kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۰۹۹
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲

آزمون سراسری دانشگاه‌ها با رقابت بیش از 930 هزار داوطلب برگزار شد

آزمون سراسری سال ۱۳۹۶ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی طی دو روز و با رقابت بیش از 930 هزار داوطلب برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آزمون امسال طی روزهای پنجشنبه و جمعه در  478 حوزه امتحانی در 372 شهرستان و 27 حوزه در 23 کشور برگزار شد.
روز پنجشنبه در نوبت صبح، آزمون گروه‌های علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی در حالی برگزار ‌شد که در گروه علوم ریاضی و فنی ۱۴۸ هزار و ۵۰۰ داوطلب و در گروه علوم انسانی نیز ۱۸۴ هزار و ۱۹۵ داوطلب نام نویسی کرده بودند.
در نوبت عصر پنجشنبه نیز آزمون گروه هنر باحضور۶۱هزارو۹۸۵ داوطلب برگزار شد.
همچنین دیروز آزمون گروه‌های آزمایشی علوم تجربی با ۵۸۰ هزار و ۵۷۰ داوطلب در نوبت  صبح و آزمون گروه زبان‌های خارجی نیز با ۱۱۸ هزار و ۴۶۷ نفر در نوبت بعد از ظهر برگزار شد.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در حاشیه بازدید از آزمون سراسری سال 1396 در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه نتایج اولیه این آزمون نیمه اول مرداد اعلام می شود، گفت: انتخاب رشته داوطلبان نیز نیمه دوم مرداد خواهد بود و نتیجه نهایی نیز نیمه دوم شهریور اعلام می شود.
ابراهیم خدایی افزود: تاکنون حدود 740 هزار نفر ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی به سازمان سنجش اعلام شده است که این رقم در روزهای آینده افزایش خواهد یافت و همچنین باید حدود 500 هزار ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی را به این رقم افزود.
خدایی با اشاره به انتشارسؤالات آزمون در سایت اینترنتی سازمان سنجش، گفت: کلید سؤالات از یکشنبه در این سایت اینترنتی منتشر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه براساس قانون، امسال پذیرش بدون آزمون در کل ظرفیت آموزش عالی به 85 درصد افزایش خواهد یافت، افزود: سؤالات آزمون سراسری امسال، مقداری آسان‌تر از پارسال بود و سوابق تحصیلی نیز با تأثیر مثبت اعمال خواهد شد.
به گفته رئیس سازمان سنجش، مسن‌ترین داوطلب آزمون سراسری امسال دانشگاه‌ها با 86 سال سن از گلپایگان و در گروه آزمایشی علوم انسانی وکوچکترین داوطلب با 15 سال سن در گروه آزمایشی علوم‌تجربی نام‌نویسی کرده بودند.
خدایی گفت: پارسال از داوطلبان خواستیم که تخلفات امتحانی را از طریق سایت اینترنتی سازمان سنجش گزارش دهند و امسال نیز داوطلبان می‌توانند از همین طریق تخلفات را گزارش دهند، ضمن اینکه براساس گزارش‌های داوطلبان و تصمیم هیئت بدوی حدود10 نفر از داوطلبان متخلف از دانشگاه ها اخراج شدند.
وی ادامه داد: براساس قانون در هر مرحله ای که مشخص شود داوطلبی تخلف کرده است، می‌توان قبولی را لغو یا مدرک تحصیلی را باطل کرد.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره کدرشته محل های حذف شده دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد گفت: این موضوع قرار است تا شنبه (امروز) جمع بندی شود و با توجه به این موضوع زمان انتخاب رشته داوطلبان دانشگاه آزاد اسلامی تمدید خواهد شد.