه تحقیقات انجام شد.
با این حال، دولت‌های سوریه و روسیه خواستار تحقیقات مستقل درباره ماجرای خان‌شیخون شده‌اند، که با مخالفت آمریکا و انگلیس مواجه شده است.
بعدها کمیته مشترکی متشکل از نمایندگان سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی و کمیته تحقیقات سازمان ملل تشکیل شد. ولی این کمیته نیز تحت فشار سیاسی قرار گرفت. «ادموند مولیت» رئیس این کمیته مشترک اعلام کرد، این کمیته متأسفانه مجبور است در یک فضای بسیار سیاسی فعالیت کند. وی بدون نام بردن از فرد و یا کشوری، گفت: «طرف‌های مشخصی قصد دارند روی فعالیت کمیته تأثیر بگذارند. متأسفانه ما پیام‌های مستقیم و غیر مستقیمی از سوی برخی طرف‌ها دریافت می‌کنیم که به ما می‌گویند چگونه باید کارمان را انجام دهیم.»
وی افزود: برخی از این پیام‌ها کاملاً واضح هستند؛ این طرف‌ها می‌گویند اگر آن طور که می‌خواهند عمل نکنیم، آن‌ها نیز در نهایت با نتیجه کارمان موافقت نخواهند کرد.
آمریکا شوکه شد
به گزارش فارس، پایگاه صهیونیستی «دبکا فایل» هم طی گزارشی اعلام کرده، روسیه با انتخاب تهران به عنوان محل برگزاری نشست مذاکرات سوریه، «شوک نابهنگامی» را به آمریکا وارد کرد. این پایگاه نوشت: «تعیین مکان برگزاری نشست ششم در تهران، شوک نابه‌هنگام روسیه به آمریکا بود و آمریکا، اردن و مخالفان دولت سوریه هرگز برای مذاکره جهت خاتمه جنگ، به پایتخت ایران سفر نمی‌کنند... روسیه با انتخاب تهران، حمایت خود را از حضور نظامی ایران در سوریه نشان داده است، و این موردی بود که روسیه تاکنون سعی داشت آن را پنهان نگه دارد.
تصمیم پوتین
خبر دیگر اینکه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هم پروتکل مربوط به استقرار نیروهای هوایی روسی در سوریه را تقدیم دوما (مجلس) کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، پروتکلی که پنجشنبه پوتین آن را تقدیم دوما کرد، پیش از این و در تاریخ 18 ژانویه (28 دی) در دمشق به امضای نمایندگان دو دولت روسیه و سوریه رسیده بود. روسیه هم اکنون دو پایگاه هوایی در سوریه و در مجاورت دریای مدیترانه دارد.
عملیات هوایی ارتش روسیه علیه تروریست‌ها در سوریه به درخواست «بشار اسد» و از تاریخ 11 مهر 1394 آغاز شده است. این عملیات همچنان ادامه دارد.
آمریکا نیز در سوریه و در شرق رود «فرات»، هفت پایگاه و فرودگاه نظامی ایجاد کرده است. این منطقه تحت سیطره شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» قرار دارد.
سایر رویدادها
* وزیر خارجه روسیه از همتای آمریکایی‌اش خواست درباره همکاری دو کشور برای ایجاد مناطق پرواز ممنوع در سوریه توضیح دهد.
* وزیر خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه اعلام کرده بود که کشورش آماده همکاری با روسیه برای ایجاد مناطق پرواز ممنوع در سوریه است.
* دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، طی یک ماه گذشته هواپیماهای ائتلاف آمریکایی ضدداعش در «رقه»، 224 غیرنظامی را کشته‌اند.