kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۰۹۴
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲
فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء با گلایه از روحانی:

ورود سپاه به پروژه‌های سازندگی با درخواست دولت بوده است

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه با تأیید خبر کیهان درباره طلب 24 هزار میلیارد تومانی سپاه از دولت، گفت: هر طرحی که سپاه به آن وارد شد بنا به درخواست و نیاز دولت‌ها بوده است.


عبادالله عبداللهی در برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما با بیان اینکه واقعاً گلایه شدید از آقای روحانی دارم و بنده تنها کسی هستم که در ارتباط قرارگاه سازندگی با دولت‌ها بیشترین تعامل را با آنها داشته‌ام، افزود: زمانی که در سال 95 بالاترین رکورد کاری را برای دولت داشتیم، آیا سزاوار است دولت با تفنگ و بی‌تفنگ مطرح شود.
 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود قرارگاه عرصه را بر خارجی‌ها تنگ کرده است، افزود: قرارگاه طرح‌های نیمه کاره‌ای را به ثمر رسانده است که خارجی‌ها در ابتدای تحریم‌ها آنها را رها کردند و رفتند.
وی تأکید کرد: در دولت‌های پس از جنگ تاکنون هر طرحی که سپاه به آن وارد شد بنا به درخواست و نیاز دولت‌ها بود و سپاه هیچ اصراری برای ورود به این طرح‌ها نداشته است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه با بیان اینکه شبهه‌ها درباره فعالیت‌های سازندگی سپاه از طرف مسئولان ایجاد می‌شود تصریح کرد: سزاوار نیست عرصه بر مجموعه‌ای که با تمام توان و قدرت در شرایط سخت تحریم این گونه کار می‌کند تنگ شود.
عبداللهی همچنین با تأیید خبر روز چهارشنبه کیهان درباره میزان بدهی دولت به این مجموعه، گفت: در حالی که 24 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکاریم این را قبول نداریم که می‌گویند سپاه با بخش خصوصی در رقابت است.
 این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: اگر به سپاه طرح‌هایی با ترک تشریفات مناقصه واگذار شده این طرح‌ها ضررده بوده است.
وی در این باره به واگذاری شرکت صدرا به سپاه اشاره کرد و گفت: این شرکت زمانی که به سپاه واگذار شد دو هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار بود هیچ تعهدی را نمی‌توانست انجام دهد و 250 نفر از 300 نیروی این شرکت هر روز جلوی استانداری تجمع می‌کردند.
واگذاری فاز 11 بدون مناقصه
عبداللهی در ادامه درباره امضای قرارداد فاز 11 پارس جنوبی با شرکت توتال هم پرداخت و با گلایه از عدم توجه مناسب دولت به توان داخلی، گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء در عین ارتباطی که با وزارت نفت دارد از این قرارداد خبری نداشت.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه اظهار کرد: بخش نخست قرارداد فاز 11 شامل 30 چاه و دو سکو است و بخش دوم نیز ایستگاه‌های تقویت فشار و ... را شامل می‌شود که بخش نخست دو میلیارد دلار و بخش دوم 2/8 میلیارد دلار قیمت دارد.
وی تأکید کرد: در ساخت پالایشگاه و تجهیز همه مراحل آن با مهندسی صددرصد خودکفا هستیم و در بخش نخست قرارداد فاز 11 با توتال کاری نیست که در کشور انجام نشود.
عبداللهی گفت: مسئولان می‌گویند باید خارجی‌ها بیایند و سرمایه‌گذاری کنند، در حالی که سپاه بارها اعلام آمادگی کرده است که می‌تواند بخش مالی را نیز تامین کند.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه افزود: وزارت نفت گفته است می‌خواهد قراردادها به سمت مناقصه برود، اما واگذاری فاز 11 به توتال بدون تشریفات مناقصه بوده است.
 وی عنوان کرد: می‌گویند شرکت توتال در قرارداد باید از شرکت‌های داخلی استفاده کند، اما هیچ وقت نباید عزت خود را زیر سؤال ببریم و در حالی که توانایی داریم پیمانکار دست دو شویم.
در کشور هم پول هست هم توان فنی
عبداللهی با تاکید بر وجود توان داخلی و رد ادعای نیاز صددرصدی به خارجی‌ها، اضافه کرد: اکنون 1/3 تریلیون تومان پول در دست مردم است و اگر برای جذب آن زمینه‌سازی کنیم می‌توان این سرمایه را به بخش‌های مورد نیاز هدایت کرد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه گفت: در 26 اسفند 94، 15 هزار میلیارد تومان اوراق نفتی در یک دقیقه به فروش رفت و در سال 95 نیز 300 میلیارد تومان اوراق ستاره خلیج‌فارس کمتر از یک دقیقه فروخته شد، در حالی که 80 برابر خریداران متقاضی وجود داشت.
وی با بیان اینکه در حالی که باید مردم را به سمت سرمایه‌گذاری در طرح‌ها هدایت کنیم اما بد مدیریت کرده‌ایم، افزود: اگر صنعت پالایشگاه‌سازی بومی شده به این دلیل است که به توانمندی داخلی اتکا کرده‌ایم.
عبداللهی بیان کرد: اگر به جای نگاه کردن به جاهای دیگر به ظرفیت‌های داخلی توجه کنیم، تحریم‌ها اثری ندارد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه با بیان اینکه بهترین جا برای تربیت نیروی انسانی در کشور قرارگاه خاتم‌الانبیاء بوده است، گفت: این قرارگاه 50 هزار نفر حقوق‌بگیر دارد که از این تعداد 16 هزار نفر لیسانس، کارشناس، کارشناس ارشد و دکتری هستند.
وی افزود: مهم‌ترین سرمایه برای کشور نیروی انسانی است قرارگاه خاتم‌الانبیاء ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه‌ها دارد.
عبداللهی عنوان کرد: در دو سال و نیم، 3 هزار و 700 نفر را از دانشگاه‌های برتر کشور از جمله دانشگاه آزاد جذب کردیم و 2 هزار و 100 نفر از این افراد پس از گذراندن دوره سربازی به عنوان مدیر جذب قرارگاه خاتم‌الانبیاء شدند.
وی افزود: مسئول اجرای طرح پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس یکی از این افراد بود.فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء 170 هزار نیروی انسانی دارد که کمتر از دو درصد آنها نیروی رسمی قرارگاه هستند. وی بیان کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیاء 5 هزار پیمانکار از بخش خصوصی دارد که با سپاه کار می‌کند و بهتر از دولت از آنها حمایت می‌شود.