kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۱۰۳
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
خاطره‌ای از آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای به روایت رهبر انقلاب اسلامی

خانه‌ای که مایه افتخار جمهوری اسلامی است

پانزدهم تیرماه مصادف است با سی‌ویکمین سالگرد ارتحال آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای والد گرامی رهبر معظم انقلاب، به همین مناسبت سایت معظم‌له با انتشار اطلاع‌نگاشتی، به مرور وقایع مهم زندگی این عالم زاهد و متقی پرداخته است.


آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای در نجف اشرف متولد شد و از محضربزرگانی چون آیات عظام کمپانی و سیدابوالحسن اصفهانی علوم اسلامی را فراگرفت. او که هم درس آیت‌الله میلانی و علامه طباطبایی بود، پس از چندین سال تحصیل در نجف به مشهد عزیمت کرد و رحل اقامت در جوار بارگاه امام هشتم(ع) افکند و به تدریس و تربیت شاگردان پرداخت. وی در طول عمر پربرکت 91 ساله خود زاهدانه و در کمال سادگی و بی آلایش و بی‌اعتنا به زرق و برق دنیا زندگی کرد و سرانجام در 15 تیر سال 65 دار فانی را وداع گفت.
برخی از خصوصیات آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای از زبان رهبر انقلاب عبارتند از: زندگی در محله فقیرنشین مشهد، اهتمام به زیارت روزانه امام‌رضا(ع)، اهل تهجد و نماز شب، مخالفت با حکومت پهلوی، بی‌رغبتی به زینت‌های دنیا، اهل مطالعه بسیار و زندگی ساده و زاهدانه.
رهبر انقلاب در سال 75 خاطره‌ای از نحوه زندگی زاهدانه والد بزرگوارش در خانه محقرشان در مشهد روایت کرده‌اند که از نظر خوانندگان عزیز می‌گذرد:
بنده رئیس‌جمهور بودم و امکانات این کشور تا حدودی که در اختیار رئیس‌جمهور بود. در اختیار بنده بود. اما این پیرمرد و پیرزن کوچک‌ترین توقعی نداشتند که این خانه را تبدیل به احسن کنند یا دستی به سر و صورتش بکشند. پدرم تا سال 65 و مادرم تا انتهای دوران ریاست‌جمهوری در همین خانه زندگی می‌کردند اما این خانه کمترین تغییری در جهت کامل شدن پیدا نکرد. این برای جمهوری اسلامی مایه افتخار و مباهات است. البته فضل این کار به من برنمی‌گردد، به آن دو بزرگوار برمی‌گردد که به معنای واقعی کلمه زاهد و به زخارف و ظواهر دنیا بی‌رغبت بودند. برای آنها اهمیتی نداشت که چگونه و کجا زندگی کنند.
وقتی پدر من فوت کرد وسایل این خانه - غیر از کتاب‌های ایشان که خودش باب جداگانه‌ای بود- از صدر تا ذیل، حدود 45 هزار تومان شد، در حالی که آن روز اگر می‌خواستند 45 هزار تومان را مصرف کنند نمی‌شد مثلاً یک یخچال و یک گاز بخرند، این درحالی بود که ایشان پنجاه سال در این شهر امام جماعت و روحانی موجه و دارای علاقه‌مندان زیاد بودند. گذشتگان ما این طور زندگی کردند.
1375/4/14